به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با اشاره به اهمیت مباحث مدیریت کسب و کار به عنوان یک پیشران جدا نشدنی در توسعه کسب و کارها عنوان کرد: کارآفرینی فردی (اقتصادی)، کارآفرینی شرکتی و سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی ملی و حاکمیتی، کارآفرینی در کلاس جهانی و... از رویکردهای مختلف کارآفرینی هستند.
وی تصریح کرد: کارآفرینی (Entrepreneurship) لزوماً تاسیس یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه رویکردی است که بایستی در جامعه نهادینه گردد و در واقع همان "تخریب خلاق شومپیتر" هست که در جهت مثبت و رو به جلو، افراد و سازمانها و بایستی به دنبال "طرحی نو در انداختن" و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب و کار و محیط پیرامون خود باشند. یک بانوی خانهدار و یا یک کارمند و یا مدیران و... میتواند از این رویکرد بهره جوید و همواره در تلاش باشد برای بهتر شدن و بهتر اقدام کردن و حل بهتر و موثرتر مسائل پیرامون خود. که البته این رویکرد اگر مورد حمایت قرار بگیرد منافع پر شماری اعم از مادی و معنوی برای فرد با رویکرد کارآفرین و محیط پیرامونی وی به ارمغان خواهد آورد.
این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار عنوان کرد: استارتاپ یک قول و قرار عاشقانه و تا حدودی رویایی و البته جسورانه برای شروع جمعی برای حل یک مسئله است.
سیاوشی با بیان اهمیت ترویج مفاهیم توسعه کسب و کار و بیان روندهای جدید برای توسعه کسب و کارها و کارآفرینی افزود: کسب و کارها پایدار نخواهند ماند جز با توجه به پیشرانها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آنها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه میگیرند و رفتارهای آنها را تحت تأثیر قرار میدهند. بنابراین جهت توسعه رویکرد کارآفرینی در جامعه بایستی همگان دست به دست هم دهند که زیربناهای کلیدی توسعه کارآفرینی در جامعه مهیا گردد و بسترهای لازم برای شکلگیری این رویکرد در بین آحاد جامعه رخ دهد وگرنه عجله در این مهم هیچ دستآورد و نتایجی نخواهد داشت و کسی یک شبه راه صد ساله را نمیپیماید و عجولانه کارآفرین نمیشود و پایدار هم نخواهد ماند. همه و همه از خود فرد تا خانواده تا اساتید و معلمان و مدیران کسب و کارها و حاکمیت و... در توسعه این روحیه و رویکرد نقشآفرین هستند.
وی با طرح این سوال که تفکر خلاقانه چکونه است، افزود: از خودتان سوال بپرسید، ارتباط برقرار کنید، تبادل کنید، ریسک کنید، تصور کنید، فکر کنید، جستجو کنید و متنوع رفتار کنید.
سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ارائه تعریفی جامع از "کارآفرینی" و "کارآفرین" مبتنی بر تجارب و مطالعات خود بیان کرد: فرد یا اجتماعی از افراد یا سازمانهایی که نسبت به خود و محیط پیرامون خود حساس بوده و احساس مسئولیت نموده و به طور مستمر و فرایندی، مسائل خود و محیطی پیرامون خود را دنبال و شناسایی و اولویتبندی کرده و نسبت به حل خلاقانه و نوآورانه آنها اقدام میکند را کارآفرین و رویکرد موجود را کارآفرینی دانسته و فرد یا سازمان با این رویکرد، سیاهیها و مسائل پیرامونی را به چشم فرصت میبیند و امیدوارانه از مسائل خود و دیگران مشکلگشایی میکند و بر سرنوشت خویش تاثیرگذار بوده و منفعتهای بسیاری از جمله بقا و پایداری و ثروت و خشنودی و وفاداری ذینفعان را کسب مینماید.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مفهوم کارآفرینی یک مفهوم سطح بالا و روبنایی است که بایستی شکافته شود و زیربناهای کلیدی توسعه و تحقق آن شناسایی گردند. زیربناهای کلیدی تحقق مفهوم کارآفرینی در واقع همان شایستگیهای عمومی (General Competencies) زندگی و کسب و کار هستند که در همه سطوح میتوانند پرورش یابند و عبارتند از: ۱- تفکر انتقادی، ۲- تفکر خلاق، ۳- تیمسازی و کار تیمی، ۴- مسئلهیابی، ۵- ایدهپردازی، ۶- حل خلاقانه مسئله.
سیاوشی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرایند توسعه کارآفرینی یا حتی در مراکز آموزشی و پژوهشی کمتر به این موارد توجه میگردد و بیشتر بر شایستگیهای فنی و اختصاصی توسعه کارآفرینی تاکید صورت میپذیرد. شایستگیهای اختصاصی در کنار شایستگیهای عمومی میتوانند ختم به موفقیت و پایداری گردند و از طرفی شایستگیهای عمومی در درجه نخست از افراد، انسانهای کاملتر و بالغتری میسازد و دنیا و میدان مبارزه کسب و کار با وجود انسانهای شایسته قطعا به جایی بهتر و خوشایندتر برای زیستن تبدیل میگردد.
وی در ادامه فرایند کارآفرینی را شامل ۱- تجزیه و تحلیل محیطی، ۲- مسئلهیابی، ایدهیابی، ۳- تثبیت ایده و توسعه آن مبتنی بر اعتبارسنجیها و تستهای مقدماتی بازار، ۴- تکمیل بوم کسب و کار، ۵- توسعه تیم کاری، ۶- ساخت نمونه اولیه یا کمینه پذیرفتنی (MVP) و تستهای بازار، ۷- تأمین مالی، ۸- ساخت محصول نهایی مبتنی بر بازخوردها از بازار و روندها، ۹- تحقیق و توسعه (R & D) و تکرار چرخه و گامهای قبل دانست.
به گفته این مشاور کسب و کار، پایداری یعنی امروز به گونه اقدام گردد که تا آینده نامحدود سیستم پابرجا بماند و عملکرد امروزش تهدیدی برای حیات و آینده خود و دیگر سیستمها نباشد و کسب و کارها و افراد بایستی همواره مفهوم پایداری (Sustainability) را سرلوحه زندگی و کسب و کار خود قرار بدهند. رویکرد پایداری؛ شامل توجه همزمان به شاخصها و اهداف اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است و افراد و کسب و کارها بایستی همزمان بر این سه جنبه متمرکز باشند تا بتوانند تا آینده نامحدود در میدان رقابت پابرجا بمانند و در یک کلام همه سیستمها بایستی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت نمایند و تلاش کنند دنیا را جای بهتری برای زیستن تبدیل نمایند.
در پایان این رویداد، دکتر رضا سیاوشی به جمعبندی مباحث زیربنایی مبتنی بر شایستگیهای عمومی برای حرکت از ایده تا پدیده در فرایند کارآفرینی پایدار و پاسخ به پرسشها پرداخت و با تشکر از شرکتکنندگان در وبینار، فعالیتها و اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر را معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با حضور دکتر «رضا سیاوشی»، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر، مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار و به همّت سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.
نظر شما