افتتاح یک چاپخانه خط بریل با حمایت سفارت استرالیا

مدیر عامل انجمن نابینایان ایران گفت: چاپخانه بریل انجمن نابینایان ایران و دفتر تحریریه ماهنامه نسل مانا با هدف توسعه زیرساخت آموزش بریل و دسترسی به منابع مطالعاتی به خط بریل افتتاح شد.

علی‌اکبر جمالی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تأکید بر اینکه پیگیری حقوق شهروندی و فرهنگی نابینایان در انجمن اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: با توجه به اینکه چند سال است در حوزه فرهنگ و خدمات فرهنگی فعالیت داریم ارائه خدمات و فعالیت در این بخش را به شکل جدی دنبال کردیم. فرهنگ و ارتقای فرهنگ، همواره یکی از نکات مهم و قابل‌توجه در انجمن بوده است. بنابراین مسئله توسعه خدمات فرهنگی از اوایل دهه ۹۰ در انجمن نابینایان به طور جدی دنبال می‌شد. به‌عنوان مثال تأسیس ۱۵ واحد کتابخانه گویا در ۱۵ استان برای نابینایان یکی از این اقدامات است.

او درباره دیگر فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه توضیح داد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و انتشار نشریه بریل «نسل مانا» از دیگر اقدامات و فعالیت‌هایی است که دنبال کردیم اما مسئله خط بریل، گسترش آن و تشویق نابینایان به آموزش خط بریل، یک نکته ضروری است.

جمالی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان دولتی نسبت به تولیدات و خدمات بریل برای نابینایان تلاش نمی‌کنند، ادامه داد: در سازمان بهزیستی که متولی حوزه نابینایان است، فقط یک چاپخانه بریل فعالیت دارد و با وجود تمام تلاش‌ها و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، انتظار تولیدات و خدمات بیشتری از آن‌ها داریم.

او همچنین گفت: با توجه به برخی محدودیت‌ها در تولید کتاب و نشریات بریل، براساس توصیه همکاران انجمن، تصمیم گرفتیم یک چاپخانه داشته باشیم و با اینکه هزینه و زحمت زیادی به همراه داشت، اما آن را راه‌اندازی کردیم تا خدمات و فعالیت‌های بریل را توسعه دهیم.

افتتاح چاپخانه بریل با خرید پرینتر توسط سفارت استرالیا

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران هم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه فرهنگ، رکن اصلی هر جامعه است، گفت: رونق اقتصادی در گرو فرهنگ خوب است، در این زمینه با توجه به اینکه جامعه هدف ما کمتر به منابع مطالعاتی مورد نیاز خود دسترسی دارند و نیاز به کار فرهنگی بیشتری است تلاش کردیم این منابع را به اشکال مختلف توسعه دهیم.

منصور شادکام در ارتباط با اهمیت مسئولیت اجتماعی گفت: ما اعتقاد داریم مسئولیت اجتماعی یک امر انسان دوستانه فارغ از هرگونه زبان، ملیت، دین و نژاد است که همگان باید به آن پایبند باشند. شعر زیبای شاعر بزرگ ایران حضرت سعدی نیز در همین راستا است.

او در ارتباط با تعداد افراد نابینا در ایران و اعضای تحت پوشش انجمن گفت: طبق طرح تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی، حدود ۸۰۰ هزار نابینا و کم‌بینا در ایران زندگی می‌کنند. انجمن نابینایان ایران دارای ۲۵ دفتر نمایندگی در کشور است که در مجموع، ۱۰۴۷۱ عضو دارد.

شادکام با اشاره به توقف انتشار روزنامه ایران سپید بعد از ۲۵ سال در دوره کرونا، گفت: پس از این موضوع، «ایران سپید» که گستره‌ای کشوری داشت به یک هفته‌نامه با گستره توزیع تهران تبدیل شد. لذا تصمیم گرفتیم ماهنامه «نسل مانا» را به مدیرمسئولی، امیر سرمدی منتشر شود که در بردارنده مطالبات و نیازهای جامعه هدف است.

به‌گفته شادکام، با توجه به ضرورت استفاده جامعه نابینایان از خط بریل، تصمیم گرفتیم به این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم. کتاب صوتی در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز به دنبال دارد. استفاده بیش از حد از منابع صوتی، باعث شده املای نابینایان بسیار تضعیف شود.

او با اشاره به انتشار نشریه «نسل مانا»، گفت: این نشریه را نهاد کتابخانه‌های عمومی خریداری و در ۶۵ کتابخانه ویژه نابینایان توزیع می‌کند؛ همچنین نابینایان در سطح کشور، انجمن‌ها و سازمان‌های مرتبط از مشترکان این ماهنامه هستند. به دلیل آنکه دفتر انجمن فاقد چاپخانه بریل بود، نسخه بریل ماهنامه نسل مانا تا امروز در استان یزد چاپ می‌شد.

شادکام اضافه کرد: تصمیم گرفتیم فضایی را در داخل انجمن مهیا کنیم و یک چاپخانه ایجاد کنیم، فضایی در حدود ۲۵ مترمربع را آماده کرده و با کمک سفارت استرالیا یک دستگاه پرینتر بریل خریداری شد و تجهیزات دیگر شامل لپ‌تاپ، نوت‌تیکر، صحافی، فنرزن، پانچ دستی، دستگاه برش کاغذ، دوخت حرارتی و… نیز تهیه شد.

او با بیان اینکه هدف غایی، چاپ نشریه انجمن و کتاب‌های مورد نیاز اعضای انجمن است، گفت: با تامین زیرساخت و مسائل مالی و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی و سازمان‌ها و انجمن‌های خیریه قصد داریم در آینده نزدیک پاسخگوی نیاز بریل دانش‌آموزان و دانشجویان کشور باشیم.

شادکام افزود: برای توسعه کار خود علاوه بر ساختمان و فضای بزرگ‌تر به کمک نهادها نیاز داریم، اکنون برای همه تجهیزات کنونی مبلغی حدود یک میلیارد و نیم هزینه شده و برای توسعه تجهیزات و کار به حدود ۳ میلیارد تومان سرمایه دیگر نیاز داریم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه با ابراز قدردانی از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آقای رمضانی همواره به انجمن نابینایان ایران و اعضای آن عنایت دارند. او مدیری برجسته و متواضع است و در تمامی برنامه‌هایی که انجمن برگزار می‌کند، یا خود در جلسه حضور دارند و یا نماینده‌گان وی شرکت می‌کنند.

او ضمن انتقاد از مسئولان سازمان‌های دولتی مدعو مراسم افتتاح چاپخانه بریل، در واکنش به عدم حضور آنها گفت: از مسئولان سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و خانه کتاب به عنوان شرکای فرهنگی و کاری انجمن انتظار داشتیم در آن مراسم حاضر شوند. البته احتمالاً از شرمندگی حضور پیدا نکرده‌اند چرا که پروژه‌های اینچنینی کار آنها است و این سازمان‌ها باید در این راه پیشقدم باشند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه به انتخاب وزرا و مدیران با دانش در زمینه معلولان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات رئیس جمهور منتخب باید به کارگیری یک وزیر متخصص در رأس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد. از وزیر جدید تعاون انتظار داریم یکی از اولویت‌های کاری خود را ایجاد تحول در سازمان بهزیستی کشور قرار دهد، همچنین انتخاب یک مدیر که تمامی رده‌های مدیریتی در سازمان بهزیستی را گذرانده باشد، یکی از ضرورت‌های جامعه معلولان در رأس سازمان بهزیستی است.

شادکام ضمن تشکر از حمایت‌های سفارت استرالیا در راستای مسئولیت اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در پروژه‌های بعدی نیز تداوم یابد.

اعلام رضایت سفارت استرالیا در حمایت از چاپخانه بریل انجمن

امیر سرمدی، مدیرمسئول ماهنامه «نسل مانا» نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با مروری بر تاریخچه این ماهنامه گفت: از دی‌ماه سال ۱۳۹۹، مجله مانا به صورت صوتی و متنی منتشر می‌شد و از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نخستین نسخه بریل این ماهنامه با نام نسل مانا منتشر شد. تاکنون با احتساب ماهنامه مانا، ۴۲ شماره از این نشریه بدون توقف منتشر شده است. ‌

او افزود: این ماهنامه در میان نشریات و هفته‌نامه‌های حوزه معلولان و نابینایان با این شیوه کار نادر است، زیرا در قالب یک تیم ۲۲ نفره از جامعه نابینا، کم بینا و معلول به صورت منسجم فعالیت می‌کند و تاکنون حدود ۷۰۰ مطلب اختصاصی و تخصصی تولید شده است.

سرمدی با اشاره به اینکه سفیر استرالیا و هیأت همراه به منظور بررسی روند ساخت و راه‌اندازی چاپخانه بریل انجمن نابینایان ایران از انجمن ۱۹ تیر بازدیدکردند در مرور برنامه‌های مراسم افتتاح چاپخانه بریل گفت: در مراسم افتتاحیه علاوه بر سخنرانی مدیرعامل و قائم مقام انجمن، ایان مک‌کانویل، سفیر استرالیا با ایراد سخنرانی به این نکته اشاره کرد که جمعیت نابینایان در ایران میزان قابل توجهی است و نقش ارائه خدمات انجمن نابینایان ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد به این جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

افتتاح یک چاپخانه خط بریل با حمایت سفارت استرالیا

مدیر مسئول نسل مانا افزود: به گفته تام، مسئول پروژه مسئولیت اجتماعی سفارت استرالیا، این سفارت علاوه بر انجمن نابینایان ایران، سال گذشته نیز از مؤسسه بیماران چشمی آرپی حمایت‌ کرده است. این امر نشان می‌دهد توجه به پروژه‌های مرتبط با نابینایان برای این سفارت اهمیت ویژه‌ای دارد.

سرمدی تأکید کرد: سفیر و هیأت همراه در بازدید از انجمن، با مشاهده امکانات چاپخانه بریل انجمن، اطمینان خاطر پیدا کردند که حمایت صورت گرفته توانسته به انجمن در راستای ارائه خدمت به اعضای جامعه هدف خود کمک کند و این موضوع در کلام و زبان سفیر و مسئول مسئولیت اجتماعی سفارت استرالیا جاری شد.

مدیر مسئول ماهنامه نسل مانا افزود: تام کوران، مسئول پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سفارت استرالیا بعد از بازدید از چاپخانه بریل انجمن نابینایان ایران با اشاره به نتایج بسیار چشمگیر حاصله و امکاناتی که برای چاپخانه فراهم شده به این نکته اشاره کرد که پروژه مربوط به مؤسسه آرپی نیز رضایت‌بخش بود و امیدواریم که سفارت استرالیا بتواند در فاز دوم نیز از چاپخانه انجمن نابینایان ایران حمایت کند.

مراسم افتتاح چاپخانه بریل با حضور علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر کتابخانه‌های دیجیتال گویا، محمد خوانین‌زاده، رئیس مرکز توانبخشی نابینایان رودکی، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهندس صادقپور و فرجاد از شرکت پکتوس، خانم شادی و مجیدی از کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اعضای تحریریه ماهنامه نسل مانا، کلانتری از اساتید دانشگاه و جمعی از نابینایان در محل انجمن برگزار شد.

افتتاح یک چاپخانه خط بریل با حمایت سفارت استرالیا

کد خبر: 72265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =