"تورم" از دید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

پیش‌بینی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که تورم ایران در سال ۲۰۲۴ کاهشی خواهد بود و حال نیز در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین موضوعات از نظر مردم رویکرد نامزدها در برخورد با این پدیده است تا جایی که طبق برخی نظرسنجی‌های منتشر شده ۵۸.۵ درصد افرادی که مورد سئوال قرار گرفته‌اند، چنین اعلام کرده‌اند که از دولت بعد انتظار دارند مسأله «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای گذشته به تبیین برنامه‌های خود برای بخش‌های مختلف اقتصاد پرداخته و با توجه به شرایط فعلی هر یک به‌طور ویژه درباره تورم صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. حتی در این میان گاه به واژه‌هایی مانند "فقر مطلق" نیز پرداخته شده و برای مقابله با آن نیز برنامه ارائه شده است.

طی روزهای گذشته از سوی صدا و سیما برنامه‌های متعددی تهیه و پخش شده و در قالب آن‌ها برنامه‌های اقتصادی نامزدهای این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این میان دیدگاه هر یک از شش کاندیدای این دوره درباره موضوع تورم و گرانی نیز مورد پرسش قرار گرفته که در این گزارش برخی از صحبت‌هایی که در این خصوص مطرح شده، بازخوانی شده است.

قالیباف:باید آنها که در فقر مطلق هستند به آسایش برسند

محمدباقر قالیباف در اظهارات انتخاباتی خود تاکید کرده است: «ما در حوزه اقتصادی مشکلات داریم و باید کارهای کوتاه مدت برای مردم انجام دهیم. مشکلات جدی در حوزه معیشتی، آبرسانی و سلامت است و برخی از مردم قدرت خرید کالاها را ندارند و باید تحت عنوان «خدمت» این موضوعات را دنبال کرده تا مردم به آسایش نسبی برسند به‌خصوص آنها که در فقر مطلق به سر می‌برند.»

وی با بیان اینکه "۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال‌می‌کند" ادامه داده است:. «بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می‌دهد.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات باید ریشه‌ای حل شود، گفته است: «کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم، ‌ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ لذا باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.»

این نامزد ریاست جمهوری با این اعتقاد که اگر تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت همراه نباشد، ممکن است دوباره مشکلات سخت‌تری ایجاد شود، اضافه کرده است: «مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است و حرف ما در مجلس این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می‌شود.»

قالیباف همچنین بر اهمیت برنامه هفتم تاکید کرده و گفته است: «یکی از موضوعات مهم که مردم از آن نگران هستند، موضوع گرانی است که ریشه در ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد. برنامه هفتم با این نگاه تنظیم شده است. همچنین در برنامه هفتم حفظ قدرت خرید خانوار مورد توجه قرار گرفته است. پیش‌بینی شده که افراد حداقل حقوق بگیر میزان حقوق شان در طول برنامه به اندازه تورم زیاد شود چون بعضا آن‌ها به زیرخط فقر و فقر مطلق می‌روند.»

به گفته وی «یکی از ضروریاتی که احساس کردم حضور پیدا کرده و عافیت‌طلبی را کنار گذارم، برای اجرای برنامه هفتم است. بودجه و برنامه مرتبط با زندگی مردم است؛ بنابراین باید برنامه هفتم توسعه تغییری در زندگی مردم و معیشت آن‌ها و رشد و توسعه ایجاد کند. این برنامه باید چشم‌انداز داده و قابل پیش‌بینی باشد تا سرمایه‌گذار و مردم کارمند بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. برنامه هفتم نقشه راه ماست و گام به گام با قدرت برنامه را اجرا می‌کنیم. مردم مطمئن باشند که پایان برنامه ثبات اقتصادی و مهار تورم در کشور است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرده است: «در دهه گذشته رشد اقتصادی کمتر از یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد شد این بدان معناست که دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی‌خورد و نمی‌تواند نیازهای ضروری را تامین کنند به خصوصی برای کسانی که درآمد ثابت دارند. نتیجه آن می‌شود که آن‌ها خدمات جانبی‌شان مثل سلامت، معیشت و آموزش و اوقات فراغت را از دست می‌دهند.»

قالیباف همچنین گفته است: «رئیس دولت باید بگوید در برنامه هفتم چه چیزی روی زمین و سفره مردم دارد و وضعیت زیرساخت و پیشرفت و تولید چه می‌شود و چه آثاری در سفره مردم دارد همچنین باید اصلاحات اقتصادی داشت که بخشی از آن ریشه در مسائل داخلی و بخشی خارجی دارد البته که بخشی نیز به فشار تحریم‌های اقتصادی برمی گردد اما بخشی از اشکال به خاطر عملکردها و بی تدبیری و بی‌عرضگی‌ها است که باعث فساد و حیف شدن سرمایه‌ها می شود.»

به اعتقاد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری «برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.»

پزشکیان: بازنشستگان گرفتار هستند

مسعود پزشکیان، دیگر نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه‌های متعدد تلویزیونی به تشریح نظرات خود در حوزه اقتصاد پرداخت و درباره تورم گفته است: «عدد تورم طی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است؛ تورم گوشت قرمز و سفید در ۱۴۰۳، ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است که این به آن معناست که رشد ۵۷ اقتصاد برای نفت بوده است که برای حوزه‌های دیگر.»

وی همچنین گفته است: «وضعیت ارز ترجیحی به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم. »

وی در یکی از این برنامه‌ها عنوان کرده است: «الان وضعیت جامعه اینگونه است که کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورمی که ایجاد شده به‌صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.»

پزشکیان با تاکید بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری در کشور اظهار کرده است: «اگر این کار را انجام ندهیم و بخواهیم در حوزه‌های انرژی، تورم و اصلاحات ساختاری دیگری را انجام دهیم مجبوریم یک عده آدم را به خیابان بریزیم؛ اگر بخواهیم حوزه انرژی را اصلاح کنیم و نتوانیم مشکل افرادی را که با این کار زیر چرخ تورم له می‌شوند را حل کنیم، نتیجه این می‌شود که مردم به خیابان می‌آیند؛ اگر سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم می‌تواند جلوی فشارهای موجود را بگیرد.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «مشابهت نظر علمی خیلی روشن است»، تاکید کرده است: «هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرده است: «قرار نبود که این‌گونه شویم و تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند. امروز با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم.»

پزشکیان در عین حال حوزه صنعت دیجیتال را دارای ظرفیت‌های قابل توجه دانسته و گفته است: «اقتصاد دیجیتال می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از GDP، حدود ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم.»

قاضی‌زاده: ۷۰ سال است تورم مزمن وجود دارد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز طی این روزها در اظهارات خود از تورم مزمن در کشور سخن گفته و یادآور شده است: «تورم مزمن ۷۰ سال است در کشور وجود دارد و اقتصاد دولتی را به اختاپوسی تشبیه کرد که در همه جا استوار است.»

وی در عین حال تاکید کرده است: «اقتصاد باید ملی و مردمی شود و خصوصی‌سازی صورت گیرد تا مردم سهامداران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت در مراکز کشور باید شامل کل کشور شود.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم ملی و مردمی شدن اقتصاد تاکید کرده و گفته است: «لازم است خصوصی‌سازی انجام شود و مردم سهامداران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت که در مراکز کشور وجود دارد باید شامل کل کشور شود. در صورتی که نظام اداری کشور جراحی نشود، اقتصاد و تورم اصلاح نمی‌شود.»

قاضی زاده هاشمی از تورم به عنوان مشکلی یاد کرده که امکان استفاده از منابع بخش خصوصی در بخش‌های زیر ساختی کشور را از بین برده و سرمایه‌گذاری خارجی را با مشکل همراه کرده است.

وی همچنین تاکید کرده که «ما به فکر حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند.»

از نگاه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، «دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند در حالی که منابع دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی باید جذابیت داشته باشد و محیط کسب و کار برای مردم و بخش خصوصی بهبود یابد.»

قاضی زاده معتقد است: «کنترل تورم انجام شدنی و قطعی است و دولت خانواده تعهد می‌کند که شاخص تورم را تک رقمی کند. درحال حاضر خط فقر عددش بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و درآمد خانوار را باید به سطحی برسانیم که غیر از اینکه معیشتش را اداره کند حداقل بتواند ۱۷ درصد پس انداز هم داشته باشد.»

وی ایجاد نظام یکپارچه مالیات - یارانه را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن کسانی که درآمدشان بیشتر از هزینه‌هایشان است، مالیات بپردازند و آن‌هایی که هزینه‌هاشان بیشتر است یارانه دریافت کنند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت باید بر اقتصاد خانواده متمرکز شود تا شأن و منزلت خانواده‌ها حفظ شود، تصریح کرده است: «ما در دولت خانواده معتقدیم غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم باید به مردم ثروت هم بدهیم و دارایی‌های مردم را افزایش بدهیم وبرای این کار ساز و کاری پیش بینی کردیم که ایجاد نظام یکپارچه مالیات - یارانه است.»

این نامزد ریاست جمهوری در خصوص نرخ ارز نیز اظهاراتی داشته و معتقد است: «باید بازار رسمی ایجاد کنیم تا قیمت‌ها کشف شود و برای رشد تولید باید مالیات بر اشتغال را کاهش دهیم و مالیات بر کل درآمد را در یک نظام کاملاً هوشمند جایگزین کنیم. ‌همچنین دولت باید در زمینه احتکار زمین مقتدرانه وارد شود و برای آن کاربری اختصاص دهد این زمین‌ها باید وارد فرایند تولید شوند.»

جلیلی: باید پای کار آمد

سعید جلیلی نیز به عنوان یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه تورم موضع‌گیری‌ و اظهارات متعددی داشته و گفته است: «حتما رشد ۸ درصدی و حتی بیشتر از آن می‌تواند تحقق یابد.»

وی ضمن انتقاد از افزایش نرخ دلار اظهار کرده است: «اینکه ۸ سال به مردم بگویند با فلان مسیر در روابط خارجی همه مشکلات را حل می‌کنیم اما دلار ۲۵۰۰ تومانی ۱۰ برابر شد و به تحریم ها ۸۰۰ مورد افزوده شد. شهید رئیسی این ریل را تغییر داد. روابط را در دو سه کشور خلاصه نکرد و گفت باید با همه کشوها تعامل سازنده داشت.»

این نامزد ریاست جمهوری یادآور شده است : «زمانیکه پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد هشت درصد و تورم زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی شد. اختلاف بر سر این بود که آیا این اهداف محقق خواهد شد یا خیر؟ ساعت‌ها مطالعه در دولت سایه و گفت‌وگو با دولت و مجلس داشتیم که در نهایت جمع‌بندی بنده این شد که این اهداف محقق می‌شود اما باید پای کار آمد. در اولین فرصت باید ۱۵ برنامه‌ای که باید دولت تهیه کند، نوشته شود.»

جلیلی همچنین اظهار کرده است: «در اوایل دولت آقای رئیسی هم منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی دو الی چهار درصد ضایعات در فرآورده‌های نفتی وجود دارد؛ راهکار آن، سامانه برخطی بود که این در برنامه هفتم نیامد؛ بنابراین به آقای رئیسی گفتم و ایشان هم پیگیری کردند و در برنامه آمد. این کار جلوی چند میلیارد دلار ضایعات را می‌گیرد، اما نکته این است که باید پای کار بود.»

زاکانی: جزو پنج کشوری هستیم که تورم بالای ۲۰ درصد داریم

علیرضا زاکانی نیز طی روزهای گذشته اظهارات متعددی در زمینه اقتصاد داشته و گفته است: «در ۵۰ سال اخیر تنها کشوری هستیم که تورم دو رقمی ۲۰ درصد داشتیم و الان جزو پنج کشوری هستیم که تورم بالای ۲۰ درصد داریم. این موضوع نه‌تنها افتخار محسوب نمی‌شود بلکه چیزی جز سیاهی نیست. تک‌رقمی کردن تورم در کوتاه‌مدت با رکود همراه می‌شود و سرکوب قیمت در تولید نیز به جای تنظیم بازار و اصلاح نظام تولید و خدمات همچنین حذف رانت‌ها و دلالی، کشور را دچار مشکلات جدی می‌کند.»

وی با اشاره به تجربیاتی که در شهرداری تهران داشته اظهار کرده است: «برای کل کشور هم می‌توان مثل تهران عمل کنیم. تفاهم‌نامه‌ای با دولت در جهت تامین و توزیع معیشت مردم نوشته و اقدام کردیم. گوشت ران گوسفند در میادین کیلویی ۳۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود. ما اقلام مورد نیاز مردم را با کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر تحویل به مردم تحویل داد. همین کاری که در حوزه نان اتفاق افتاد مثل شرایطی که در نان اتفاق افتاد و نان گران نشد. مفسدان اقتصادی و دلال‌ها با شیوه جاری، حذف شدند.»

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه، گفته است: «دولت رییسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد کاهش داده است. مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی، خصوصی‌سازی به معنای مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. مولدهایی که ناترازی ایجاد می‌کنند مثل بانک‌ها را، باید کنترل کرد. بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند. این مسیر باید اصلاح شود.»

وی معتقد است: «نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست. با کارشناسی تولید، صادرات و واردات را می‌توان به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود. سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.»

زاکانی با بیان این مطلب که موضوع مسکن موضوعی حیاتی است، ایده دولت قبل را در گران کردم پایتخت مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «در دولت قبل این ایده مطرح بود که تهران را باید آنقدر گران کرد که مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند و موفق شدند اما مردم از تهران نرفتند و به حاشیه‌های شهر رانده شدند و در سختی قرار گرفتند، از طرفی کشور هم خودش را با تهران تنظیم کرد و گران شد و کل مردم آسیب دیدند.»

این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه ظلم است که بیش از ۵۵ درصد سبد خانوار مردم معطوف به حوزه مسکن شود، اظهار کرده است: «کاری که ما با دولت آقای رئیسی انجام دادیم این بود که می‌شود این گره زندگی مردم را باز کرد تا دیگر مسکن برای هیچکس یک رویای قابل دست یافتن نباشد و مرد خانه در مقابل خانواده شرمنده نشود.»

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به ارائه آماری از پرداخت یارانه ها در کشور پرداخته و ادامه داده است: «دولت ۱۱ میلیارد دلار برای نهاده‌ها و ۲.۶ میلیارد دلار برای دارو و بهداشت یارانه می‌دهد اما نظام تخصیص اشکال دارد. سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کردیم که ۶۰ هزار تن آن توسط دستگاه‌ها وارد شد اما بقیه آن را بخش خصوصی وارد کرد. قیمت برنج دولتی حدود ۳۵ هزار تومان است اما قیمت بخش خصوصی تا دو برابر قیمت دولتی است زیرا دلال‌ها و واسطه‌ها می‌خواهند سود کنند.»

اعتقاد زاکانی این است که میوه و تره بار و حبوبات و شکر و کالاهای اساسی نباید توسط واسطه‌ها قیمت‌گذاری شود و آنچه امروز در میادین تره بار توزیع می‌شود بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمتش کمتر از بازار آزاد است. در شب عید گذشته به رئیس‌جمهور وعده با ثبات کردن بازار را دادیم. خرید کردیم و هر تن میوه را ارزان‌تر از عید ۱۴۰۲ به مردم دادیم، تورم کمتر نشد اما قیمت‌ها را کاهش دادیم.

زاکانی همچنین تاکید کرده است: «گران کردن قیمت‌ها توسط عده‌ای مایه مسرت و شادی نیست زیرا بخش دیگری از جامعه در مقابل خانواده خود شرمنده می‌شوند.»

پورمحمدی: ثروت نباید یکجا جمع شود

مصطفی پورمحمدی نیز در مناظرهای اخیر اظهار کرده است: «کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است. این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد. قدرت نباید علیه مردم باشد بلکه باید برای مردم و دفاع از حقوق آنان باشد. اگر می‌خواهیم ثروت ایجاد کنیم هم نباید فقط برای یک عده باشد بلکه باید برای همه تنظیم شود.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره تأثیر تحریم‌ها در بروز مفاسد اقتصادی توضیحاتی ارائه کرده و معتقد است: «تحریم در مراودات جهانی اثر دارد چراکه تحریم در زمینه صادرات و واردات کالاهای بزرگ از خارج است، تحریم زیرساخت‌ها و مناسبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و روابط بازرگانی را به مخاطره انداخته که مشکلات اساسی برای اقتصاد ایجاد کرده است، اما مفاسد اقتصادی بیشتر زمینه داخلی دارد مثلا موضوعاتی مانند گران فروشی و رشوه.»

وی دوران فعالیت خود به عنوان وزیر کشور در دوره‌ نخست رئیس جمهوری محمود احمدی‌نژاد را مرور کرده و متذکر شده است: «برای نخستین بار موضوع سهمیه‌بندی بنزین در آن زمان آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود. همچنین در امر بنگاه‌های زودبازده، ۱۳۹ هزار بنگاه را در کشور پشتیبانی کردیم، وام داده و اعتبار اختصاص دادیم.»

پورمحمدی همچنین گفته است: «همان زمان هم در دولت آقای احمدی‌نژاد، باز کنار گذاشته شدم و به سازمان بازرسی کل کشور رفتم.» «در دولت یازدهم هم که به وزارت دادگستری آمدم، علاوه بر کنترل بازار در تعزیرات، ‌ کنترل قاچاق و تخلفات صادرات و واردات را هم متحول کردیم و خوشبختانه دوران موفقی سپری شد تا آنجایی که از یک میلیون پرونده سالانه به ۵۰۰ هزار پرونده در سال چهارم رسیدیم.»

وی با بیان اینکه سه اولویت برای برنامه‌های خود دارد، گفته است: «ثروت یکی از آن‌هاست که کشور را به اهداف خود می‌رساند؛ کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند. ثروت نبایست یکجا جمع شود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند؛ این مهم با عدالت محقق خواهد شد. ثروت و قدرت در کنار عدالت برای جامعه، شادی، نشاط و شکوفایی می‌آورد که همه این‌ها نیز با خردمندی محقق می‌شود.»

کد خبر: 71523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =