پولیپ روده را قبل از تبدیل به تومور سرطان درمان کنید

رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، پولیپ روده را یکی از شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش بیان کرد و تشخیص زودهنگام بیماری را برای جلوگیری از ابتلای به سرطان ضروری دانست.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه پولیپ روده یکی از مهمترین بیماری‌های دستگاه گوارش به‌شمار می‌رود، گفت: یکی از بیماری‌های متداول که افراد را درگیر می‌کند، پولیپ روده است. این بیماری به صورت توده و زائده در جدار روده به‌وجود می‌آید.

وی افزود: واضح‌ترین نشانه این عارضه، وجود خون در مدفوع است. اما بسیاری از افراد در صورت مشاهده آن تصور می‌کنند که دچار مشکلات بواسیر شده‌اند و در نتیجه ممکن است از مسیر درمان اصلی خود غافل شوند.

متخصص داخلی، ادامه داد: دردهای شکمی و در برخی موارد یبوست و اسهال از دیگر علائم این بیماری به‌شمار می‌رود. گفته می‌شود که مصرف غذاهای فرآوری شده و ناسالم در ایجاد این بیماری دخالت دارد. اما گاهی هم بیماری بدون هیچ علتی به‌وجود می‌آید.

خسرونیا تاکید کرد: چنانچه برای درمان پولیپ به‌موقع اقدام شود، مشکل چندانی پیش نخواهد آمد؛ اما تاخیر در درمان، می‌تواند تومور را تبدیل به توده سرطانی کند و در این صورت ضرورت انجام جراحی و درمان‌های تخصصی وجود دارد. در صورت ابتلا به سرطان، فرد به شدت ضعیف و لاغر شده و خون‌ریزی شدت پیدا می‌کند.

او رایج‌ترین علت ایجاد پولیپ را ناشی از مسائل ژنتیک دانست و افزود: اگر یک نفر از اعضای خانواده مبتلا به پولیپ شود، با توجه به نقش ارث در بروز این بیماری، باقی افراد نیز باید از طریق انجام کولونوسکوپی وضعیت سلامت خود را پایش کنند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره شیوه‌های درمانی پولیپ، گفت: توده پولیپ حین انجام کولونوسکوپی به وسیله دستگاه آندوسکوپ برداشته می‌شود. سپس توده‌های برداشته شده را برای تعیین خوش‌خیمی یا بدخیمی به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. در صورت بدخیم بودن، بیمار در روند درمان‌های تخصصی قرار می‌گیرد.

خسرونیا توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از مصرف غذاهای ناسالم، تند و ادویه‌دار خودداری کرد. اما به‌طور دقیق روش‌های خاص پیشگیرانه وجود ندارد. اما تاکید می‌شود، افراد هنگام مشاهده خون در مدفوع برای انجام اقدامات تشخیصی و درمانی حتما به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر: 73930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =