همه بازنشستگان صندوق بازنشستگی از متناسب‌سازی بهره‌مند می‌شوند

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات و خواسته‌های همه گروه‌های بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای است که در این میان صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، طرح همسان‌سازی حقوق را پس از ابلاغ برای همه این افراد اجرایی خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با جامعه آماری یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سه مرحله و در سه سال آینده از متناسب‌سازی حقوق بهره‌مند خواهند شد.

با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بازنشستگی در کشور در حال حاضر بیش از ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان‌ها بهره‌مند هستند که مهمترین خواسته آنها همسان سازی حقوق و به نوعی ۹۰ درصد حقوق شاغلان است که در این مدت بحث‌ها و جلسات مختلفی برای اجرای این طرح در مجلس شورای اسلامی، دولت و دیگر نهادها صورت گرفته که در نهایت در برنامه هفتم توسعه این موضوع محقق شد.

صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و بیمه‌ای شامل بزرگترین سازمان یعنی تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۱۹۰ هزار مستمری‌بگیر به شمار می‌روند که در مجموع بیشترین تعداد بازنشستگان را تحت پوشش داشته و مابقی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات دیگر صندوق‌های بازنشستگی بهره‌مند هستند.

اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای در حال حاضر به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان به صورت جدی از سوی دولت سیزدهم پیگیری می‌شود تا بازنشستگان و مستمری‌بگیران بتوانند از این حق قانون برخوردار شوند.

متناسب‌سازی حقوق براساس قانون برنامه هفتم توسعه

براساس بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد؛ این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ در صد و در سال های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه تاکنون از سوی شورای نگهبان به تصویب نرسیده است به محض تصویب و ابلاغ آن از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی همه مراحل این برنامه براساس قوانین مشخص شده اجرایی خواهد شد که در این مسیر متاسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز جزء این موارد خواهد بود.

صندوق بازنشستگی کشوری نیز تاکنون برای اجرایی شدن این قانون و رسیدن بازنشستگان به حقوق قانونی خود اقدامات مستمری را شامل پیگیری‌ها و برگزاری نشست‌ها انجام داده است که به محض دریافت ابلاغیه در راستای اجرای آن اقدام خواهد کرد.

البته پس از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه‌های اجرایی تهیه، تدوین و به تصویب هیات دولت می‌رسد پس از آن قانون برای اجرا به صندوق‌های بازنشستگی ارائه و ابلاغ خواهد شد تا صندوق‌ها بر اساس آیین‌نامه اجرایی نسبت به صدور احکام اصلاحی متناسب‌سازی اقدام کنند.

۵۴ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی بازنشستگان نیاز است

با توجه به اینکه در ماده ۲۹ قانون برنامه هقتم توسعه بر اجرای عدالت در حقوق شاغلان و بازنشستگان تأکید شده است بنابراین به دلیل تبعیض در حقوق شاغلان در دوران اشتغال، باید این تفاوت حقوق بازنشستگان در دستگاههای اجرایی به نتیجه مطلوبی برسد تا همه این گروهها بتوانند از حق قانونی خود بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مشمولان صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مستمری‌بگیر و همچنین تعداد ۱۳ هزار و ۲۶۴ نفر ازکارافتادگان این صندوق به حساب می‌آیند بنابراین در صورت عدم اصلاح قانون این تعداد در فرایند متناسب‌سازی مشمول نخواهند شد زیرا در این صورت و درج در آیین‌نامه اجرایی، این موضوع از لحاظ حقوقی، توسعه قانون و مغایر با نص صریح قانون بوده و تعهد مازاد تلقی می شود این موضوع از طرف دیوان عدالت اداری و دستگاههای نظارتی قابل ابطال است.

براساس آمارهای موجود برای اجری طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در سال اول اجرای برنامه، تأمین و پرداخت حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای متناسب‌سازی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان کشوری نیاز است.

صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای صندوق بازنشستگی کشوری از بهمن ماه سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته است و صندوق بر اساس میانگین حقوق شاغلان کسورپرداز خود و با لحاظ نظام‌های مختلف پرداخت و بر اساس داده‌های دقیق سیستمی و در دسترس، اقدام به محاسبات بیمه‌ای کرده است.

با توجه به میانگین حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۲ مبالغ و اعتبار مورد نیاز صندوق بر اساس فایل اطلاعات ماهانه محاسبه شده و به مراجع و دستگاههای مرتبط از جمله هیات مدیره صندوق، هیات امنای تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات مستقر در صندوق بازنشستگی اعلام شد.

همچنین مجلس شورای اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیون نفر از بازنشستگان در کشور منتظر اجرای هرچه سریع‌تر متناسب‌سازی حقوق خود هستند در همین راستا در مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتباری معادل ۱۸۰ همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده که ۵۰ همت آن برای بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد و۱۳۰ همت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

منابع متناسب‌سازی برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده است و با توجه به مصوبات برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان باید به صورت ۹۰ درصد شاغل همتراز پرداخت شود که ۴۰ درصد آن باید در سال جاری اعمال شود.

کد خبر: 71603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =