کارشناسان آی‌تی مانند سرباز خدمت‌رسانی می‌کنند

مسئول فناوری اطلاعات بیمارستان تأمین‌اجتماعی رازی قزوین، حجم وظایف مسئولان و کارشناسان آی‌تی را بسیار سنگین توصیف کرد؛ آنگونه که این گروه حرفه‌ای مانند یک سرباز شبانه‌روز خدمت‌رسانی می‌کنند اما مزایای آنکالی و حق‌فنی به‌ آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آزاده عسگری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه وظایف مسئولان آی‌تی به سه بخش خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و خدمات آموزشی تقسیم می‌شود، گفت: اکنون بسیاری از امور وابسته به فناوری اطلاعات است و در نتیجه نرم‌افزارهای گوناگونی وجود دارد که نصب آن‌ها برعهده کارشناسان آی‌تی قرار دارد و از طرفی امنیت آن‌ها نیز باید پایش شود.

وی با دارا بودن ۲۰ سال سابقه فعالیت، افزود: از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به HIS (سیستم جامع بیمارستانی)، «نرم‌افزار دفترداری»، «کارگشایی»، «حقوق‌ودستمزد» و «نرم‌افزار انبار» اشاره کرد. برخی از نرم‌افزارهای موجود مانند اتوماسیون اداری «گام» در سال‌های اخیر «وب بیس» شده‌اند به این معنا که متصل به سیستم مرکزی هستند و «سرور» آن‌ها در ستاد مرکزی تهران قرار دارد.

مسئول آی‌تی بیمارستان رازی قزوین، یکی از مهمترین خدمات فناوری اطلاعات مرتبط با بیماران را مربوط به نوبت‌دهی غیرحضوری دانست و گفت: درحال حاضر نوبت غیرحضوری به چهار شیوه نوبت تلفنی، کد دستوری (USSD)، اینترنتی و موبایل ارائه می‌شود. هر مرکز درمانی می‌تواند درصدی از ارائه نوبت را به این روش‌ها اختصاص دهد.

عسگری صدور نسخ الکترونیک را از دیگر خدمات مرتبط با آی‌تی بیان کرد و ادامه داد: این طرح بسیار سنگینی بود که اجرا آن ابتدا از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی در کشور کلید خورد. کارشناسان آی‌تی در گسترش طرح مذکور نقش موثری داشتند. در مرکز ما نیز وظیفه آشنا کردن پزشکان با سیستم HIS و سامانه نسخه الکترونیک برعهده کارشناسان آی‌تی بود. خوشبختانه نرم‌افزاری به‌نام R admin (نرم‌افزار مدیریت از راه دور) وجود دارد که از طریق آن می‌توانیم از راه دور اشکالات سیستم‌ها را برطرف کنیم و نیازی به مراجعه حضوری ما به واحدها نیست. این روش برای صرفه‌جویی در وقت و رفع فوری اشکالات بسیار موثر بود.

او با اشاره به مهمترین مسائل نسخه الکترونیک، اعلام کرد: در مجموع می‌توان گفت، پزشکان در سه حوزه با اشکال مواجه می‌شوند. نخست اینکه سامانه HIS بیمارستانی که نسخه الکترونیک نیز مبتنی بر این سامانه است، باید ارتقا یابد. برخی برنامه‌های این سامانه هنوز «باگ» دارد و کند اجرا می‌شود.

مسئول آی‌تی بیمارستان رازی قزوین، افزود: همچنین «نام کاربری» و «رمز عبور» پزشکان در نسخه الکترونیک برای ایجاد امنیت، پس از مدتی منقضی می‌شود و درخواست برای تمدید آن از مسائلی است که با ما تماس می‌گیرند. از طرفی برخی داروها فاقد «کد» هستند و ثبت آن‌ها در سیستم نسخه الکترونیک میسر نیست. عدم لینک سیستم HIS با بیمه سلامت و نسخ فیزیوتراپی در مراکز خارج از تأمین‌اجتماعی از دیگر مشکلات این سامانه به‌شمار می‌رود.

عسگری با بیان اینکه حجم امور واحد آی‌تی بسیار سنگین است، گفت: در واحد آی‌تی ما سه نفر هستیم؛ با حدود ۳۰۰ سیستم رایانه‌ای. در نتیجه کمبود نیروی انسانی مهمترین مسئله ما را تشکیل می‌دهد. درواقع این واحد دارای دو ردیف تشکیلاتی است که با توجه به تعدد وظایف، یک نیروی کمکی از سایر مراکز درمانی با ما همکاری می‌کنند.

وی اعلام کرد: بسیاری از مسئولان و کارشناسان فناوری اطلاعات تمام وقت و حتی برخی مواقع شبانه‌روز مشغول به فعالیت هستند. من نیز تنها مسئولیت آی‌تی را برعهده ندارم و بسیاری از امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با کمک همکاران انجام می‌دهیم. پاسخ‌گویی نامه‌ها، برگزاری کمیته‌ها، پی‌گیری امور اعتباربخشی بیمارستانی، رفع خرابی سیستم‌ها و بسیاری امور دیگر برعهده ما قرار دارد.

مسئول فناوری اطلاعات بیمارستان رازی قزوین، ادامه داد: کارشناسان آی‌تی مانند یک سرباز خدمت‌رسانی می‌کنند و این وظایف به‌ویژه در بیمارستاها محدود به ساعت اداری نیست. با توجه به فعالیت شبانه‌روزی بیمارستان برخی مواقع نیمه‌شب با ما تماس می‌گیرند. این درحالی است که حق آنکالی دریافت نمی‌کنیم. زیرا واحد آی‌تی را در سیستم اداری جای داه‌اند و ما همانند سایر همکاران اداری حقوق دریافت می‌کنیم. همچنین کار فنی انجام می‌دهیم اما حق فنی دریافت نمی‌کنیم و سختی کار نیز به ما تعلق نمی‌گیرد.

کد خبر: 74032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =