فروشندگان، بورس را قرمز پوش کردند

 روز دوشنبه (۱۸ تیر ماه) شاخص کل بورس با افت ۵ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۲۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در سومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۵.۱۴۰ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن نیز با رشد ۷۶۶ واحدی در محدوده ۷۱۰ هزار واحدی ایستاد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۹.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۳۳۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۳ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری امید بیشترین تاثیر منفی و نمادهای پتروشیمی نوری، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فجر انرژی خلیج فارس گروه‌ صنعتی‌ بارز و پتروشیمی غدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۲۶۲ واحدی در محدوده ۲۳ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۶ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۹۹۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد، ایران‌خورو دیزل، فولاد هرمزگان جنوب و گروه انتخاب الکترونیک آرمان سپیدار سیستم آسیا، نیان الکترونیک و تولید نیروی برق دماوند، بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای سرمایه گذاری پارس آریان، سپیدار سیستم آسیا و آلومتک بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با افت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳.۴ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی ها ۳۰۰ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز مثبت ۲۱۴ میلیارد تومانی در صندوق های درامد ثابت ثبت کرده‌اند.

بعد از عرضه های دیروز، امروز هم فروشندگان در حال فروش بودند، ولی نتوانستند سهم‌ها را صف فروش کنند و از این نظر همچنان جای نگرانی نیست و همچنان می‌توان به ساخته شدن کف بالاتر بعد از یک حرکت قوی اولیه امیدوار بود. از این نظر فردا و چهارشنبه روزهای مهمی هستند تا بتوان تشخیص داد که چه میزان می‌شود به حرکت فعلی بازار سهام دل بست.

نکته منفی امروز افت ارزش معاملات سهام و حق تقدم به زیر ۴ هزار میلیارد تومان بود که این امیدوای وجود دارد طی روزهای آتی این مولفه دوباره به بالای این رقم برگردد تا گردش نقدینگی در بازار بیشتر شود.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی (خرید حقیقی از حقوقی) به ارزش ۱۰۲۸ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز برای دومین روز متوالی بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۵۷۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. اما امروز برای دومین روز متوالی ۵۱۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شده است در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۱۶۰ میلیارد تومان است که کاهش ۳۳۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۱۷ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۱۷۹ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۴۴۰ میلیارد تومان (۱.۶ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۳۵۹ میلیارد تومان (۱.۲ برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات ۳۴۴ میلیارد تومان (۱.۳ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه بیمه با ارزش معاملات ۱۹۶ میلیارد تومان (۴.۳ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه زغال سنگ با ارزش معاملات ۴ میلیارد تومان (۲.۵ برابر میانگین هفتگی) و گروه کاشی و سرامیک با ارزش معاملات ۲۷ میلیارد تومان (۲.۲ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کد خبر: 72166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =