مستمری پرداختی به بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر رشد دارد؟

اجرای تعهدات بلندمدت در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهمترین بخش‌های تعهدات در بزرگترین سازمان بیمه‌ای به شمار می‌رود که براساس آمارهای موجود در سه سال گذشته بیش از ۱۵۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آخرین داده‌های آماری در سال ۱۴۰۱ میزان پرداختی مستمری به مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به طور ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲ رقم پرداختی به گروه بازنشستگان حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان و در سال جاری نیز به حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان رشد رسیده است.

سازمان تأمین اجتماعی که جمعیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد، سالانه مبالغ هنگفتی منابع را برای اجرای تعهدات بلندمدت ویژه افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر در راستای پرداخت مستمری هزینه می‌کند.

افزایش پرداخت مستمری پرداختی به بازنشستگان

براساس آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی افزایش پرداختی مستمری از ۳۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که پرداختی در این دوره با رشد ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور به طور میانگین سالانه رشد قابل توجهی از پرداختی‌ها را در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عهده دارد که تاکنون براساس اقدامات اجرایی توانسته نسبت به پرداخت آنها بدون استقراض از نظام بانکی اقدام کند.

پرداخت مستمری بازنشستگان بدون یک ریال استقراض

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با همت همکاران و حمایت و پشتیبانی بازنشستگان، تأدیه بدهی بی‌سابقه دولت به تأمین ‌اجتماعی انجام و سایر اقدامات انجام شده، این سازمان در مسیر آینده‌سازی قرار گرفت؛ از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز، مستمری بازنشستگان بدون یک ریال استقراض پرداخت شده و با تداوم این مسیر طی سنوات آینده، سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند به حوزه سرمایه‌گذاری ورود جدی داشته باشد. امیدواریم با تداوم این مسیر طی پنج سال آینده، سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند با تراز منابع مثبت، به حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری و انتخابی وارد شود.

موسوی بر همکاری صمیمانه و همدلانه کانون‌های بازنشستگی بر ضرورت افزایش مستمر کیفیت ارائه خدمات به بازنشستگان تأکید کرد و افزود: در این دوره مدیریتی همه تلاش ما این بود که معیشت بازنشستگان را از مسیر درست تأمین کنیم و دستاوردهای خوبی رقم خورد.

هشت میلیون نفر خانواده مستمری‌بگیران را تشکیل می‌دهند

جدیدترین داده‌های آماری تأمین‌نما نشان می‌دهد که در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و خانواده‌های آنان به رقم بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و در حال حاضر بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان گروه مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان از خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند، خانواده و افراد تبعی آنان نیز امکان دریافت خدمات موردنیاز خود را از این سازمان دارند.

طبق آخرین آمارهای موجود در تأمین‌نما، خانواده مستمری‌بگیران با افراد تبعی آنان اکنون به بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسند که خدمات‌رسانی به این گروه‌ها نیز در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی انجام می‌شود. البته پرداخت مستمری به عنوان یکی از مهمترین تعهدات سازمان در قبال گروه مستمری‌بگیران تحت پوشش محسوب می‌شود.

اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران با ابلاغ هیأت وزیران

محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی هرساله پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

او ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش سالانه موضوع ماده (۹۶) قانون تأمین ‌اجتماعی، متناسب‌سازی مرحله دوم نیز در حوزه مستمری مستمری‌بگیران اعمال شد که حداقل افزایش آن سال با در نظر گرفتن متناسب‌سازی ۵۰‌ درصد و حداکثر آن ۱۰۰‌درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری ۵۷.۴‌ درصد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۳۷ و ۳۵‌ درصد افزایش داشته است.

رخشانی‌مقدم بیان کرد: بنابراین مجموع‌ درصد افزایش مبلغ مستمری حداقل و کمتر از آن در سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون به‌ صورت ساده ۱۵۸.۴‌ درصد و به صورت مرکب ۲۷۵.۱‌ درصد محاسبه می‌شود. مطابق با آمارهای موجود، در سال ۱۴۰۰‌ میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۹‌ درصد و سایر سطوح ۲۶‌ درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۴۸۳‌ هزار و ۵۵۰ ریال اعمال شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به‌صورت ساده و مرکب ۳۹‌ درصد را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ طبق آمارها میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۵۷.۴‌ درصد و سایر سطوح ۳۸‌ درصد به‌علاوه پنج میلیون و ۱۵۱‌ هزار و ۶۶۰ ریال اعمال شد که‌ درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به‌شیوه ساده ۹۶.۴‌ درصد و به‌شکل مرکب ۱۱۸.۷‌ درصد افزایش داشته است.

رشد قابل توجه مستمری بازنشستگان در طول سه سال اخیر

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی به رشد قابل توجه مستمری بازنشستگان در طول سه سال اخیر گفت: در سال ۱۴۰۲ ‌درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۲۷‌ درصد و سایر سطوح ۲۱‌ درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۵۰۷‌ هزار و ۸۸۰ ریال انجام شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال در حالت ساده به ۱۲۳.۴‌ درصد و در حالت مرکب به ۱۷۷.۸‌ درصد رسید. همچنین برای سال ۱۴۰۳ درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۵‌ درصد و سایر سطوح ۲۲‌ درصد به‌علاوه ۶ میلیون و ۹۰۰‌ هزار و ۷۸۰ ریال اعمال می‌شود.

او ادامه داد: با افزایش‌های حوزه مستمری افراد تحت‌پوشش سازمان تأمین ‌اجتماعی در سال‌ جاری، حداقل مستمری پرداختی به مشمولان ماده (۱۱۱) قانون تأمین ‌اجتماعی با احتساب مزایای جنبی شامل کمک ‌هزینه‌های عائله‌مندی، ‌ حق‌اولاد، تأمین معیشت و مسکن مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۹۶۱‌ هزار و ۵۶۰ ریال است.

سازمان تأمین اجتماعی که جامعه ۵۳ درصدی از جمعیت کشور در قالب ۴۹ میلیون نفر را تحت پوشش دارد در سال‌های اخیر بدون استقراض از نظام بانکی در مسیر آینده‌سازی این سازمان بزرگ بیمه‌گر قدم برداشته تا بتواند همه تعهدات خود را در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اجرایی کند. در این مدت به جای آینده‌سوزی به سمت آینده‌سازی حرکت کرده است.

کد خبر: 74164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =