ارائه لیست هوشمند خدمتی ماندگار به کارفرمایان

حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند و خدمات‌رسانی در بستر خدمات غیرحضوری از راهبردها و رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود تا ذینفعان بتوانند از خدمات ماندگاری در حوزه غیرحضوری همچون ارائه لیست هوشمند در بخش کارفرمایان تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، دریافت خدمات غیرحضوری همچون لیست هوشمند حوزه کارفرمایی نیازمند مراحل مختلفی است که باید از سوی کارفرمایان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان شرکای اجتماعی این سازمان رعایت شود که یکی از این موضوعات در راستای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه جامعه کارگری و خود کارفرما، تکمیل تعهدنامه خدمات غیرحضوری در سامانه es.tamin.ir است.

همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر ارسال لیست به صورت هوشمند است کارفرمایان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز لیست را ارسال و حق بیمه پرداخت شود تا از این طریق از خدمات همیشگی سازمان تأمین اجتماعی در بستر خدمات غیرحضوری استفاده کنند. البته باید این موضوع از سوی کارفرمایان رعایت شود که سعی شود پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه موکول نشود.

یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید کارفرمایان در راستای ارسال لیست حق بیمه اعلام تغییرات در بخش اطلاعات کارگاه و بیمه‌شدگان تحت پوشش است که باید پیش از ارسال لیست اعمال شود. برای سهولت کار در بخش فرایند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی نیز به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن ۱۴۲۰ آماده پاسخگویی به همه ذینفعان و حوزه کارفرمایی است.

نحوه ارسال لیست حق بیمه

با توجه به وجود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بیش از ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی بنابراین کارفرمایان باید دقت کامل در راستای ارسال لیست حق بیمه داشته باشند که در این زمینه مقدماتی برای این موضوع لازم است که نیازمند داشتن آگاهی کامل کارفرمایان از این حوزه خدمات غیرحضوری است.

کارفرمایان برای ارسال لیست حق بیمه به صورت هوشمند باید ضمن ورود به سامانه خدمات غیرحضوری در بخش کارفرمایان گزینه لیست حق بیمه را انتخاب کنند و پس از آن ارسال لیست حق بیمه از سوی کارفرما انتخاب شود. در این مرحله کارگاه مورد نظر را باید مشخص کرد و پس از آن در منوی لیست حق بیمه گزینه مورد نظر را انتخاب و فرایند ادامه داده شود.

پس از انجام مراحل این بخش کارفرما به جزییات لیست ارجاع داده می‌شود که وضعیت درخواست کارفرما با عنوان ثبت اولیه کارفرما برای کارفرمایان قابل مشاهده است که این بخش نیز دارای سه موضوع ریز اطلاعات کارگاه، اطلاعات بیمه‌شدگان و خطاها و هشدارها است که باید پس از طی این مراحل، لیست هوشمند به صورت موفق ثبت می‌شود. طی شدن این مراحل با پرداخت لیست به نتیجه نهایی می‌رسد.

سراسری شدن طرح لیست هوشمند

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی با اعلام سراسری شدن طرح لیست هوشمند و الزام همه کارفرمایان به ارائه لیست حق بیمه در این قالب از خرداد ۱۴۰۳، گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب می‌شود که در این دوره مدیریتی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با اقدامات مؤثری در حال حاضر این مهم زمینه اجرایی پیدا کرده است.

او ادامه داد: پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در ۴۵۵ شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال‌ جاری اجرایی می‌شود. هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان دربردارد که از جمله می‌توان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد.

خدابنده افزود: پیش‌تر در مسیر پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، کنترل‌های محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال می‌شد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. در حال حاضر اما، کنترل‌های برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال می‌شود و بازخورد به‌هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می‌شود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرایم جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه به‌شمار می‌رود.

سازمان تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش، جمعیت ۵۳ درصدی از کشور را خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌دهد که در این بخش گروههای مختلف از طریق سامانه خدمات غیرحضوری خدمات موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

کد خبر: 71556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =