اجرای تعهدات بدون وقفه به ذینفعان تأمین اجتماعی

رویکرد اجرای به موقع، بدون وقفه تعهدات و عدم استقراض از نظام بانکی در سه سال اخیر به شیوه‌ای دنبال شد که در این مدت همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی خدمات حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در قالب تعهدات بلندمدت را به هنگام دریافت کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، اولویت سازمان تأمین اجتماعی در این سال‌های اخیر اجرای به هنگام تعهدات در زمینه پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و پرداخت منظم و مستمر به صورت ماهانه با بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان مستمری این گروه‌های تحت پوشش در سال ۱۴۰۲ بود که این رویکرد نه تنها در این سال‌ها اجرایی شده بلکه به سال جاری نیز تعمیم داده شده است.

همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری نیز میزان تعهدات در قبال ذینفعان سازمان به ۵۳ هزار میلیارد تومان در ماه رسیده که از ابتدای سال نیز بدون استقراض از نظام بانکی برای پرداخت حقوق و مستمری در حال انجام است. در این مدت سازمان همه تلاش خود را برای پرداخت حقوق بازنشستگان در زمان مقرر بکار گرفت.

اگرچه سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش با کسری نقدینگی پنج هزار میلیارد تومان در ماه مواجه شد اما با این وجود در حال حاضر همه پرداختی‌ها به گروه‌های تحت پوشش بدون استقراض از نظام بانکی انجام می‌شود.

توقف روند استقراض، بزرگترین دستاورد سه سال گذشته

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه توقف روند استقراض، بزرگترین دستاورد سه سال گذشته است، گفت: امروز نه تنها ۱۰۶ همت از بدهی‌ها به این سازمان بزرگ بیمه‌ای تسویه شده بلکه ماهانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض از نظام بانکی، انجام می‌دهیم.

موسوی با تأکید بر اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان این سال به‌جز یک خط اعتباری در حوزه درمان یک ریال استقراض انجام نشده است، افزود: علاوه بر این در سال قبل حدود ۶.۲ هزار میلیارد از اوراق سازمان نیز تسویه شد. نخواهیم گذاشت سازمان به سمت استقراض بی‌رویه حرکت کند. این بزرگترین دستاورد در سه سال گذشته است.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه برای پرداخت حقوق بدهکار شده بودیم. امروز با همه کم و کاستی‌ها، مفتخریم که بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان تعهد ماهانه انجام می‌دهیم و حتی یک ریال از دارایی‌های بازنشستگان را در قالب استقراض، آینده‌فروشی نکرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ به خودمان اجازه نداده‌ایم حتی به اندازه یک ریال، دست در جیب دارایی‌های بازنشستگان کرده و استقراض و آینده‌فروشی کنیم. در حالی که اگر مانند سنوات قبل‌تر ادامه می‌دادیم در حال حاضر ۲ برابر مقادیر پرداخت شده، بدهکار می‌بودیم. یعنی بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان باید بدهی به جا می‌گذاشتیم که تأثیر این بدهی و ناترازی بر تورم و زندگی مردم غیرقابل انکار می‌بود.

رشد ۱۵۸ درصدی حقوق بازنشستگان در هزار روز گذشته
سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته هرساله برای پرداخت حقوق و مزایای آنان برنامه‌ریزی دقیقی را اجرا می‌کند تا این افراد بتوانند بدون وقفه از همه مزایای پرداختی خود بهره‌مند شوند. در همین راستا برنامه تغییرات رشد حقوق بازنشستگان در سه سال گذشته با ۱۵۸ درصد به ثبت رسیده است.

تغییرات حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حدود سه سال اخیر نشانگر این موضوع است که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷.۴‌ درصدی حقوق مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر و رشد ۳۸‌ درصدی به‌علاوه ۵۱۵‌ هزار تومان سایر سطوح و در سال گذشته نیز افزایش ۲۷‌ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و رشد ۲۱‌ درصدی به اضافه ۲۵۰‌هزار تومانی سایر سطوح برای همه افراد تحت پوشش محقق شد.

اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی هرساله پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. از ابتدای دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش سالانه موضوع ماده (۹۶) قانون تأمین ‌اجتماعی، متناسب‌سازی مرحله دوم نیز در حوزه مستمری مستمری‌بگیران اعمال شد که حداقل افزایش آن سال با در نظر گرفتن متناسب‌سازی ۵۰‌درصد و حداکثر آن ۱۰۰‌درصد بوده است.

اولویت‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی برای حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، تأمین خدمات رفاهی، بهبود معیشت، افزایش سهم تأمین ‌اجتماعی در بخش بیمه تکمیلی جامعه هدف، توسعه خدمات حوزه درمانی و انجام اقدامات لازم برای حوزه سلامت افراد بازنشسته و رایگان ‌شدن خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال محسوب می‌شود که یکی از این اقدامات پرداخت به موقع حقوق و مزایای مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش است.

در حال حاضر تعداد مستمری‌بگیران حداقل و کمتر از حداقل مستمری، یک میلیون و ۶۳‌ هزار و ۸۵۴ پرونده معادل ۲۶‌ درصد کل مستمری‌بگیران و تعداد مستمری‌بگیران سایر سطوح و بالاتر از حداقل مستمری، ۳ میلیون و ۶۹‌ هزار و ۵۲۹ نفر معادل ۷۴‌ درصد مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی برآورد می‌شود.

کد خبر: 73795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =