کودک آشنا به ادبیات سلیقه تربیت‌یافته‌ای دارد

دبیر بخش کودک‌ و نوجوان (پرنده آبی) انتشارات علمی و فرهنگی، پژوهشگر و کارشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: کودکی که با ادبیات آشناست قوت ادبی را می‌شناسد و به همین دلیل او هر رسانه، کتاب، سریال و فیلمی را نخواهد دید و نخواهد پسندید و سلیقه تربیت یافته‌تری دارد.   

زهرا محسنی‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز ادبیات کودک‌ و نوجوان (۱۸ تیرماه) گفت: مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کودک کتابخوان با کودک غیرکتابخوان تحمل و یا سعه‌صدری است که در مواجهه با مسائل مختلف فردی و اجتماعی به خرج دهد. خلاقیتی است که می‌تواند در حل مسائل به کار ببرد و به نوعی دارای رویکرد حل مسأله است.

این پژوهشگر افزود: در جهانی که کودکان ما متأسفانه مقهور و محصور در فضای انواع رسانه‌های تصویری هستند، کودکی (تا زیر دوازده سالگی) که بتواند گوشه‌ای بنشیند و ساعتی با کتاب و تخیلاتی که انتخاب کرده همراه باشد صاحب توانمندی قابل‌توجهی است. در واقع داشتن این عادت بسیار ارزشمند، به این معناست که کودک ما همچنان می‌تواند جهانی را با تخیل خودش بسازد و در آن زیست کند و لذت ببرد.

دبیر بخش کودک و نوجوان پرنده آبی ادامه داد: علاوه بر آن، با بالاتر رفتن سن کودک، کتاب می‌تواند یکی از ارزنده‌ترین و مؤثرترین ابزارها برای رشد کودک در ساحت‌های مختلف باشد. اینکه کتاب می‌تواند به دایره لغات کودک کمک کند و در ادامه به او یاری برساند که چگونه از احساسات خود بگوید و بیشتر گفت‌وگو کند. تمام این موارد در طول زمان تأثیر ویژه‌ای بر سلامت روان کودک خواهند گذاشت.

محسنی‌فرد با اشاره به اینکه خواندن کتاب به شکل مستمر می‌تواند تغییرات اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کند و تأثیرگذاری‌های ویژه اجتماعی و سیاسی را رقم بزند، گفت: کودکانی که به اندازه کافی به وسیله ادبیات و کتاب کودک در فرم استاندارد و صحیح آن با ارزش‌هایی مانند احترام به محیط زیست خو گرفته باشند می‌توانند این ارزش را در رفتار خود متبلور کنند، نشان دهند و در قامت شهروندان متفاوتی در جامعه حضور داشته باشند.

کارشناس حوزه کودک‌و نوجوان اضافه کرد: کسانی که در فضا و ادبیات کتاب کودک و با زبان و زاویه دید مؤثر و کودکانه با مفاهیمی مانند ضدیت با نژادپرستی، تبعیض نژادی و عدم افراطی‌گری مواجه شدند در آینده شهروندان متأمل‌تر، متفکرتر، تأثیرگذارتر و مسئولیت‌پذیرتری‌ خواهندبود. در واقع؛ «خواندن» به واسطه توانمندی‌هایی که در فرد در سطح خرد ایجاد می‌کند می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در سطح کلان ایجاد کند.

او تأکید کرد: قدرت تأمل، تفکر، خلاقیت، قدرت تکلم و تفکر و زبان قوی‌تر و غنی‌تر از ویژگی‌های ممتاز و قابل توجه کودکان کتابخوان نسبت به کودکانی است که در محیطی قرار نگرفتند که کتابخوانی را به عادت آنها تبدیل کند. علاوه بر این، کتابخوانی باعث می‌شود که مواجهه آنها با سایر محصولات رسانه‌ای نیز هوشمندانه‌تر و تا اندازه آگاهانه‌تر باشد.

کد خبر: 72091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =