ایجاد ۴۲۷ هزار فرصت شغلی در بخش اشتغال خانگی

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به ۲ سال پایانی دولت قبل رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین، از آنجایی که مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی و افزایش ارزش افزوده دارند، نه تنها سهم تسهیلات بانکی و قرض‌الحسنه این بخش در سال‌های اخیر افزایش یافته، بلکه تعداد رشته‌های مشاغل خانگی در این از ۳۸۰ به ۵۱۲ رشته رسید که این موضوع در جهت بهبود کسب و کار در این عرصه بود.
ایجاد درگاه ملی صدور مجوزها، قدمی در رشد صدور مجوزهای مشاغل خانگی در دولت سیزدهم بود؛ این مهم نه تنها موجب تسهیل راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی شد بلکه رانت را از صدور امضاهای طلایی برچید و خاتمه داد. اکنون ۹۵ درصد مجوز رشته‌های مشاغل خانگی به‌صورت برخط و ثبت محور صادر می‌شود و تنها تعدادی از مشاغل در حوزه بهداشت و سلامت به صورت تأیید محور است.
تأمین مالی و توسعه بازار مشاغل خانگی، شبکه‌سازی در زنجیره تأمین مشاغل خانگی، گفتمان‌سازی، فروش مجازی محصولات مشاغل خانگی، ورود مشاغل خانگی به عرصه‌های جدید و نوآورانه، تسهیل در صدور ضمانتنامه‌ها، استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها و بازار برای معرفی محصولات خانگی، راه‌اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی و ایجاد میدان‌های کارآفرین، تهیه شیوه‌نامه پشتیبانی مشاغل خانگی در حوزه بیمه و مالیات، تأکید بر افزایش درآمدهای غیرنفتی با رویکرد محصولات خانگی رونق بخشیدن به صنایع دستی و سایر اقدامات صورت گرفته در این دولت منجر به رونق مشاغل خانگی شد.

ارائه تسهیلات اشتغال خانگی
طبق آخرین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توزیع ۲۸۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، تولید و خدمات در جهت پایداری اشتغال روستایی و مشاغل خانگی، رشد ۴ برابری پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، پرداخت ۱۱۵هزار تسهیلات مشاغل خانگی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم بود.
افزایش سهم تسهیلات به اشتغال خانگی یکی از رویکردهای این دولت بود که نسبت به تسهیلاتی که در دولت‌های گذشته به این نوع اشتغال اختصاص می‌یافت خیلی کمتر بود.
براساس آمار وزارت کار سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه مشاغل خانگی توسط بانک مرکزی اختصاص یافت؛ این رقم در مقابل تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود قابل مقایسه نیست. آمار مذکور نشانگر افزایش ۱۵ تا ۲۰ برابری سهم اعتبار مشاغل در برخی از استان‌ها است. طبق تحلیل بازار، بیش از۳ میلیون و۲۰۰ هزار کد ملی در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ میلیون و۷۲۱ هزار نفر شاغل شده‌اند. سهم مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور حدود ۱۰ درصد و سهم زنان در ایجاد مشاغل خانگی ۸۰ درصد برآورد شده است.

سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدی اشتغال خانگی از اقتصاد
گزارش‌ها نشان می‌دهد سهم اشتغال خانگی از کل اقتصاد کشور رقمی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است. این رقم به‌ویژه در سال‌های اخیر و پس از افزایش بحران‌های اقتصادی، بی‌ثباتی شغلی و پاندمی کووید ۱۹ رشد بیشتری داشته است. این درحالی است که سهم زنان از ایجاد مشاغل خانگی بیش از ۸۰ درصد برآورد می‌شود. وضعیتی که تنها مختص به ایران نیست و گزارش‌های متعدد بین‌المللی دلیل افزایش تمایل به ایجاد کسب و کار خانگی را به تلاش شهروندان و بویژه زنان پس از همه‌گیری بیماری ۱۹ برای تأمین درآمد مربوط می‌دانند. یکی از دلایل چنین جهشی به تعدد نقش‌های زنان و تلاش آنها برای ایجاد تعادل در زندگی کاری و شخصی برمی‌گردد.
زنان به دلیل نقش‌های تعریف شده در حوزه اجتماعی، ناگزیر به دنبال ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی هستند؛ در عین حال به باور برخی صاحبنظران، تداوم تبعیض‌های موجود در بازارکار، به گسترش تمایل زنان به خوداشتغالی و ایجاد کسب و کارهای خانگی کمک کرده است. از دیدگاه جامعه‌شناختی افزایش خوداتکایی، افزایش حق انتخاب و تصمیم‌گیری و قدرت مدیریت منابع توسط زنان از مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی است که به افزایش سطح مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان در جامعه کمک می‌کند.
همچنین افزایش اشتغال و کاهش بیکاری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم بود که این روند را در حوزه‌های مختلف با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله صدور لحظه‌ای مجوزهای مشاغل خانگی، امضاهای طلایی برای صدورمجوزها، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و توسعه کسب و کارهای خانگی و ارائه مشوق‌ها دنبال کرد. این دولت با تغییر نگرش‌ها نسبت به مشاغل خانگی و تسهیل در فضای کسب و کار وبا برداشتن موانع پیش روی این مشاغل، میزان تسهیلات بانکی را دراین عرصه افزایش داد.

کد خبر: 72352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =