با افزایش حجم و ارزش معاملات، سهامداران بورس امیدوار شدند

 روز یکشنه (۱۷ تیر ماه) شاخص کل بورس با رشد ۳۷ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با افزایش ۳۷.۶۳۰ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن نیز با رشد ۱۱.۱۷۳ واحدی در محدوده ۷۰۹ هزار واحدی ایستاد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۱۴.۵ میلیارد ورقه سهم طی ۳۹۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۸.۹ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، بانک‌ملت بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای معدنی‌وصنعتی‌چادرملو، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و پتروشیمی بوعلی سینا بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۲۸۸ واحدی در محدوده ۲۳ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۶.۱ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۲۴۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس، ایران‌خودرو دیزل و آهن و فولاد غدیر ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت و نماد پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد دو هزار میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۴.۹ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی ها ۱۷۰ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز مثبت ۳۱۲ میلیارد تومانی در صندوق های درامد ثابت ثبت کردند.

با تابلوهای معاملاتی امروز می‌توان گفت بالاخره ارزش معاملات و شرایط ارزش معاملات به نرم معمول خود برگشت و شاهد ارزش معاملات سهام و حق تقدم ۵ هزار میلیارد تومانی در بازار سهام هستیم که به شرط ماندن ارزش معاملات در همین حوالی می‌توان گفت، بازار سرمایه شروع به ساختن کف بالاتر خواهد کرد برای حرکت اصلی خود و روندی که سهام‌داران منتظرش هستی آن هستند شکل خواهد گرفت. به لحاظ چارتی هم بعد یک کندل بسیار قوی و بلند که دیروز ثبت شد.

این عرضه‌ها طبیعی بود چرا که بعد برگشت بازار از یک روند نزولی بلند مدتی معمولا در برگشت‌های اولیه فروشندگان به هوای ادامه نزول با اولین برگشت شروع به فروش می‌کنند. ولی وقتی نتوانند سهم‌هایی که فروخته شده را پایین‌تر بخرند، خیلی زود با برگشت به سمت خرید، فشار خرید را مضاعف خواهند کرد.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی (خرید حقیقی از حقوقی) به ارزش ۵۲۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۴۴۳ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۷۱۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. اما صندوق‌های درآمد ثابت امروز شاهد ۲۹۲ میلیارد تومان ورود نقدینگی بوده‌اند.

ارزش صف‌های خرید ۲۹۵ میلیارد تومان است که کاهش ۳۶۲ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۲۸ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۱۷۶ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۷۴۵ میلیارد تومان (۳.۶ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۶۵۵ میلیارد تومان (۳ برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات ۴۲۸ میلیارد تومان (۲.۲ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه خدمات فنی با ارزش معاملات ۷۴ میلیارد تومان (۹.۳ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه هتل با ارزش معاملات ۴۶ میلیارد تومان (۳.۹ برابر میانگین هفتگی) و گروه خودرویی با ارزش معاملات ۷۴۵ میلیارد تومان (۳.۶ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کد خبر: 72132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =