جرایم نقدی شکار و صید حیات وحش افزایش یافت

 جرایم نقدی مندرج در مفاد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید با پیشنهاد معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌‎زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت دادگستری طی مصوبه هیات وزیران افزایش یافت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مطابق این مصوبه جرایم موضوع ماده ۱۰ که مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ عادی‌ و از بین بردن رستنی ها است از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۱۰۲ میلیون ریال افزایش یافت، همچنین در این مصوبه جرایم موضوع ماده ۱۱ که به جرایم شکار و صید در فصول‌ و ساعات‌ ممنوع‌ مقرر، شکار و صید با وسایل‌ و از طرق‌ غیرمجاز، تخریب‌ چشمه‌ها و آبشخور حیوانات‌ در مناطق‌ حفاظت‌ شده و ... اشاره دارد که از ۱۵۳ میلیون تا ۳۰۶ میلیون ریال افزایش یافت.

جرایم ماده ۱۲ و ۱۳ نیز که به ترتیب مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ حمایت‌ شده‌، شکار و صید در مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ و پناهگاه های‌ حیات‌ وحش‌ بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌، آلوده‌ کردن آب‌ رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالابهای‌ حفاظت‌ شده و شکار جانوران‌ وحشی‌ کمیاب‌ و در معرض‌ خطر انقراض، شکار در پارکهای‌ ملی‌، شکار، صید و یا کشتار جانوران‌ وحشی‌ با استفاده‌ از سموم‌ و مواد منفجره‌، مبادرت‌ به‌ اقداماتی‌ که‌ موجبات‌ آلودگی‌ آب‌ دریای‌ خزر و خلیج‌ فارس‌ و دریای‌ عمان‌ با مواد غیر نفتی‌ و... هستند به ترتیب از ۲۰۴ تا ۳۴۰ و ۴۰۸ تا ۵۷۸ میلیون و همچنین جرایم موضوع تبصره ۲ ماده ۱۳ از ۴۰۸ تا ۸۱۶ میلیون ریال افزایش یافت.

با توجه به اینکه آخرین به روز رسانی جرایم مذکور در سال ۹۷ انجام گرفته بود و این جرایم در حال حاضر از بازدارندگی لازم برخوردار نبودند، به روزرسانی آن از سال ۱۴۰۱ در دستور کار معاونت قرار گرفت و طی بررسی‌های فنی موضوع در جلسات کارشناسی پیشنهاد تنظیم و به وزارت دادگستری اعلام شد.

وزارت دادگستری پس از اعمال ملاحظات جرایم پیشنهادی به دولت اعلام و مصوبه هیات وزیران را اخذ کرد و بدیهی است از این پس رسیدگی به جرایم شکار و هصید بر مبنای مبالغ مذکور صورت خواهد گرفت.

کد خبر: 72393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =