پایداری خوب اینترنت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

وزیر ارتباطات از موفقیت ۹۹.۳ درصدی استعلام‌های برخط در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: عده‌ای از خرابکاران سعی داشتند با ایجاد اختلال در شبکه فیبر نوری در انجام کار مشکل ایجاد کنند که برای رفع این موارد ۴۰۰ تیم حضور داشتند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ صبح امروز( شنبه، ۹ تیر) با حضور و بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

افتتاحیه این رویداد بر خلاف سال‌های قبل در شرایطی برگزار شد که مراسم خاصی برای آن در نظر گرفته نشد و بر خلاف رویه سال‌های قبل مسئولان مختلف در سالن همایش‌ها به صحبت نپرداختند، اما عیسی زارع‌پور در اولین ساعات نمایشگاه به بازدید از چندین سالن پرداخت و همزمان در جمع خبرنگاران به پاسخگویی به سئوالات آنها پرداخت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بازدید از موفقیت ۹۹.۳ درصدی استعلامات برخط در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در انتخابات روز گذشته علاوه بر شناسنامه از مدارک هویتی دیگری نیز استفاده می‌شد، لازم بود استعلامات هویتی در شعب اخذ رای به صورت برخط صورت گیرد که در این حوزه اتفاق خوبی رخ داد و به غیر از یک مورد تمامی شعب اتصال داشتند که این امر نشان می‌دهد در تمامی روستاها و مناطق صعب‌العبور نیز دسترسی‌های مربوطه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: البته برای قطع دسترسی از سوی خرابکاران تلاش‌های متعددی برای قطع شبکه فیبر نوری صورت گرفت و ما شاهد بیش از ۲۰ مورد اختلال در شبکه فیبر نوری بودیم که بخش عمده آنها بصورت عمدی ایجاد شده بود.

زارعپور همچنین به ۹ مورد قطعی ایجاد شده در شبکه فیبر نوری اشاره و تاکید کرد: حضور ۴۰۰ تیم اتصال فیبر نوری موجب شد این اختلالات در اسرع وقت شناسایی و خنثی شود.

محدودیت‌های اینترنت اراده وزارت ارتباطات نیست

وزیر ارتباطات همچنین به ارائه توضیحاتی درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پرداخت و تاکید کرد: در دولت سیزدهم در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گام‌های خوبی برداشته شده و در برخی لایه‌های دسترسی به اندازه ۳۰ سال قبل توسعه زیرساختی انجام شده است. بطور مثال ظرفیت شبکه انتقال از ۳۱.۵ ترابایت در ابتدای دولت به بیش از ۶۰ ترابایت بر ثانیه رسیده است. شبکه IP نیز از ۲۸ به ۵۶ رسیده است. حال یک اتوبان از نظر دسترسی ایجاد شده است اما اگر در دسترسی به این زیرساخت‌ها محدودیتی ایجاد شود امر دیگری است که از اراده وزارت ارتباطات خارج است.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برداشته شده، گفت: تاکنون بیش از ۴۰ درصد شهرهای کشور به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند و سایت‌های متعددی برای دسترسی به نسل ۵.۵ ارتباطی راه‌اندازی شده است در حالیکه در ابتدای دولت تنها ۱۰ سایت ۵G وجود داشت و حال تعداد سایت‌های نسل ۵ بالغ بر دوهزار مورد است.

زارعپور پرتاب‌های فضایی انجام شده در دولت سیزدهم را به اندازه سه دولت قبلی دانست و افزود: خدماتی مانند دولت هوشمند در گذشته اصلا ارائه نمی‌شد در حالیکه از سوی مسئولان اعلام می‌شد دولت هوشمند به رشد ۷۰ درصدی رسیده است اما اگر شما بررسی کنید مشخص می شود که تمامی این خدمات در دولت سیزدهم ارائه شده چراکه اصلا پنجره ملی خدمات دولت از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ آغاز بکار کرد و حال نیز بیش از ۷۵ درصد خدمات دستگاه‌های اجرایی و بیش از ۵۰۰ خدمت بر این بستر بصورت الکترونیک ارائه می‌شود.

اقدامات دولت سیزدهم در زمینه هوش مصنوعی

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به سئوالی که درباره هوش مصنوعی مطرح شده بود، توضیح داد: هوش مصنوعی فناوری آینده است و در دولت شهید جمهور توجه ویژه‌ای به این حوزه شد و در واقع ریل گذاری برای آینده شد. شهید رییسی در هفته‌های پایانی عمر دستور دادند مرکز ملی هوش مصنوعی در کشور تأسیس شود. ما هم در وزارت ارتباطات در قانون برنامه هفتم توسعه تکالیف بسیار خوبی را برای دستگاه‌ها درنظر گرفته‌ایم که زیرساخت‌های توسعه هوش مصنوعی را برای بخش خصوصی فراهم کنند.

وی همچنین به رشد کمی و کیفی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ امسال اشاره کرد و گفت: اینکه دوستان در شرایط فعلی کشور و یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری این نمایشگاه را برگزار کرده و آن را به تاخیر نینداختند جای تقدیر و تشکر دارد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به نظرم لازم است یک مطالبه بخش خصوصی از دولت بعد می‌تواند این باشد که قانون برنامه هفتم توسعه را اجرایی کنند چراکه برای اولین بار در این قانون یک فصل به حوزه فاوا اختصاص یافته و چنانچه دولت همین موارد را هم اجرایی کند شاهد یک انقلاب در این بخش خواهیم بود.

زارعپور درباره دسترسی روستاها به اینترنت نیز تصریح کرد: مسئولان دولت قبل چنین اعلام کرده بودند که ۹۸ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی دارند اما پایش‌هایی که در ابتدای دولت صورت دادیم نشان داد هشت هزار روستا برای اتصال با چالش‌هایی مواجه هستند و پس از اتصال این روستاها در نهایت ما موفق به اتصال ۹۸.۵ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت شدیم.

وی همچنین یادآور شد: خبر خوشی که برای کاربران خدمات آنلاین دستگاه‌های اجرایی وجود دارد آنکه به تازگی در سامانه خودنویس این امکان نیز فراهم شده است که همانند قراردادهای اجاره ملک برای خرید و فروش نیز افراد از خدمات آنلاین این سامانه بهره‌مند شوند.

وی در پایان درباره دولت ابری نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: از اواسط دولت سیزدهم تلاش‌هایی صورت گرفت تا بتوانیم زیرساخت‌های پردازشی و ارتباطی دستگاه‌های اجرایی را توسط وزارت ارتباطات فراهم کنیم و این امر تبدیل به تکلیف شد چراکه طبق قانون برنامه هفتم توسعه لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی برای مراکز داده خود تائیدیه‌های لازم را از وزارت ارتباطات اخذ کنند و در نهایت نیز در این طرح مراکز داده در دستور توسعه قرار دارند.

کد خبر: 71861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =