جوان‌تر شدن سازمان تأمین اجتماعی با روند افزایشی بیمه‌شدگان

سیاست جوان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی یکی از رویکردهایی است که با افزایش شمار بیمه‌شدگان امکان تحقق آن وجود دارد، همین اقدامی که سازمان تأمین اجتماعی در سه سال اخیر با رشد افراد بیمه‌شده جدید مسیر جوان‌تر شدن بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی در کشور را مهیا کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از معیارهای اصلی جذب بیمه‌شدگان جدید در راستای پوشش و توسعه بیمه‌ای براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون سازمان تأمین اجتماعی است که در این دوره مدیریتی در سه سال اخیر جوان‌سازی تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت تا با جذب افراد بدون بیمه در میان گروه‌های مختلف و فعال در حوزه کسب‌وکار بر سن این سازمان افزوده شود.
اجرای طرح‌های بیمه‌ای متنوع، توسعه پوشش بیمه‌ای، جذب فعالان حوزه کسب‌وکار و شاغلان حوزه اقتصادی و تولیدی و تأمین منابع پایدار از سوی سازمان تأمین اجتماعی در مسیر جوان‌سازی این نهاد بیمه‌گر دنبال شده تا بزرگترین سازمان بیمه‌ای بتواند تعمیم پوشش بیمه‌ای را در بخش‌های مختلف همچنان پیگیری کند.

سن سازمان تأمین اجتماعی ۲ سال جوان‌تر شد
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه در دوره قبلی مدیریتی، از ظرفیت‌های درآمدی تأمین‌ اجتماعی به خوبی استفاده نشد و برای تأمین نقدینگی به استقراض بی‌ضابطه توسل شده بود، گغت: صندوق‌های بازنشستگی دارای ورودی و خروجی هستند و ورودی هر صندوق، جامعه‌ای است که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد که این مهم هم در اصل 29 قانون اساسی و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است.
موسوی افزود: در عمر کوتاه دولت سیزدهم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین‌ ‌اجتماعی اضافه شدند و هنوز بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور ما فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند. با اضافه شدن این تعداد بیمه‌شده جدید، حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای جدید به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه و سن صندوق حدود ۲ سال جوان‌تر شد و از حدود ۴۱ سال به حدود ۳۹ سال رسید. این درحالی است که با وجود دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی، در دوره‌های قبلی به خوبی از ظرفیت‌های درونی سازمان تأمین‌ اجتماعی استفاده نشده بود.

کاهش سن ورودی‌‏های تأمین اجتماعی با طرح بیمه فراگیر خانواده
اجرای طرح‌های موفق بیمه‌ای در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای و افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید مسیری را فراهم کرده که علاوه بر سیاست کاهش سن افراد بیمه‌شده از سن این سازمان نیز کاسته و به سمت جوانی حرکت کند.
پوشش بیمه‌ای با استفاده از طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از مسیرهای اصلی کاهش سن بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود زیرا در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان جذب دختران خانه‌دار و دانشجویان در سنین جوانی محقق می‌شود و همین مساله کاهش سن ورودی‌‏های این سازمان را به دنبال داشته و دارد.
سیاست کاهش سن ورودی‌های صندوق در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، تقویت بازرسی‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین، بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار، بیمه کارفرمایان صنفی، بیمه اتباع خارجی و مشاغل پلتفرمی دنبال شده است. از این رو با اجرای این برنامه‌های تحولی و راهبردی همچنین میانگین سن بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۱ سال کاهش یافته است.

ساختن آینده تأمین اجتماعی با کاهش سن بیمه‌شدگان
سیاست کاهش سن ورودی‌‏های سازمان تأمین اجتماعی و جوان‌تر شدن بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان به نوعی به ساختن آینده تأمین اجتماعی و به تعویق انداختن بلوغ آن منجر شد تا با جوان شدن جمعیت تحت پوشش، کاهش ضریب پشتیبانی، جذب بیمه‌شدگان جوان و رشد منابع درآمدی پایدار با اجرای طرح‌های بیمه‌ای دنبال شود.
ناگفته نماند که با سیاست‌های کاهش سن ورودی‏های تأمین اجتماعی مهمترین شاخص بیمه‌ای که همان ضریب پشتیبانی برای هر صندوق بازنشستگی به منظور نشان دادن میانگین افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش است، روند مناسبی را طی خواهد کرد زیرا با رشد شمار بیمه‌شدگان با اینگونه برنامه‌های، تعداد خروجی‏ها که همان مستمری‌بگیران است نیز روند کاهش خواهد داشت.
بنابراین همه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که به هر میزان ورودی‏‌‏ها بیشتر و خروجی‏‌ها کمتر باشد سازمان‌های بیمه‌ای از نسبت پشتیبانی مناسب‌تری برخوردار شده و همین مسئله جوانی آن صندوق یا سازمان را نشان خواهد داد و در نهایت در پیشی گرفتن منابع درآمدی از مصارف نیز تأثیرگذار است، همچنین با جوان شدن سازمان تأمین اجتماعی افزایش نسبت پشتیبانی از نظر منابع درآمدی هم به دست می‌آید.

کنترل روند نزولی ضریب پشتیبانی در تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخصوص تغییرات نرخ پشتیبانی در این سازمان که از شاخص‌های مهم در ارزیابی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است، گفت: روند نرخ پشتیبانی یعنی نسبت تعداد بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران از سال ۱۳۹۲ به این سو به شدت کاهشی بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۴.۲ رسید.
موسوی افزود: در ۳۳ ماه گذشته با جذب حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید این روند نزولی کنترل شد. با افزایش افراد تحت پوشش در قالب طرح‌های مختلف به‌زودی تحت عنوان بیمه اتباع خارجی آغاز خواهد شد، این روند افزایشی شده و طی سال‌های آتی به نرخ پشتیبانی استاندارد نزدیک خواهد شد.
سازمان تأمین اجتماعی با داشتن ۴۷ میلیون بیمه‌شده در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور، در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد.

کد خبر: 72366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =