دستاوردهای دولت سیزدهم در سازمان تأمین اجتماعی چه بود؟

پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران بدون استقراض از بانک، رشد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده جدید، تسویه بدهی سازمان تأمین اجتماعی به نظام بانکی، توسعه خدمات رایگان در مراکز ملکی و پوشش بیمه‌ای خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی ناباروری برای بیمه‌شدگان بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در این نهاد بیمه‌گر بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سه سال اخیر کارنامه درخشانی را برای سازمان تأمین اجتماعی به ثبت رسانده تا این نهاد بیمه‌ای بتواند علاوه بر توسعه خدمات در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی، خدمات گسترده‌ای را در بخش سامانه غیرحضوری و تعمیم لیست هوشمند کارفرمایان در همه استان‌های کشور اجرایی کند.

تأدیه بدهی دولت به عنوان بدهی‌های انباشته شده از دولت‌های گذشته یکی دیگر از اقدامات اثربخش دولت سیزدهم در سال‌های اخیر بوده تا این سازمان تأمین اجتماعی بتواند در این مدت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته خود را در این دولت به دست آورد.

بنابراین باید گفت که در دولت سیزدهم خدمات ارزنده‌ای در سازمان تأمین اجتماعی ارائه شده که می‌توان با استمرار این برنامه‌های اثربخش در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی، تحولات گسترده‌ای را برای ذینفعان، مخاطبان و شرکای اجتماعی با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر شاهد بود.

پرداخت مستمری ماهانه بازنشستگان بدون استقراض بانکی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره دستاوردهای ارزنده دولت سیزدهم در این سازمان گفت: زمان پذیرفتن مسئولیت این سازمان در سال ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت مردمی سیزدهم، یکی از مشکلات عمده این مجموعه ناترازی منابع بود و این ناترازی در اولین و مهم‌ترین فعالیت یعنی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اختلال ایجاد کرده بود. آن زمان ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌شد که حدود پنج هزار میلیارد از این مبلغ را باید از بانک رفاه استقراض می‌شد.

او ادامه داد: علاوه بر مشکلات شرعی که این استقراض بانکی برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد کرده بود، این در واقع نوعی «آینده‌خواری» در سازمان تأمین اجتماعی بود، در حالی ‌که وظیفه و مأموریت این سازمان تضمین آینده بیش از نیمی از جمعیت کشور است.
موسوی بیان کرد: امروز با اقدامات دولت سیزدهم و تلاشی که در مجموعه سازمان تأمین ‌اجتماعی صورت گرفت، مستمری خردادماه ۱۴۰۳ به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان؛ بدون یک ریال استقراض در حال پرداخت است؛ در حالی ‌که اگر رویه سابق ادامه می‌یافت امروز باید ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض می‌شد تا بتوان مستمری ماهانه را پرداخت کرد.

بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون سازمان تأمین‌اجتماعی بابت پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، یک ریال از نظام بانکی کشور استقراض نکرده است.

همچنین یکی دیگر از دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، پرداخت بدهی نظام بانکی در این دوره مدیریتی بود زیرا تأمین ‌اجتماعی بابت استقراض‌های بی‌رویه از نظام بانکی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشت و به واسطه چنین بدهی تحت عنوان ابربدهکار بانکی شناخته شده بود که تسویه این بدهی بانکی در دولت سیزدهم کارنامه درخشان دیگری را برای این سازمان به ثبت رساند.

حمایت دولت سیزدهم و تلاش مجموعه کارکنان سازمان تأمین ‌اجتماعی اتفاق و دستاورد بزرگی را در کارنامه این سازمان در راستای تسویه این بدهی با رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان تأمین ‌اجتماعی به نظام بانکی ثبت کرد. همچنین این نهاد بیمه‌ای با بخشی از بدهی‌های انباشته شده از دولت‌های گذشته و حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان طلب از کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی به عنوان سازمان ابرطلبکار به شمار می‌رود.

میزان تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت سیزدهم به سازمان تأمین ‌اجتماعی در تاریخ بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است، به گونه‌ای که در سه سال گذشته حدود ۲۳۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته نهاد دولت به این سازمان از سوی دولت سیزدهم پرداخت شد.

جذب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده جدید

دستاوردهای دولت سیزدهم در سازمان تأمین اجتماعی در نوع خود بی‌نظیر بوده است یکی دیگر از این برنامه‌ها و اقدامات ارزشمند در این دولت رشد شمار بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌های بیمه‌ای همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، اجباری برای حدود ۶ تا ۸ میلیون افراد بدون بیمه در میان شاغلان و غیرشاغلان در کشور بوده است.

از آنجا که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه از هرگونه بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح‌های بیمه‌ای متنوع خود به دنبال جذب افراد بدون بیمه در میان افراد شاغل و غیرشاغل در کشور بوده به طوری که حتی با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی دانشجویان و زنان خانه‌دار را ترغیب به پوشش بیمه‌ای در این سازمان کرد.

براساس این برنامه‌ریزی‌ها و انجام اقدامات موثری در دولت سیزدهم در سه سال اخیر، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه شد که این اقدام در قالب بیمه دانشجویی، بیمه زنان و دختران خانه‌دار و قالب‌های متنوع دیگر انجام شد.

اگرچه جامعه آماری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب حدود ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته و با افراد تحت تکفل ۵۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، اما رویکرد و اولویت اصلی سازمان در این سال‌ها جذب افراد بدون بیمه بوده است.

توسعه خدمات غیرحضوری برای ذینفعان و شرکای اجتماعی

یکی دیگر از دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی در این سال‌های اخیر توسعه خدمات غیرحضوری بوده به طوری که در حال حاضر ۵۹ خدمات در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من برای همه مخاطبان و ذینفعان سازمان به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود اما با این وجود تلاش‌های برای توسعه اینگونه خدمات در بستر فضای مجازی همچنان در دستور کار این نهاد بیمه‌ای است.

ارائه خدمات در بستر فضای الکترونیک در حوزه کارفرمایان با حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال برای ارسال لیست هوشمند یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی بود به گونه‌ای که اکنون همه کارفرمایان امکان لیست هوشمند و پرداخت حق بیمه جامعه کارگری را در بخش خدمات غیرحضوری دارند.

یکی دیگر از رویکردهای سازمان تأمین‌ اجتماعی در این مدت توسعه خدمات در بخش‌های مختلف سازمان بوده است و از جمله اقدامات مهم در این دوره، توسعه خدمات رایگان در مراکز ملکی و پوشش بیمه‌ای خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی ناباروری برای بیمه‌شدگان بود. علاوه بر این ایام مرخصی بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه رسید.

توجه دولت سیزدهم به حوزه بازنشستگان

حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در دولت سیزدهم هم مورد توجه جدی قرار گرفته که از جمله طرح‌هایی که در این مدت اجرایی شد ارائه خدمات درمانی رایگان برای افراد بیش از ۶۵ سال در مراکز غیرملکی بود. از آنجا که در مراکز ملکی سازمان همه خدمات درمانی به صورت رایگان بود با این اقدام بازنشستگان و مستمری‌بگیران در بخش دولتی، امکان دریافت خدمات درمانی رایگان را دارند.

توسعه بیمه تکمیلی و تقبل ۵۰ درصد سهم حق بیمه از سوی سازمان تأمین اجتماعی بخش دیگری از خدمات گسترده به این گروه از جامعه هدف بود که با اجرای این طرح مستمری‌بگیران دغدغه کمتری را برای دریافت خدمات درمانی داشته و دارند زیرا براساس آمارهای موجود اکنون ۶ میلیون نفر از جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران با خانواده آنان از بیمه تکمیلی سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در این سال‌ها نشان داده است که به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحول در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برای ۵۳ درصد جامعه تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمه‌گر است.

کد خبر: 71591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =