نخستین موزه اهدای عضو جهان احداث می‌شود

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان از ساخت نخستین موزه اهدای عضو جهان در تهران خبر داد.

هر۱۰ دقیقه یک نفر به لیست افراد نیازمند پیوند عضو در کشور اضافه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد هر ۲ ساعت یک نفر از افرادی که در لیست انتظار برای دریافت و پیوند عضو هستند بدون اینکه موفق به دریافت عضو شوند جان خود را از دست می‌دهند. اما خبر خوب آن است که هر ۱۲ساعت یک بیمار نیازمند درنوبت انتظار پیوند عضو می‌شود و به زندگی دوباره باز می‌گردد. هر فردی که دچارمرگ مغزی شده باشد می‌تواند جان ۸ بیمار را نجات دهد. نهاد مدیریت شهری در۲۰ سال گذشته همواره همراه و همگام با موضوع اهدای عضو بوده است. با این حال فصل جدیدی از همراهی وهمکاری میان انجمن اهدای عضو ایرانیان با شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران از اواسط سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد موضوع تکریم خانواده‌های جان بخش از سوی انجمن به شورای شهر و تصویب آن پیشنهاد با رأی قاطعانه و بی‌نظیر تمام اعضای شورای شهر و ابلاغ به شهرداری برای اجرا آغاز شد.

اینکه سندی رسمی در یک شهرداری برای اهدای عضو و کمک به افراد جان بخش تهیه و اجرا شود و نقشه راهبردی در این حوزه شکل بگیرد اقدامی است که از سه سال گذشته در شهرداری تهران محقق شد. با این مصوبه اقدامی ارزشمند به منظور فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو و حمایت و تکریم از خانواده‌های جان بخش به تصویب رسید و شهرداری تهران و به نمایندگی از آن اداره کل سلامت ماموریت پیدا کرد موضوعات را عملیاتی و نحوه اجرا را رصد و پیگیری کند.با توجه به این موضوع برای نخستین بار شهرداری تهران پویش «شهر حامی اهدای عضو» را در هفته اهداء عضو در سال جاری راه‌اندازی کرد. آتیه آنلاین به این بهانه و با توجه به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درباره اهدای عضو در سال‌های اخیر با امید قبادی، نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

راه‌اندازی دبیرخانه طرح اهدای‌ عضو

قبادی در این گفتگو گفت: بعد از تصویب سند راهبردی اهدای عضو در شورای شهر، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به عنوان رییس کمیته اجرایی طرح اداره کل سلامت را به عنوان دبیرخانه طرح اهدای عضو مصوب شورای شهر تعیین کرد. براساس مصوبه شورای شهر جلسات این کمیته بابد هر۶ ماه یک بار تشکیل می‌شد اما به دلیل جدیت و پیگیری مسئولان شهری این جلسات هر۳ ماه یک‌بار با حضور ۱۲ زیرمجموعه و اداره دیگر در برون شهرداری در سطوح بالای مدیریتی در شهرداری تشکیل می‌شود. این موضوع سبب شده است.

وی افزود: نکته حایز اهمیت در این حوزه این است که در ۱۸ ماه گذشته و از زمان شکل‌گیری کمیته اهدای عضو تاکنون ۳۰ مصوبه در این کمیته به تصویب رسیده است و اداره سلامت به شکل مستمر در حال رصد مصوبات و پیگیری اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده است. اگرچه اجرای کامل مصوبات شورای شهربه زمان بیشتری نیاز دارد با این وجود اکنون شهرداری تهران در تمام سطوح مدیریتی تلاش دارد که با پیگیری دبیرخانه پای کار موضوع اهدای عضو و گره‌گشایی از مشکلات خانواده‌های جان بخش باشد.

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در جهان موزه‌های مختلفی وجود دارد که موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرد. تنها موضوعی که برای آن موزه‌ای در جهان وجود ندارد، موزه هدیه یا اهدای عضو است. با مشورت انجام شده از سوی انجمن اهدای عضو ایرانیان و حمایت اداره سلامت به عنوان دبیرخانه موضوع ساخت موزه اهدای عضو در تهران به تصویب رسید. این موزه ۵ قسمت دارد که خانواده‌های اهداء کننده مانند پدر و مادر یک یادگاری از فرزند جان بخش خود در آن به امانت می‌گذارند. در قسمتی دیگر گیرندگان عضو می‌توانند دلنوشته‌های خود را بیان کنند.

وی اضافه کرد: در دالان تاریخ اهدا تلاش کردیم تاریخچه اهدای عضو به شکل عکس و فیلم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد. در بخش دیگر آثار هنری اهدا شده از سوی هنرمندان و افراد جان‌بخش در۳۰ سال گذشته به نمایش گذاشته می‌شود تا مردم ببینند تا این دیده شدن منجر به ایجاد انگیزه برای اهدای عضو در افراد شود. با پیگیری اداره سلامت و همکاری سازمان زیباسازی زمینی در خیابان سی‌تیر برای این منظور در نظر گرفته شده است و امیدواریم با حمایت شهرداری تا یک سال آینده این موزه راه‌اندازی شود.

تلاش در مسیر فرهنگ‌سازی اهداء عضو

قبادی ادامه داد: یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم افزایش تعداد افراد متقاضی اهدای عضو در جامعه است. آمار رضایت به اهدای عضو در سال ۸۴ تنها ۵ درصد بود اما اکنون با اقدامات فرهنگ‌ساز و اجتماعی که از سوی نهادهای فرهنگی و اجتماعی از جمله صدا و سیما، شهرداری، نام آوران عرصه‌های مختلف ادبی و فرهنگی و وزارت ارشاد انجام شد این نرخ اکنون به ۷۰ درصد افزایش یافته است به گونه‌ای که در سال‌های بعد از شکل‌گیری انجمن اهدای عضو ایرانیان ۱۱ هزار جان بخش با ایثار خود به ۷۳ هزار نیازمند پیوند کمک کرده‌اند تا به زندگی بازگردند.

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان اعلام کرد: شهرداری در ۳ سال اخیر در ۵ پهنه تهران و در هر پهنه ۳ بیلبورد ۲۴ ساعته را به شکل اختصاصی برای اکران طرح‌های فرهنگ‌ساز در حوزه اهدای عضو در نظرگرفته است. این رویه در حوزه مترو، سازمان بوستان‌ها در حال دنبال شدن است. علاوه بر این، با حمایت متولیان در شورای شهر و پیشنهاد اداره سلامت به عنوان دبیرخانه طبقه دوم و سوم قبور اهدا کنندگان به خانواده‌های درجه یک جان‌بخش به شکل رایگان اهدا می‌شود که این موضوع سبب تسکین روحی و روانی خانواده‌های جان بخش شده است.

آغاز یک ارتباط سازنده

او افزود: در گذشته ارتباط انجمن اهدای عضو ایرانیان عمدتاً با دفتر شهردار تهران و سازمان‌های وابسته به آن بود اما در دوره جدید و مشخص شدن کارکرد ادارات کل در شهرداری و ماموریت‌های تعریف شده برای آنان، ارتباط نزدیک ومنطقی میان انجمن و اداره سلامت و پرسنل این اداره کل برقرار شده است. رویکردی که شهرداری تهران در حوزه سلامت در موضوع اهدای عضو در پیش‌گرفته است، سیاست‌گذاری و حرکتی رو به جلو و موثر داشته است. به گونه‌ای که باید گفت در۳ سال اخیر، پرسنل اداره کل سلامت به عنوان عضو جدیدی از خانواده انجمن اهدای عضو ایرانیان در مسیرکمک به اهداف انسان دوستانه این انجمن تلاش کرده‌اند.

قبادی تأکید کرد: در رویکرد اداره سلامت موضوع آرامش روحی و روانی و ایجاد حال خوب به عنوان یک مأموریت اساسی دنبال می‌شود. موضوع اهدای عضو نیز در راستای همین حال خوب و ساختن آن است و از این‌رو، مسیر مشترک و تعاملی خوبی میان اداره سلامت و انجمن اهدای عضو ایرانیان وجود دارد که درصدد تقویت هرچه بیشتر آن هستیم.

کد خبر: 71649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =