برگزاری حراج شمش ثبات را به قیمت‌ها بازگرداند

بازار طلا و سکه متأثر از مسائل متعددی همچون ارزش طلا در بازارهای جهانی، نرخ ارز آزاد به ویژه دلار و موضوعات و رخدادهای سیاسی است. در روزهای گذشته قیمت طلای جهانی روندی صعودی به خود گرفته، اما بازار طلا در ایران آنچنان از این مسیر پیروی نکرده و در بسیاری روزها حتی قیمت طلا و سکه کاهشی بوده است. حال این سؤال ایجاد می‌شود که آیا این آرامش در بازار باقی خواهد ماند یا با تغییرات سیاسی بار دیگر شاهد سیر صعودی نرخ طلا و سکه خواهیم بود؟

واقعیت این است که بازار طلای کشور در چندماه اخیر اتفاقات مثبتی را تجربه کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به عرضه شمش طلای استاندارد در قالب مزایده اشاره کرد. مزایده‌ای که بالغ بر ۵.۵ تن شمش طلا را طی بیش از ۳۰ دوره در اختیار فعالان صنفی و تجار شناسنامه‌دار گذاشت. درباره وضعیت این روزها و آینده بازار طلا با ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. او در صحبت‌های خود بر این نکته تأکید دارد که تولیدات طلا و جواهر در حال حاضر نیاز بازار داخلی را تأمین کرده و حتی ظرفیت صادرات این مصنوعات نیز وجود دارد. مشروح این مکالمه را در ادامه می‌خوانید.

در هفته‌های گذشته شاهد رشد قیمت اونس جهانی بودیم، اما بازار ایران در بیشتر این مدت از نوسان‌های جهانی تأثیر نگرفت و حتی قیمت‌ها گاه کاهشی بود. دلیل این اتفاق چیست؟

قیمت طلا و سکه در روزها و هفته‌های گذشته نوسانی بسیار ناچیز، اما منطقی داشته و به چند دلیل واکنش به افزایش قیمت اونس جهانی بسیار کم بوده است. یکی از دلایل اصلی میزان دادوستد در بازار طلاست؛ چراکه به نوعی دستخوش رکود شده‌ایم و میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. از سوی دیگر بار روانی برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بسیار تأثیرگذار بوده است.

پیش‌بینی شما از آینده روند ارزش‌گذاری طلا و سکه با توجه به مسیر قیمت‌گذاری اونس چیست؟

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه بسیار سخت است. قیمت‌گذاری این فلز در سطح جهانی و بازار داخلی به عوامل متعددی بستگی دارد. برای پیش‌بینی روند آن باید در قدم اول بازار جهانی را رصد و بررسی کرد. در این رابطه می‌توان گفت میزان مبادلات اقتصادی، ارتباطات و تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشورهای مختلف در سطح جهانی بر قیمت اونس تأثیر می‌گذارد. این موارد در حالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته انتشار آمار بازدهی خزانه‌داری آمریکا تأثیر مستقیمی بر اونس جهانی داشت. طلا یک فلز حساس است که با هر اتفاق مثبت و منفی در سطح جهانی دچار نوسان قیمت می‌شود. در مجموع با توجه به روند ارزش‌گذاری این فلز در بازارهای جهانی و سیر صعودی نرخ ارز در ایران پیش‌بینی بر آن است که قیمت طلا و سکه رشد نسبی را تجربه کند، اما این افزایش قیمت یک‌باره و در مدت‌زمانی کوتاه نخواهد بود. ناگفته نماند اگر نرخ ارز در روزها و ماه‌های آینده روند با ثباتی را طی کند و حتی از ارزش آن کاسته شود، شاهد کاهش قیمت طلا و سکه نیز خواهیم بود.

در سال‌های گذشته در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) - و تعویق ازدواج‌ها تا ماه ربیع‌الاول- بازار با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شد و شاهد افت قیمت طلا بودیم. با توجه به شرایط اونس جهانی امسال بازار طلا در ماه‌های محرم و صفر چگونه خواهد بود؟

بررسی روند بازار طلا نشان از آن دارد که ایام ماه محرم و صفر به‌تنهایی تأثیر چشمگیری بر بازار ندارد، اما در بیشتر سال‌ها شاهد رکود و کاهش حجم تقاضا بوده‌ایم. دراین میان برخی افراد هم معتقدند که در این زمان می‌توان به‌واسطه رکود و افت قیمت‌ها خریدهای ماه‌های آینده را با مبلغ به‌صرفه‌تری انجام داد که همین امر به کمتر شدن وضعیت رکود بازار در این دو ماه کمک می‌کند. برخی نیز از این شرایط بهره می‌گیرند و سعی می‌کنند سرمایه‌گذاری خود در بازار طلا را در این ماه‌ها انجام دهند.

به سرمایه‌گذاری روی مصنوعات طلا و سکه اشاره کردید، در حال حاضر چه میزان از سرمایه مردم جذب بازار طلا می‌شود؟

براساس مشاهدات عینی، در حال حاضر ۸۰‌درصد خریدها در راستای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از خانواده‌ها به‌خصوص پدر و مادرها با خرید مصنوعات طلا و سکه پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در سال‌های اخیر مصنوعات ریز طلا جایگاه قابل‌توجهی را از آن خود کرده‌اند.البته همچنان مصنوعات درشت و جواهرات بیشترین تقاضا را دارند. با این تفاسیر آیا مصنوعات ریز با نگاه سرمایه‌گذاری از سوی افراد خریداری می‌شود؟

افراد مصنوعات طلا و جواهر را برای سرمایه‌گذاری و مصنوعات به اصطلاح ریز را برای زینت و استفاده روزانه خریداری می‌کنند که عموم خریداران مصنوعات ریز جوانان هستند.

در حال حاضر حباب سکه در چه وضعیتی قرار دارد؟

در ماه‌های اخیر میزان حباب سکه روند نزولی به خود گرفته و حجم قابل‌توجهی از این موضوع به دلیل عرضه سکه با شرایط مشخص در مزایده‌های رسمی محسوب می‌شود.

دولت از سال گذشته به عرضه شمش طلا به شیوه مزایده پرداخته و حجم چشمگیری طلا به بازار عرضه شده؛ این اقدام چه تأثیری بر بازار طلا داشته است؟

بیش از ۳۰ حراج شمش طلا برگزار شد که در این شیوه بالغ بر ۵.۵ تن طلا در اختیار فعالان صنفی قرار گرفت. این اقدام در ساده‌سازی معاملات تأثیر محسوسی داشته و شمش به‌صورت استاندارد به بازار روانه شده و فعالان بازار امیدوارند که این شیوه ادامه‌دار باشد.

یکی از واجدین شرایط شرکت در حراج‌های مورد بحث تولیدکنندگان شناسنامه‌دار هستند. آیا دسترسی تولیدکنندگان به طلای استاندارد و خالص تأثیری بر تولید طلا در کشور داشته است؟

میزان تولید و فعالیت واحدهای تولیدی این صنف ارتباط مستقیم با میزان تقاضا در بازار دارد، اما می‌توان گفت که عرضه شمش استاندارد طلا، در کیفی‌سازی و استانداردسازی مصنوعات تأثیر دارد.

در روزهای آینده دولت چهاردهم مسئولیت اجرایی کشور را برعهده خواهد گرفت، اصناف به‌خصوص صنف شما چه خواسته‌ای از دولت آینده دارید؟

خواسته صنف طلا و جواهر حفظ ثبات بازار ارز به‌ویژه دلار است. در شرایط فعلی آنچنان مهم نیست که قیمت ارز بر چه رقمی باشد، نکته مهم آن است که نرخ ارز نوسانی منطقی و اندک داشته باشد و برای مدت طولانی در یک بازه قیمتی استوار بماند.

دیگر خواسته‌ صنف آن است که تلاش‌های بانک مرکزی در عرضه سکه ادامه پیدا کند و برنامه ضرب و توزیع سکه متناسب با نیاز و تقاضای بازار باشد.

همچنین در ادامه راه شهید رئیسی زمینه صادرات مصنوعات طلا ادامه یابد و دولت جدید با نگاه صادرات‌محور، فعالان بازار طلا و تولیدکنندگان را همراهی و کمک کند. این مسائل در حالی بیان می‌شود که ظرفیت واقعی تولید طلا در کشور بیش از میزان تقاضای بازار داخلی است و می‌توان مازاد نیاز بازار داخلی را در مسیر صادراتی مورد استفاده قرار داد.

کد خبر: 72645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =