امنیت و آینده‌ روشن با گسترش پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی

روزهای پایانی مرداد، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از اضافه شدن ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده جدید به این سازمان بزرگ بیمه‌ای خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ششمین جلسه سالانه شورای معاونان این سازمان با ارائه گزارشی از دستاوردها گفت: در دوره اخیر، تعداد بیمه‌شدگان جدید سازمان تأمین‌ اجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که جذب این تعداد بیمه‌شده جدید و توسعه پوشش بیمه‌ای، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به منابع این سازمان افزوده است این در حالی است که اگر الگوی مدیریتی سابق را در بخش بیمه و درآمد ادامه می‌دادیم، امروز ماهانه ۱۵ هزار میلیارد بر بدهی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده می‌شد، در حالی ‌که در این دوره نه تنها بدهی جدید تولید نشد، بلکه تمام بدهی‌های قبلی نیز تسویه شد.

«گسترش پوشش بیمه‌ای» یکی از راهبردهای اصلی برای پیشبرد برنامه تحولی سازمان است که به نظر می‌رسد از ابتدای ۱۴۰۱ با قدرت اجرا و پیگیری شده است؛ در زمستان ۱۴۰۰، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد «توسعه پوشش بیمه اجتماعی مهمترین رویکرد تحولی بودجه سال آینده است».

موسوی جلوگیری از فرار بیمه‌ای و افزایش پوشش بیمه را از مهمترین اهداف سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سال آینده عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها سال ۱۴۰۱ سال بهبود فضای اقتصاد کشور است و بر این اساس به آینده و اقتصاد کشور بر اساس تحلیل‌های اقتصادی امیدواریم و انتظار داریم که سال آینده شاهد تحول و بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم.

اکنون با گذشت نزدیک به سه سال از اجرای برنامه تحولیِ مبتنی بر گسترش پوشش بیمه در تأمین اجتماعی، وضعیتِ شاخص‌های اعلامی از بهبود نسبی اوضاع نشان می‌دهند؛ براساس آنچه تأمین اجتماعی اعلام کرده «در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تسویه شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ درآمدهای سازمان کاملاً تقویت شد. کنترل مصارف نیز در درون نظام بیمه‌ای رقم خورد و با وجود موانع جدی، گشایش‌های خوبی اتفاق افتاد؛ امروز این سازمان قامت گرفته و طی ۱۷ ماه اخیر بدون استقراض تعهدات خود را ایفا کرده است».

تأمین درآمد مازادِ پایدار برای سازمان تأمین اجتماعی از محل گسترش پوشش بیمه و افزوده شدن بیمه‌شدگان جدید، راهکاری است که بحران ناترازی صندوق را به شیوه‌ای ماندگار برطرف می‌سازد؛ «علیرضا حیدری» کارشناس رفاه و تأمین اجتماعی با اعلام این جمله، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: راه‌حل عادلانه، پایدار و اصولیِ بحران ناترازی در صندوق‌های بیمه‌ای، افزایش شمار بیمه‌شدگان و گسترش چتر بیمه به شیوه‌های مختلف است؛ اگر تأمین اجتماعی به سمت پوشش کارگران غیررسمی در اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی پیش برود و با فرارهای بیمه‌ای کارفرمایان با قدرت مقابله کند، هیچ زمان نیاز به استقراض از نظام بانکی یا خدای ناکرده دارایی فروشی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تعهدات مستمر نخواهد داشت.

به اعتقاد این کارشناس رفاه و تأمین اجتماعی، پوشش بیمه‌ای کارگاه‌های فاقد کد کارگاهیِ بیمه که تعداد قابل توجهی از اصناف و کارگاه‌های خرد در این دایره قرار می‌گیرند، مبالغ قابل توجهی به صورت ماهانه به منابع ریالی تأمین اجتماعی می‌افزاید.

او تاکید کرد: افزایش بیمه‌های توافقی و ارائه برنامه‌های قابل اجرا برای بیمه کردنِ گروه‌های خاص نیز بسیار مفید است چراکه رده‌های شغلی و جمعیتی مختلف را به برخورداری از مزایای بیمه تأمین اجتماعی ترغیب می‌کند و در افزایش منابع ریالی این سازمان بسیار موثر است.

آنگونه که مدیران سازمان تأمین اجتماعی می‌گویند، برنامه اجرایی تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر، بر مبنای افزایش گستره چتر بیمه و افزودن به جمعیت بیمه‌شدگان بوده است که از این طریق بدهی‌های پیشین این صندوق ابربیمه‌گر نیز تسویه شده است؛ در همان روزهای پایانی مردادماه، مدیرعامل تأمین اجتماعی در بخشی از گزارش عملکرد خود در دوره مدیریتی فعلی گفت: در دوره اخیر، خالص ورودی بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید بوده که بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به این سازمان افزوده است.

اگر کسی بپرسد که چطور سازمان تأمین ‌اجتماعی بدون استقراض اداره شده و به تعهدات خود عمل کرده است، همین افزایش جمعیت بیمه‌شدگان و به تبع آن افزایش درآمدها و کنترل مصارف می‌تواند پاسخ به این پرسش باشد. در این دوره هیچگونه فروش دارایی انجام نشده و تنها دارایی‌ واگذار شده سازمان در این دوره حدود پنج هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در داخل زیرمجموعه سازمان، یعنی به شرکت سرمایه‌گذاری سازمان واگذار شده است.

سازمان تأمین اجتماعی به ‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور بیش از 47 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر، ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی اکنون به حدود ۷۳ درصد رسیده است. سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۵۳ درصد پوشش بیمه‌ای جامعه و ارائه خدمات به بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۶ میلیون بیمه‌شده را بر عهده دارد. در واقع، سازمان تأمین ‌اجتماعی اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور را محقق کرده است.

در سال‌های اخیر، راهبردهایی مانند اجرای «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» با جامعه هدف حدود یک میلیون نفری، اجرای بیمه توافقی هنرمندان، نویسندگان و ورزشکاران و اصلاحات در قانون بیمه بیکاری، بخشی از نقشه راه برای گسترش پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی و افزایش نرخ ضریب نفوذ آن را تشکیل داده است. تردیدی نیست که در دولت جدید این مسیر باید با قدرت پیگیری و دنبال شود؛ حرکت در جهتِ افزایش ضریب نفوذ تأمین اجتماعی به معنای تلاش برای تضمین ایستایی و پایداری این صندوق بیمه‌ای و تأمین یک آینده روشن برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانِ بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور است.

کد خبر: 74145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =