ضرورت پوشش بیمه‌ای کسب‌وکارهای اینترنتی

غلامحسین عابدی‌روش، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه به طور قطع در سال‌های آینده مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی افزایش یافته و رو به توسعه خواهند بود، گفت: اکثر کشورهای توسعه‌یافته نیز در دهه‌های اخیر به سمت گسترش مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی و پلتفرمی حرکت کرده‌اند، از این رو پوشش بیمه‌ای این شاغلان به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

عابدی‌روش در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: بیمه‌های اجتماعی کشور ما به ویژه سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز باید به واسطه مزایای پوشش بیمه‌ای کسب و کارهای پلتفرم و توسعه فعالیت‌های حوزه بیمه باید از اینگونه مشاغل در راستای رشد تعداد بیمه‌شدگان و ارائه خدمات به اینگونه مشاغل استفاده کنند.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: تا به حال قانونی برای این نوع پوشش بیمه‌ای پلتفرم‌ها در کشور وجود نداشته و در واقع با تفسیر قانون این نوع پوشش بیمه‌ای اجرایی شده است، اما بند ج ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه به این موضوع اشاره دارد. در واقع این مهم در بخش استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است.

او اضافه کرد: به این واسطه باید به سمت پوشش بیمه‌ای این نوع مشاغل حرکت کنیم و فعالان و شاغلان کسب و کارهای پلتفرمی را در اولویت قرار دهیم.

شکل گرفتن گفت‌وگو بین صندوق‌های بیمه‌ای و فعالان کسب‌وکار اینترنتی

عابدی‌روش معتقد است: توسعه بیمه‌ای و افزایش سطح پوشش بیمه‌شدگان جدید را باید از مزایای گسترش بیمه‌شدگان مشاغل اینترنتی محسوب کرد زیرا توسعه بیمه‌ای از این مجموعه اقدامات، تضمین آینده افراد تحت پوشش این نوع بیمه‌های اجتماعی را رقم خواهد زد.

او بیان کرد: اولین گام برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن فعالان کسب و کارهای اینترنتی و پلتفرمی، شکل گرفتن گفت‌وگو بین صندوق‌های بیمه‌ای و این مجموعه افراد است؛ در واقع گفت‌وگو با شرکای اجتماعی آغازکننده مسیر توسعه بیمه‌ای است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از سال اول برنامه هفتم توسعه سازمانی نظیر تأمین‌اجتماعی باید به سمت فضاسازی برای پوشش حداکثری شاغلان اینترنتی حرکت کند.

او ادامه داد: به شرط توجیه منطقی مزایای بیمه‌های اجتماعی برای این افراد از سوی تأمین اجتماعی، این موضوع حتما با استقبال فعالان اینترنتی و پلتفرمی مواجه خواهد شد.

تأکید برنامه هفتم توسعه بر ارائه خدمات به مشاغل پلتفرمی

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: در لایحه برنامه هفتم ‌توسعه به این نکته اشاره شده که ارائه‌کنندگان خدمات در حوزه مشاغل پلتفرمی نظیر تاکسی‌های اینترنتی، مسئول مرتبط با پوشش بیمه‌ای آنان تلقی می‌کند.

او اضافه کرد: در راستای برقراری ارتباط بیمه‌ای صندوق‌های بیمه اجتماعی نظیر تأمین‌ اجتماعی با صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و مشاغل پلتفرمی و همچنین شاغلان این بخش، امکان استفاده از مکانیزم‌های مالی و مالیاتی وجود دارد. به این واسطه امکان شناسایی عنصر مزد در پرداخت‌ها و احتساب این مجموعه افراد در قالب بیمه اجباری صورت می‌گیرد.

عابدی‌روش ادامه داد: در این شرایط جمعیت مذکور و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید نسبت به پرداخت سهم حق بیمه به سازمان‌ تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: این مجموعه اقدامات در راستای توسعه بیمه‌های اجتماعی اشاره شده در سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر: 72367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =