بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان با تصویب قانون متناسب‌سازی حقوق

مطابق با برنامه هفتم توسعه موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی به تصویب رسید تا براساس این قانون حقوق افراد بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت این موضوع در جلسه هیات دولت تصویب شده و در سال جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق برنامه هفتم توسعه اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باید در سه سال به صورت کامل اجرایی شود تا حقوق افراد بازنشسته در این سال‌ها به ۹۰ درصد حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی برسد. براساس این قانون در سال اول ۴۰ درصد، سال دوم ۳۰ درصد و سال سوم نیز ۳۰ درصد متناسب‌سازی اجرایی شود.

پس از گذراندن همه مراحل قانونی برای تصویب موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در نهایت داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز دوشنبه چهارم تیرماه از تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت خبر داد و اعلام کرد: در روزهای آینده مبلغی به صورت علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود تا پس از صدور احکام، تسویه قطعی انجام شود.

او افزود: با عنایت به تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه سوم تیرماه در هیات دولت، در روزهای آینده مبلغی به صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

اجرای متناسب سازی مطالبه حدود ۶ میلیون بازنشسته

یکی از مهمترین مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق است که در سال‌های اخیر وعده‌هایی برای اجرای این موضوع داده شده و در نهایت با طرح آن در قانون برنامه هفتم توسعه و گذراندن مراحل قانونی آن، پس از سال‌ها انتظار در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران با جامعه آماری حدود ۶ تا ۷ میلیون نفر در ۱۸ صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای مهمترین انتظار خود را اجرای دقیق این قانون می‌دانند تا بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی را دریافلت کنند. در حال حاضر به واسطه چنین قانونی، بخشی از مراحل بهبود معیشت بازنشستگان فراهم می‌شود.

تأمین منابع پرداخت علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز ششم تیرماه در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تأمین کرده است و برای سازمان تأمین ‌اجتماعی هم بحث شد. قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد و طبق آن، احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر خواهیم شد.

او افزود: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تامین کرده است و برای سازمان تأمین ‌اجتماعی هم بحث شد، چون گفته شده از محل فروش سهام شرکت‌ها این منابع تأمین شود و به محض اینکه منابع بیاید، پرداخت انجام می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری این بود تأمین منابع با قید فوریت تأمین شود، امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم، طبق قانون و مصوبه دولت علی‌الحساب منابع تأمین و پرداخت شده و احکام صادر می‌شود و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت. آنها که کمتر گرفته‌اند اصلاح خواهد شد.

مراحل اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود که در نهایت آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیأت وزیران رسید.

مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه، همچنین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

داود منظور، معاون رئیس جمهور همچنین بیان کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس منابع آن دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون مشکل انجام شود؛ به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است.

منظور ادامه داد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و مقدمات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای اول امسال در حقوق بازنشستگان اجرایی و اعمال می‌شود. همچنین در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تأمین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود و در حال برگزاری جلسات با تأمین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود.

رویکرد دولت سیزدهم بر تأمین معیشت و بهوبد شرایط زندگی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌ای بود که در این سه سال اخیر تلاش‌های فراوانی برای این موضوع انجام شد که در نهایت موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در این دولت به تصویب رسید و زمینه اجرایی پیدا کرد.

براساس این قانون در حال حاضر بازنشستگان لشکری، کشوری و سازمان تأمین اجتماعی در انتظار نهایی شدن و پرداخت هزینه‌های مرتبط با متناسب‌سازی برای همه این گروه‌های بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند.

کد خبر: 71804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =