چهار عامل بنیادی نزول بورس

 روز یکشنبه (۲۵ شهریور ماه) شاخص کل بورس با افت ۹ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۹.۹۲۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با کاهش ۱.۸۴۱ واحدی در محدوده ۶۷۴ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت سه درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۲۶۳ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۶۶.۵ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، کشتیرانی جمهوری اسلامی، پالایش نفت تهران، ایران‌خودرو و ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران بیشترین تاثیر منفی ونمادهای گروه مپنا و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران یبیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۲۲ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۶.۱ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۳۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۸.۳ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای ایران‌خودرو دیزل، سنگ آهن گهر زمبن، پالایش نفت لاوان و آهن و فولاد ارفع بیشترین تاثیر منفی و نماد سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات، سیمان ساوه و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با افت ۵۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی، ۶ درصد کاهش داشت و نسبت به میانگین ماهانه، افزایش قابل توجهی را به ثبت نرساند. حقیقی‌ها نیز ۲۱۰ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز مثبت ۳۹۲ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کردند.

امروز متاسفانه کمی فشار فروش در کلیت بازار سهام زیاد شد و برخی سهم‌های بزرگ هم عملکرد خوبی ثبت نکردند که در کنار افت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ارزش معاملات، کمی شرایط او نگران کننده می‌کند. هرچند به نظر از فردا نیمه دوم بازار یا روز سه‌شنبه نیمه اول تایم معاملاتی، حرکت‌های مثبتی در کلیت بازار رخ دهد، ولی به نظر کمی این موضوع زمانبر خواهد بود

شاخص کل در نزدیکی مقاومت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که این مقاومت شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن نزولی خواهد بود. در حالی که روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن صعودی است. امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۵۶ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم ۲۹۱ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۱۲۱۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۳۳۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها، نسبت به میانگین ماهانه در حال کاهش است.

ارزش صف‌های خرید ۷۸۶ میلیارد تومان است که کاهش ۱۶ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۳۶۶ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه فلزات اساسی با ثبت رقم ۲۹۴ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات ۲۷۹ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) و خودرویی با ارزش معاملات ۲۴۴ میلیارد تومان (۰.۹ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه زغال سنگ با ارزش معاملات ۹ میلیارد تومان (۳.۵ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه هتل با ارزش معاملات ۲۷ میلیارد تومان (۱.۷ برابر میانگین هفتگی) و گروه دارویی با ارزش معاملات ۱۰۱ میلیارد تومان (۱.۵ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

چرا بورس منفی شد؟

گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار که تحت عنوان «سودآوری، مقادیر تولید و فروش، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سـرمایه» در مرداد ماه امسال منتشر شده، روند تولید ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، در میان ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه، به جز صنعت محصولات شیمیایی که در نیمه فصل بهار تا نیمه فصل تابستان با رشد ۱۱ درصدی تولید روبه‌رو شده و تولید صنعت فرآورده‌های نفتی که تغییر چندانی است؛ صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با افت ۲۸، ۳۹ و ۱۵ درصدی روبه‌رو شده اند.

داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد؛ محدودیت‌های انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌ها و قیمت‌گذاری دستوری و...بر روند تغییرات صنایع بازار سرمایه تاثیرات قابل توجهی داشته است. به نوعی می‌توان گفت، این چهار عامل بنیادی، وضعیت بازار سهام را نزولی کرده است.

به بیانی دیگر، از آنجا که تقریبا تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند، محدودیت‌های وضع شده برای مصرف انرژی در صنایع به کاهش تولید و مقادیر فروش و نهایتا سودآوری بنگاه های اقتصادی منجر شده است. در حالی که نرخ فروش صنایع کامودیتی محور به‌واسطه افزایش نرخ دلار حواله (رشد ۲۱درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته) با رشد همراه بوده است.

بر این اساس، در مرداد ماه ۱۴۰۳ مقدار گاز مصرفی صنایع سیمان، آهک و گچ، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب ۴۴، ۲۰، ۹ و ۸ درصد و مقدار برق مصرفی صنایع مذکور به انضمام صنعت فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۲۹، ۲۸، ۱۴، ۷ و ۶ درصد نسبت به تیر ماه کاهش داشته است.

همچنین، میانگین نرخ ۴ هاب منطقه ای نیز در مرداد ماه (۲۳.۱۲ سنت بر متر مکعب) نسبت به تیر ماه (۲۱.۲۹ سنت) افزایش داشته که این امر بر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی و بالتبع نرخ سوخت گاز سایر صنایع تاثیر گذار بوده است.

کد خبر: 74030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =