زنان خانه‌دار؛ ۵۲۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که از مهرماه سال ۱۴۰۰ به صورت جدی برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار و دانشجویان از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شد تاکنون طبق آخرین داده‌های آماری در قالب اجرای این طرح ۵۲۰ هزار زن خانه‌دار از خدمات بیمه‌ای این نهاد بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایران از مهر ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ موجب شده که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ذیل این طرح به جمع خانواده تأمین اجتماعی اضافه شوند که بخشی از زنان خانه‌دار در قالب این بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

بیمه زنان خانه‌دار برای بانوان ۱۸ تا ۵۰ ساله که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، از سوی سازمان تأمین اجتماعی در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری اجرایی شده تا این گروه‌ها هم بتوانند تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گیرند.

گسترش و توسعه بیمه برای همه آحاد جامعه به ویژه زنان خانه‌دار از سوی سازمان تأمین اجتماعی به صورت مسیری روشن برای پوشش بیمه‌ای دنبال شده است و در حال حاضر بانوان در صورت تمایل می‌توانند به صورت خوداظهاری به عنوان زنان خانه‌دار از خدمات گسترده این سازمان استفاده کنند.

شرایط بانوان خانه‌دار برای استفاده از خدمات بیمه‌ای

بانوان خانه‌دار می‌توانند در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند، البته این بهره‌مندی پس از انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از سوی این سازمان امکان اجرایی شدن دارد.

همچنین نرخ حق بیمه پرداختی زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۳ در صورت انعقاد قرارداد براساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سه سطح شامل نرخ ۱۲ درصد با پرداخت حق بیمه ماهانه ۸۸۸ هزار و ۶۰۰ تومان، نرخ ۱۴ درصد ماهانه یک میلیون و ۳۷ هزار تومان و نرخ ۱۸ درصد به عنوان کامل‌ترین نرخ با ماهیت اختیاری به صورت ماهانه یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومان تعیین شده است.

نرخ حق بیمه ۱۲ درصد تعهداتی همچون بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی، ۱۴ درصد بازنشستگی فوت قبل و پس از بازنشستگی و ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را برای افراد متقاضی از میان زنان خانه‌دار را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا متقاضیان دارای شرایط سن و سابقه مقرر می‌ توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی es.tamin.ir از بخش بیمه‌شدگان، بیمه‌شدگان خاص نسبت به انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و سپس پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

با توجه به اینکه شرایط بازنشستگی برای زنان خانه‌دار بیمه شده در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، بنابراین این بانوان می‌توانند با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه و داشتن ۴۵ سال سن و یا با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و داشتن ۵۵ سال، خود را بازنشسته کرده و از مستمری سازمان بهره‌مند شوند.

بیمه زنان خانه‌دار از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی درباره جدیدترین آمارهای مربوط به پوشش بیمه‌ای زنان و دختران خانه‌دار، انتخاب نوع بیمه‌پردازی، شرایط پرداخت حق‌بیمه و امکان دریافت خدمات تأمین‌اجتماعی به‌صورت غیرحضوری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بعد موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای در تأمین‌اجتماعی با جدیت دنبال شد. در این چارچوب، رشد کمی‌وکیفی پوشش بیمه‌ای با استفاده از شناسایی افراد و گروه‌های بدون بیمه در قالب یکی از برنامه‌های تحولی این سازمان پیگیری شده است.

شکوری افزود: جدیدترین آمارهای زنان خانه‌دار بالغ بر ۵۲۰‌ هزار نفر شامل می‌شوند و همچنین برای سال‌جاری یک میلیون و ۵۰۰‌ هزار نفر جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان هدف‌گذاری شده که سهمیه هر استان در این حوزه مشخص شده است.

او بیان کرد: بیمه زنان خانه‌دار در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سال‌های اخیر زمینه اجرایی پیدا کرده است. با استفاده از بسترهای فراهم شده، علاوه بر جامعه زنان خانه‌دار، دانشجویان نیز براساس پرداخت حق‌بیمه‌های مشخص و متنوع، امکان برخورداری از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی تأمین‌ اجتماعی را دارند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد از انواع بیمه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود و بخش قابل‌توجهی از افراد جامعه امکان برخورداری از خدمات آن را دارند.

گسترش انواع خدمات تأمین ‌اجتماعی در بستر سامانه خدمات غیرحضوری

شکوری به برخی آمارهای مربوط به این نوع بیمه اشاره کرد: با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری و کارفرمایان صنفی به جمع افراد تحت‌پوشش تأمین ‌اجتماعی اضافه شد. در سال‌ ۱۴۰۲ نیز حدود یک میلیون نفر جذب بیمه‌شده جدید از مجموع هدف‌گذاری محقق شد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: در راستای توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین ‌اجتماعی در بستر سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، امکان ثبت‌نام و جذب افراد بیمه‌شده جدید ازجمله زنان‌خانه‌دار فراهم شده است. این بخش از جامعه با پرداخت حق‌بیمه مشخص از مزایای تأمین ‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. با توجه به وجود جزئیات کامل نوع قراردادهای بیمه‌ای زنان خانه‌دار در سامانه خدمات غیرحضوری موجود است و افراد متقاضی می‌توانند حق‌بیمه‌های ماهانه خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. در این سامانه همچنین امکان پیش‌پرداخت سالانه حق‌بیمه برای بیمه‌شدگان فراهم شده و آنان باید حق‌بیمه ماهانه خود را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.

براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌ هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌ هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر چهار میلیون و ۶۵۳‌ هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند.

کد خبر: 73961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =