۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 71594
دولت سیزدهم برای اینترنت چه کرد؟

"اینترنت" همواره یکی از موضوعاتی است که در مناظره‌های انتخاباتی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه بهبود شرایط این حوزه نقطه نظرات مختلفی را بیان می‌کنند اما پایان دولت‌ها زمانی است که می‌توان به راستی‌آزمایی وعده‌های داده شده پرداخت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، توسعه ضریب نفوذ اینترنت و بهبود کیفی شرایط دسترسی در سال‌های گذشته همواره مورد توجه بوده و حال با توجه به اینکه در اکثر نقاط کشور دسترسی به شبکه اینترنت عملیاتی شده، بحث ارائه خدمات بر این بستر در معرض توجه قرار دارد.

پیش از شروع دولت سیزدهم هم درباره وضعیت اینترنت صحبت‌های متعددی مطرح شد و در این راستا دولت طی عمر سه ساله خود تلاش کرد اهداف طراحی شده در این بخش را عملیاتی کند. بر این اساس طی سالیان گذشته وزارت ارتباطات با اتکاء به اسناد بالا دستی اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که در نتیجه آنها تا پایان سال گذشته دسترسی شهروندان به شبکه فیبر نوری به حدود ۷ میلیون خانوار رسید. همچنین در این دوره بیش از ۷۰۰۰ روستا به اینترنت متصل شدند. از سوی دیگر پوشش نسل چهارم تلفن همراه در کشور به بیش از ۹۰ درصد رسید و تنها طی یک سال گذشته ۶۰۰ سایت نسل پنجم تلفن همراه به ظرفیت کشور افزوده شد. صنعت فضایی در این ۱۲ پرتاب را تجربه کرد که این رقم با آنچه طی سه دولت گذشته رخ داده بود برابری می‌کند. در پست نیز به ظرفیت حمل و نقل شبکه افزوده شده و روند هوشمندسازی شبکه پستی در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر این بر اساس تاکیدات صورت گرفته طی دوران سه ساله دولت سیزدهم در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و دسترسی مردم به خدمات الکترونیک اقدامات متعددی صورت گرفت و ارائه بسیاری از خدمات بر بستر اینترنت رفت. بطور مثال تنها با ایجاد درگاه ملی صدور مجوزها تا پایان سال گذشته شاهد صدور بیش از ۴.۵ میلیون مجوز الکترونیکی بودیم. همچنین در این مدت دستگاه‌های مختلف اجرایی به ارائه آنلاین و برخط خدمات خود پرداختند و علاوه بر توسعه شبکه فیبرنوری شاهد توسعه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات نیز بودیم. دراین مدت اجرایی شدن دولت الکترونیک و دولت هوشمند در دستور کار قرار گرفت و برای ارائه خدمات آموزشی، درمانی و غیره از طریق اینترنت تلاش‌های مختلفی صورت گرفت. همچنین برنامه‌هایی در زمینه حمایت از کسب‌و کارهای آنلاین اجرایی شد و پیام‌رسان‌های داخلی نیز از نظر زیرساخت، تعداد کاربر و همچنین خدمات قابل ارائه پیشرفت قابل توجهی داشتند. از سوی دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه اینترنت استفاده حداکثری صورت گرفت.

البته با وجود تمام اقدامات صورت گرفته به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی پلتفرم‌های خارجی در این مدت گلایه‌هایی وجود داشت و در بسیاری موارد نیز مردم از سرعت اینترنت ناراضی بودند که برای رفع این نارضایتی نیز در چندین مورد از سوی شخص رئیس جمهور دستوراتی صادر شد.

در دولت سیزدهم از همان ابتدای کار این مسئله مورد توجه و تاکید قرار گرفت و مهر ماه سال ۱۴۰۰ و زمانی که تازه دولت روی کار آمده بود، آیت الله رئیسی در جلسه شورایعالی فضای مجازی حضور یافته و بر تلاش و همت مضاعف همه دستگاه‌ها در ساماندهی فضای مجازی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه و دستیابی به اهداف اصلی تشکیل شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد.

رئیس جمهور در آن جلسه با اشاره به مزایای دولت الکترونیک و هوشمند، گفت: «تشکیل دولت هوشمند برای رفاه مردم و تسهیل انجام امور آنان ضروری است، لذا همه دستگاه‌ها بدون بخشی‌نگری باید با یکدیگر همکاری کنند تا کارها و امور مردم با آسودگی انجام شود.»

آیت الله رئیسی با تاکید بر توجه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به اقتصاد دیجیتال، متذکر شد: «فعال شدن اقتصاد دیجیتال در افزایش اشتغال، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده موثراست و در این زمینه اگرچه وزارت ارتباطات محور است اما همه دستگاه‌ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند.»

در سال‌های بعد نیز به کرات از سوی رئیس دولت برای بهبود وضعیت اینترنت دستورالعمل‌هایی صادر شده و حتی سال گذشته پیش از ایام برگزاری کنکور، شخص رئیس جمهور به وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که به هیچ وجه نباید شاهد قطعی اینترنت در ایام برگزاری کنکور باشیم.

ابراهیم رئیسی در این سال‌ها بارها و بارها پیگیر وضعیت دسترسی و کیفیت اینترنت شد. تیر ماه سال گذشته با حضور در جلسه شورایعالی فضای مجازی به برخی گلایه‌های مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندی اینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک‌ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارائه کنند.

در فاصله‌ای کمتر از شش ماه بار دیگر در آیین‌ افتتاح پروژه بزرگ‌ فیبر نوری استان گلستان خطاب به وزیر ارتباطات تاکید کرد: «توصیه‌ام به وزیر ارتباطات این است که جوان‌ها را دریابید و گلایه هایشان برای توسعه بستر و سرعت اینترنت را که عمدتا برای بهره مندی ارتباطات علمی و تحصیلی و راه اندازی و توسعه کسب و کار است، مرتفع کنید.»

اردیبهشت ماه سال جاری نیز طی دو نوبت و در فاصله‌ای کمتر از یک هفته رئیس جمهور به موضع‌گیری درباره اینترنت پرداخت و آخرین اظهارات او در این زمینه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه و تنها پنج روز قبل از شهادتش بود. بر این اساس شاید حتی بتوان این اظهارات را وصیت وی در زمینه اینترنت دانست.

رئیسی روز ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در آیین افتتاح پروژه فیبر نوری قم، گفت: «یکی از موضوع‌هایی که امروز باید مورد توجه باشد، اهمیت فضای مجازی در زندگی روزمره مردم است.»

وی ادامه داد: «امروز کسب‌وکارها، انتقال دانش، ارتباطات اداری، سازمانی، مالی و غیره بر بستر فضای مجازی قرار گرفته‌ است و بر همین اساس رفاه مردم در فضای مجازی مورد توجه است.»

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت ادامه داد: «قدرت و شتاب در شبکه مورد توجه و تاکید دولت سیزدهم است.»

وی در عین حال در این مراسم تصریح کرد: «افزایش سرعت اینترنت و توسعه فیبر نوری در اولویت این دولت قرار گرفته است.»

پنج روز پس از این مراسم نیز آیت‌الله رئیسی در راستای برگزاری جلسات نظارت ستادی از دستگاه‌های اجرایی راهی وزارت ارتباطات شد و پس از بازدید از نمایشگاه آخرین خدمات و دستاوردهای ارتباطی و اطلاعاتی، دستور افتتاح ۶ پروژه بزرگ زیرساختی و آغاز اجرای قرارداد خرید انبوه تجهیزات ارتباطی از تولیدکنندگان داخلی از سوی اپراتورها را نیز صادر کرد.

رئیسی با ضروری دانستن بهره گیری وزارت ارتباطات از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: «یکی دیگر از مأموریت‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئله افزایش کیفیت اینترنت برای مردم و کسب و کارها است.»

رئیس‌جمهور با اشاره به آمارهای رشد سرعت و کیفیت ارتباطات اینترنتی در کشور تصریح‌کرد: «در این زمینه نباید صرفاً به آمارهای کمی داخلی اتکا کرد و باید وضعیت را به‌شکل مقایسه‌ای با دیگر کشورها ارزیابی نمود. لذا باید با تلاش جهادی برای ارتقای بیش از پیش کیفیت و سرعت اینترنت تلاش کنیم.»

حال دولت سیزدهم در شرایطی به روزهای پایانی فعالیت خود نزدیک می‌شود که اگرچه زیرساخت‌های خوبی در حوزه فضای مجازی ایجاد کرده و طرح‌های متعددی را اجرایی کرده اما همچنان سرعت نه چندان مطلوب اینترنت و محدودیت های ایجاد شده از جمله مطالبات مردمی در این حوزه است.

کد خبر: 71594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =