به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، موسوی روز سهشنبه در ششمین جلسه شورای معاونان سازمان تأمیناجتماعی در سال ۱۴۰۳ با ارائه گزارشی از دستاوردهای سازمان بیان کرد: در دوره اخیر، تعداد بیمهشدگان جدید سازمان تأمیناجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که جذب این افراد و توسعه پوشش بیمهای، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به منابع این سازمان افزوده است. این در حالی است که اگر الگوی مدیریتی سابق را در بخش بیمه و درآمد ادامه میدادیم، امروز ماهانه ۱۵ هزار میلیارد بر بدهیهای تأمیناجتماعی افزوده میشد، در حالی که در این دوره علاوه بر موفقیت در عدم تولید بدهی جدید، تمام بدهیهای قبلی نیز تسویه شد.
او ادامه داد: وقتی از الگویی از تکافل اجتماعی صحبت میکنیم که در آن مردم سهم مشارکتی در یک مجموعه دارند و ما به صورت مستقیم منابع مردم را مدیریت میکنیم، این کار بسیار دشوار و حساس و بزرگی است. مردمی که در سختترین شرایط بخشی از منابع خود را به ما میسپارند، انتظار دارند که ما آینده بهتری را برای آنها رقم بزنیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر اینکه دستاوردهای این نهاد مرهون تلاشهای هماهنگ همه بخشها است، افزود: زمانی که ما مسئولیت این سازمان را پذیرفتیم اوضاع مناسبی نداشتیم و تعهدات ما از محل منابع جبران نمیشد و با کسری نقدینگی مواجه بودیم. در همان ماههای ابتدایی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تسویه شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ درآمدهای سازمان کاملاً تقویت شد. کنترل مصارف نیز در درون نظام بیمهای رقم خورد و بهرغم موانع جدی، گشایشهای خوبی اتفاق افتاد. امروز این سازمان قامت گرفته و طی ۱۷ ماه اخیر بدون استقراض تعهدات خود را ایفا کرده است.
وی با اشاره به اینکه این دستاوردها با زحمات و دشواری بسیار به دست آمده است، اضافه کرد: اگر اراده مدیران و کارکنان حرکت در مسیر تحول سازمان نبود، این دستاوردها محقق نمیشد. اگرچه برخی هنوز نمیخواهند سیاستورزی بدون اخلاق را کنار بگذارند و به سازمان نسبتهای نادرست میدهند. اگر الگوی مدیریتی سابق را در بخش بیمه و درآمد ادامه میدادیم، امروز ماهانه ۱۵ هزار میلیارد بر بدهیهای تأمیناجتماعی افزوده میشد، در حالیکه نه تنها بدهی جدید تولید نشد، بلکه تمام بدهیهای قبلی تسویه شد.
چالش غیرقابل مدیریت در تأمیناجتماعی وجود ندارد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در دورههای قبلی برخی بحرانسازیها و بحراننماییهای افراطی انجام میشد در حالی که در این دوره نشان دادیم این بحرانانگاریها خلاف واقع است. اگرچه در هر بخشی اگر مدیریت درست حاکم نباشد حتماً چالشهایی ایجاد میشود، اما با وجود مدیریت دقیق و حسابشده و برنامهریزی شده و برخی مشکلات، بحران ایجاد نمیشود. در همین دوره هم با وجود همه دستاوردها، مشکلاتی وجود داشت، اما این مشکلات جزئی به معنای وجود بحران نیست و امروز مشخص است که در در تأمین اجتماعی چالش غیرقابل مدیریت وجود ندارد.
او همچنین با ارائه برخی آمارها در ارتباط با عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تأمیناجتماعی بیان کرد: اگر کسی بپرسد که چطور سازمان تأمیناجتماعی بدون استقراض اداره شده و به تعهدات خود عمل کرده، همین افزایش جمعیت بیمهشدگان و به تبع آن افزایش درآمدها و کنترل مصارف میتواند پاسخ به این پرسش باشد. در این دوره هیچگونه فروش دارایی انجام نشده و تنها دارایی واگذار شده سازمان در این دوره حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در داخل زیرمجموعه سازمان، یعنی به شرکت سرمایهگذاری سازمان واگذار شده است.
بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سالانه درمان تأمین اجتماعی
موسوی افزود: در حوزه درمان نیز در این دوره نه تنها پایداری خدمات بلکه توسعه خدمات رقم خورده است. سازمان تأمیناجتماعی با بودجهای معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بخش درمان به ۵۰ درصد جامعه خدمات ارائه میدهد؛ در حالی که همین رقم در وزارت بهداشت به ۳۰۰ هزار میلیارد میرسد.
او ادامه داد: پیشرفت طرح نسخه الکترونیک به نزدیک ۱۰۰ درصد کار دشواری بود که در این دوره رقم خورد. امروز استانی در کشور نیست که توسعه خدمات درمان اعم از ایجاد، نوسازی و بازسازی در آن رقم نخورده باشد. بیش از ۲۰۰ پروژه عمرانی در مرحله طراحی، ساخت، توسعه و تجهیز قرار داشته و بیش از ۴۰ مورد آنها عمدتاً در مناطق محروم مورد بهرهبرداری قرار گرفتند. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی اضافه کرد: در این دوره قریب به ۱۷۰۰ تخت در سطح کشور به ظرفیت مراکز درمانی و بیمارستانی ملکی سازمان اضافه شد که اقدام بینظیری است. این سطح از خدمات درمانی شایسته تقدیر از مجموعه درمانی سازمان تأمیناجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره در حوزه درمان مستقیم با رویکرد پیشگیری بیش از ۲۰۰ مرکز کنترل دیابت و فشار خون راهاندازی شد، بیان کرد: در حوزه درمان غیرمستقیم تعداد واحدهای طرف قرارداد سازمان از ۵۲ هزار مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۵۷ هزار مرکز در سال ۱۴۰۳ رسید. همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی در این دوره جذب شده که بیش از ۷ هزار نفر از آنها در بخش درمان بوده است.
موسوی افزود: در حوزه جذب نیروی انسانی در حالی که سهمیههای متعدد در دورههای قبلی مرسوم بود، در این دوره غیر از سهمیههای قانونی هیچ سفارش غیرقانونی در جذب نیروی انسانی در کار نبود و با تلاش ارکان مختلف سازمان تأمیناجتماعی، نیروی انسانی موردنیاز سازمان در سلامت کامل جذب شد.
وی در ادامه گفت: در این دوره مدیریتی حتی یک قلم دارو از فهرست پوشش بیمهای حذف نشد و در طرح دارویار نیز با وجود بار مالی سنگین، سازمان تأمیناجتماعی با تمام توان در کنار متولیان سلامت کشور قرار گرفت. این حاصل امانتداری مجموعه سازمان تأمیناجتماعی است و این ریلی که گذاشته شده باید استمرار پیدا کند. تجربه نشان میدهد استمرار این مسیر اثرات مثبتی در آینده سازمان تأمیناجتماعی خواهد داشت و این تکلیف ماست که این رویکرد تحولی را با قوت و قدرت استمرار ببخشیم و در این مسیر باید همه ما به یکدیگر کمک کنیم.
مسئولیت در همراهی و همکاری با دولت چهاردهم
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به استقرار دولت چهاردهم گفت: باید با قوت و قدرت به وظایف و مأموریتهای خود عمل کنیم و با توجه به استقرار دولت چهاردهم، همه ما موظفیم با تمام توان و تلاش به این دولت کمک کنیم تا اراده نظام جمهوری اسلامی در نیل به اهداف و آرمانهای خود در زمینه خدمت به مردم بهویژه در حوزهای تخصصی مثل حوزه تأمیناجتماعی که مسئولیت تأمین آرامش و آسایش مردم را بر عهده دارد، بهطور کامل محقق شود. از این جهت همه ما نسبت به دولت چهاردهم و رئیسجمهور مسئولیت داریم و امید که بتوانیم در محضر خداوند به بهترین وجه پاسخگو باشیم.
ششمین جلسه شورای معاونان سازمان تأمیناجتماعی در سال ۱۴۰۳ با حضور مدیرعامل تأمین اجتماعی و معاونان و مدیرانکل مستقل ستادی این سازمان و با حضور ویدئوکنفرانسی مدیرانکل و مدیران درمان تأمیناجتماعی استانها برگزار شد.
نظر شما