مزایای پرداخت وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی در روزهای اخیر، اعلام کرد: با افزایش ۱۰ میلیون تومانی نسبت به سال گذشته، ثبت‌نام نخستین مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان در سال ۱۴۰۳ آغاز شد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس اطلاعیه اخیر سازمان تأمین اجتماعی «در این مرحله ۴۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط پرداخت خواهد شد که برای هر استان سهمیه‌ای مشخص در نظر گرفته شده است. ثبت‌نام این وام از طریق کانون‌های بازنشستگان در هر استان انجام می‌شود و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، سایت به صورت خودکار بسته می‌شود».

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران؛ یکی از خدمات رفاهی سازمان تأمین‌ اجتماعی برای کمک به بهبود شرایط معیشت بازنشستگان است که با همکاری بانک رفاه کارگران انجام می‌شود. در سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات ۲۰ میلیون تومان بود که در سال جاری به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است و قرار است در چند نوبت به بازنشستگان واجد شرایط پرداخت شود.

شرایط دریافت وام، دارا بودن حداکثر ۷۸ سال سن، مسدود نبودن حساب بانکی فرد متقاضی، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، فقدان سابقه چک برگشتی و بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی دو سال گذشته و داشتن موجودی مکفی در حساب بانکی شخص به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

پرداخت وام ضروری به بازنشستگان، یکی از راهکارهای سازمان تأمین اجتماعی برای بهبود بخشیدن به موضوع معیشتی بازنشستگان است؛ براساس آمارها و داده‌های رسمی اعلام شده، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری با مبلغ ۲۰ میلیون تومان در هفت مرحله به بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی پرداخت شد و مجموع اعتبار اختصاص‌یافته به این منظور بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

رقم ریالی این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ با رشد ۶۷ درصدی از ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون تومان و تعداد تسهیلات پرداختی نیز با ۱۸ درصد افزایش از ۲۲۰ هزار فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۹ هزار و ۳۴۸ فقره در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. مجموع اعتبار اختصاص‌یافته به تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ نیز با رشدی ۹۶ درصدی نسبت به سال قبل از ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

در سال جاری نیز رقم ریالی تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۵۰ درصد افزایش از ۲۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است و به گفته علی‌اکبر عیوضی، عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، بازنشستگان بسیاری در انتظار دریافت وام قرض‌الحسنه هستند و برای پرس و جو در مورد ثبت نام و شرایط دریافت آن به کانون‌های بازنشستگی مراجعه می‌کنند.

عیوضی در گفت‌وگو با «آتیه آنلاین» با تاکید بر اینکه برای دریافت وام ضروری بازنشستگان نیازی به مراجعه حضوری به کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور نیست و همه مراحل آن به صورت آنلاین و غیرحضوری قابل انجام است؛ توضیح داد: وام ضروری در طول سال در چند نوبت پرداخت می‌شود؛ هر بار سازمان تأمین اجتماعی طی اطلاعیه‌ای زمان ثبت نام را مشخص می‌کند؛ تعیین سهیمه وام و زمان پرداخت آن با این سازمان بیمه‌ای است و کانون‌های بازنشستگی صرفاً مجری اجرای طرح هستند.

او ادامه داد: وام ضروری از طریق همکاری سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت می‌شود. امیدواریم در سال جاری سهمیه پرداخت وام بیشتر از سال قبل باشد تا همه بازنشستگان منتظر بتوانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

عیوضی در پاسخ به این سوال که پرداخت وام ضروری تا چه میزان در بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی موثر است؛ گفت: بخش قابل توجهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند در نتیجه دریافت تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه برای این گروه اهمیت بسیار دارد؛ بازنشستگان در مواقع اضطرار مانند بیماری یا ازدواج فرزندان به تسهیلات پرداختی صندوق‌های بازنشستگی نیاز وافر پیدا می‌کنند و اگر این وام‌ها را دریافت نکنند، دچار درسر و گرفتاری می‌شوند.

سازمان تأمین اجتماعی ثبت‌نام وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان را آغاز کرده و انتظار می‌رود اولین دور پرداخت در روزهای انتهای تیرماه انجام شود؛ در این مرحله ۴۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان واجد شرایط پرداخت خواهد شد. در سال قبل ۲۵۹ هزار نفر از بازنشستگان این صندوق موفق به دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی شدند.

انتظار بازنشستگان این است که با حمایت سازمان تأمین اجتماعی و همکاری موثر بانک رفاه کارگران، سهمیه وام ضروری بازنشستگان در سال جاری به ۵۰۰ هزار فقره یا بیشتر افزایش یابد تا بازنشستگان به خصوص مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر بتوانند از مزایای این تسهیلات بانکی برخوردار شوند و بخشی از مشکلات و کمبودهای معیشتی خود را با آن جبران کنند.

کد خبر: 71850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =