بهره‌مندی بازنشستگان تأمین اجتماعی از وام ۳۰ میلیون تومانی

بهبود وضعیت زندگی و معیشت بازنشستگان از رویکردهای اولویت‌دار سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که در سال جاری نیز با افزایش وام بازنشستگان به مبلغ ۳۰ میلیون تومانی، گروه مستمری‌بگیر و بازنشسته از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، پرداخت تسهیلات به بازنشستگان تحت پوشش یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در سه سال اخیر بوده به گونه‌ای که در چندین مرحله این تسهیلات روند افزایشی داشته تا مستمری‌بگیران بتوانند از این طریق بخشی از نیازهای خود را با دریافت این وام برطرف کنند.

سازمان تأمین اجتماعی در هزار روز گذشته در چندین مرحله رشد میزان تسهیلات ضروری و قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش را اجرایی کرده که از پنج به هفت، سپس ۱۲ میلیون تومان و در سال گذشته به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. در نهایت در سال ۱۴۰۳ رشد میزان تسهیلات ضروری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر این سازمان به رقم ۳۰ میلیون تومان رسید.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که اولویت برنامه‌های خود را ارائه خدمات رفاهی همچون تسهیلات قرض‌الحسنه، بیمه تکمیلی، خدمات در حوزه سلامت و ارائه خدماتی در قالب طرح کرامت رضوی و اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفرهای زیارتی قرار داده است.

پرداخت ۴۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان در مرحله نخست

با افزایش ۱۰ میلیون تومانی تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری مرحله نخست ثبت‌نام این تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی در تیرماه سال جاری برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی انجام شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده مهلت ثبت‌نام در نخستین مرحله پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان تا روز دوشنبه چهارم تیرماه به پایان رسید و افرادی که شرایط دریافت این تسهیلات را داشتند نسبت به ثبت‌نام این وام‌های ضروری را انجام دادند.

طبق اقدامات صورت گرفته قرار است در این مرحله ۴۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران دارای شرایط پرداخت شود. در راستای اجرای عدالت در پرداخت اینگونه تسهیلات، برای هر استان سهمیه‌ای خاص در نظر گرفته شده است.

قرار است براساس برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری چندین مرحله ثبت‌نام تسهیلات ضروری در این سازمان انجام شود تا تعدادی از بازنشستگان بتوانند از این تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنند.

ثبت‌نام این وام از طریق کانون‌های بازنشستگان در هر استان انجام خواهد شد و پس از به حد نصاب رسیدن تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، سایت به صورت خودکار بسته می‌شود. بنابراین بازنشستگان دارای شرایط می‌توانند در زمان تعیین شده در هر مرحله نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

پرداخت ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات بازنشستگان در سال گذشته

براساس داده‌های آماری موجود، بالغ بر ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین ‌اجتماعی در سال گذشته پرداخت شد و تلاش این نهاد بیمه‌ای برای افزایش رقم تسهیلات و مجموع اعتبار تخصیص‌یافته در سال جاری است.

تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری افراد بازنشسته در سال گذشته مبلغ ۲۰ میلیون تومان بود که در هفت مرحله به بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد. مجموع اعتبار اختصاص‌یافته به این منظور بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین رقم ریالی این تسهیلات با رشد ۶۷ درصدی از ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون تومان در سال گذشته رسید و تعداد تسهیلات پرداختی نیز با ۱۸ درصد افزایش از ۲۲۰ هزار فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۹ هزار و ۳۴۸ فقره در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

اعتبارات هزینه شده برای تسهیلات ضروری

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری بازنشستگان به عنوان یک اولویت از سوی سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌شود در همین راستا این نهاد بیمه‌ای برای پرداخت این میزان وام به افراد دارای شرایط هرساله اعتباراتی را هزینه می‌کند.

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ کل مبلغی که برای پرداخت تسهیلات ضروری بازنشستگان هزینه شد حدود ۱۳۶۴ میلیارد تومان بود که در سال گذشته تاکنون به ۲۲۹۷ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی برای اعطای وام به بازنشستگان و مستمری‌بگیران حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

ارائه تسهیلات به بازنشستگان در سال جاری نیز نیازمند تأمین اعتبارات است زیرا باید تعداد افراد شرایط و ثبت‌نام آنها قطعی شود و سپس سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تأمین اعتبار موردنیاز آن اقدام کند. اگرچه برای سال جاری نیز برنامه وسیع‌تری در راستای افزایش تعداد تسهیلات و رقم اعتباری آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با جامعه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در مجموع با اعضای خانواده و افراد تحت تکفل آنها به بیش از هشت میلیون نفر از این جامعه هدف خدمات و تعهدات ارائه می‌دهد.

کد خبر: 72272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =