رویکردهای تحولی تأمین اجتماعی با اجرای هشت راهبرد

سازمان تأمین اجتماعی در سه سال گذشته هشت راهبرد و برنامه تحولی را به عنوان راهکارهای اصلی برای رسیدن به اهداف عالیه، تحولات گسترده در بخش‌های مختلف و خروج از وضعیت گذشته دنبال کرد تا این برنامه‌های عملیاتی بتوانند برای سازمان و بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران منفعتی داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، این هشت راهبرد شامل توسعه پوشش همگانی برای آحاد جامعه، اصلاح و ساماندهی سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد توانمندسازی، هوشمندسازی تأمین اجتماعی، توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمان، صیانت مالی از بیمه‌شدگان در درمان تأمین اجتماعی، کنترل مصارف و هزینه‌های سازمان در چارچوب قواعد بیمه‌ای و هزینه‌های مدیریتی و مصارف درمان، مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های سازمان و حوزه سرمایه‌گذاری و افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است.

در همین راستا در بخش آسیب‌شناسی سازمان تأمین اجتماعی سه مفهوم «تحول، عدالت و اعتماد» به عنوان ایده مرکزی برنامه‌های تحولی و راهنمای عمل تصمیمات و اقدامات لحاظ شد تا در این زمینه تحول در سه سطح «چشم‌انداز، سیاست‌های کلان و رویه‌های اقدام و عمل» در سازمان تأمین اجتماعی محقق شود.

البته تحول مدنظر سازمان تأمین اجتماعی در راستای تحقق مسیر عدالت به عنوان دال مرکزی همه اقدامات این نهاد بیمه‌ای بوده تا در نهایت افزایش اعتماد و ایجاد رضایت همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان را دنبال کند.

طراحی هشت راهبرد ذیل نظام برنامه استراتژیک سازمان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت نظارت و کنترل عملیات مالی در این سازمان و پاسخگویی به مخاطبان و ذی‌نفعان در مورد سرنوشت اموال و دارایی‌های آنان و چگونگی استفاده و صیانت از این دارایی، گفت: با مدیریت صحیح منابع و دارایی‌ها باید بتوانیم خدمات مناسب را با شناخت دقیق چالش‌ها و اولویت‌ها و متناسب با مقتضیات و نیازهای مخاطبان ارائه کنیم. او اضافه کرد: در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، با طراحی هشت راهبرد ذیل نظام برنامه استراتژیک سازمان و تعریف ۲۰۰ پروژه و فعالیت برای تحقق این راهبردها در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی تأمین‌اجتماعی توانسته‌ایم دستاوردهای ارزشمندی داشته باشیم و حرکت در این مسیر تحولی ادامه دارد.

میرهاشم موسوی، انجام بزرگترین تسویه بدهی در تاریخ نظام بانکی به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان و تحقق بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی در بانک رفاه را از جمله دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و گفت: دستاورد بزرگ دیگر تأمین‌اجتماعی در این دوه آن است که از شرایطی که در ابتدای این دولت داشتیم و برای پرداخت حقوق و مستمری ماهانه ناگزیر از استقراض ماهانه از بانک بودیم، به وضعیتی رسیده‌ایم که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، پرداخت حقوق و مستمری ماهانه را بدون نیاز به انجام استقراض بی‌رویه از نظام بانکی انجام داده‌ایم.

توسعه پوشش بیمه‌ای مهمترین راهبرد تأمین اجتماعی

اولویت اصلی و راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در یک هزار روز گذشته بر توسعه پوشش بیمه‌ای و گسترش خدمات بیمه برای همه افراد مشمول بوده به گونه‌ای که در این سال‌ها این مهمترین راهبرد بزرگترین نهاد بیمه‌گر با جذب ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده زمینه تحقق پیدا کرد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در ارتباط با رشد بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان از اضافه شدن تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده جدید در دوره مدیریتی اخیر تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: جذب این افراد و توسعه پوشش بیمه‌ای، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به منابع این سازمان افزوده است. این در حالی است که اگر الگوی مدیریتی سابق را در بخش بیمه و درآمد ادامه می‌دادیم، امروز ماهانه ۱۵ هزار میلیارد بر بدهی‌های تأمین ‌اجتماعی افزوده می‌شد، در حالی که در این دوره علاوه بر موفقیت در عدم تولید بدهی جدید، تمام بدهی‌های قبلی نیز تسویه شد.

با وجود ارائه خدمات به ۵۳ درصد جمعیت کشور توسط سازمان تأمین اجتماعی اما برای پوشش بیمه‌ای ۲۷ درصد جامعه که از خدمات هیچ بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند، بزرگترین نهاد بیمه‌ای تلاش‌های جدی را انجام می‌دهد و همین اقدامات باعث شده که در سه سال گذشته تعداد بالایی از جامعه بدون بیمه از خدمات این سازمان برخوردار شوند.

اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای مختلف شامل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های خاص، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اجباری، اختیاری، بیمه‌های توافقی و دیگر بیمه‌ها از سوی این سازمان بیمه‌گر برای جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد بدون بیمه دنبال می‌شود تا بتواند علاوه بر افزایش منابع پایدار در راستای خدمات‌رسانی به این گروه‌ها نیز گام‌هایی اساسی بردارد.

هوشمندسازی تأمین اجتماعی رویکرد تحولی

از آنجا که سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشران تحول در راستای توسعه هوشمندسازی محسوب می‌شود اکنون در راستای حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند، تحولاتی چشمگیر را در بخش ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان و ذینفعان دنبال می‌کند.

در سالیان اخیر تنها حدود ۳۰ خدمت در بستر الکترونیک و در بخش نسخه الکترونیکی هم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ به شکل الکترونیک بود اما امروز ۵۹ خدمت در بستر فضای الکترونیکی و در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه می‌شود و در حوزه نسخه الکترونیک نیز بالغ بر ۹۷ درصد نسخه‌نویسی و بیش از ۹۸ درصد موارد نسخه‌پیچی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و پایداری سیستم این نوع نسخه‌ها به بیش از ۹۹ درصد رسیده است.

سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح هوشمندسازی مسیری تحولی را در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به همه مخاطبان آغاز کرده تا بتواند همه خدمات موردنیاز ذینفعان و شرکای اجتماعی را به صورت غیرحضوری به آنها ارائه دهد و در زمینه توسعه خدمات نیز برنامه‌ریزی داشته باشد.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با وجود ۴۷ میلیون بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش همه خدمات حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی را به این گروه‌ها ارائه می‌دهد. اکنون چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و افراد تبعی تحت پوشش و خانواده‌های آنان، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه از خدمات این سازمان بزرگ بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

کد خبر: 73753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =