نوید ورود معلولان به بازار کار با برگزاری آزمون استخدامی

اگرچه مسیر ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل برای معلولان هموار است و بسیاری از آنها نیز در رشته‌های مختلف دانشگاهی تا مدارج بالای علمی پیش می‌روند اما اغلب آنها به دلایل متعدد از جمله آمار بالای بیکاری در کشور از یکسو و عدم اجرای قانون جذب سه درصدی آنها در آزمون‌های استخدامی از ورود به بازار کار رسمی بازمی‌مانند.  

به گزارش آتیه‌آنلاین،‌ ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تأکید دارد که دستگاه‌ها موظف هستند حداقل سه درصد آزمون‌های فراگیر استخدامی را از میان افراد دارای معلولیت جذب کنند. از زمان تصویب این قانون ۹ سال گذشته و باید در این مدت ۵ هزار و ۵۰۰ معلول جذب می‌شدند، اما آمارها نشان می‌دهد که تنها یک هزار و ۶۰۰ نفر جذب دستگاه‌ها شدند. اینها بخشی از صحبت‌های علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در حاشیه برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت است.

برگزاری نخستین آزمون اسـتخدامی اختصاصی افراد دارای معلولیت در روز پنج شنبه ۱۷ خرداد با حضور بیش از ۱۲ هزار نفر داوطلب دارای معلـولیت در ۳۱ اسـتان کشور بارقه نوری در دل معلولان روشن کرد. قادری گفت: « آزمون اختصاصی افراد دارای معلولیت برای اولین بار در تاریخ نظام برگزار شده است. با احصاء آمار حدود ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار فرد معلول تحصیل‌کرده مشخص شد که ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر آنها فاقد شغل بیمه‌پردازی رسمی هستند و قرار است ۴ هزار و ۳۳۶ نفر از افراد دارای معلولیت، از محل مانده مجوز سهمیه سه درصد معلولان در آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته جذب و به کارگیری شوند.»

تحقق آرزوی معلولان با برگزاری آزمون استخدامی

برگزاری آزمون سراسری استخدامی معلولان بازخورد مثبتی در بین معلولان داشته است. لیلا کریمی یکی از شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با ابراز خوشحالی از این اتفاق می‌گوید: هنوز باورم نمی‌شود که بالاخره آزمونی در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون حمایت از معلولان برگزار شده است. من مدرک کارشناسی ارشد دارم و چهار سال پیش فارغ‌التحصیل شد اما تاکنون نتوانستم وارد بازار کار شوم.

کریمی می‌گوید: سطح درآمد خانواده‌ام متوسط است و حمایت همه جانبه‌ای از من داشتند که بتوانم با آرامش تحصیل کنم. زمانی که فارغ‌التحصیل شدم توقع داشتم که استخدام شوم و بتوانم پشتوانه‌ای دلگرم‌کننده برای خانواده‌ام باشم اما متأسفانه فرصت جذب نبود و تاکنون جز انجام چند کار پاره وقتِ کم درآمد، کاری از پیش نبرده‌ام.

او با اشاره به آثار مثبت اشتغال بر زندگی فرد معلول می‌گوید: بسیاری از معلولان تحصیل‌کرده شرایط‌ مشابهی دارند. الان نیز برگزاری آزمون برایشان باورناپذیر است و این روزها همه امیدوارتر منتظر اعلام نتیجه هستند. چرا که با ورود به بازار نه تنها باری از روی دوش خانواده‌ها برداشته می‌شود بلکه از سوی دیگر زمانی که فرد معلول می‌بیند می‌تواند برای امروز و آینده خود و خانواده‌اش برنامه‌ریزی کند زندگی او کیفی‌تر و پربارتر می‌شود. مهم‌تر اینکه با افزایش میزان و سطح سلامت معلولان، هزینه‌های درمانی وارد شده به نظام سلامت کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد.


آزمونی کیفی با فراوانی منشی‌ها
محراب اسدی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این آزمون به آتیه‌آنلاین می‌گوید: بالاخره برگزاری یک آزمون سراسری استخدام معلولان بعد از ۸ و ۹ سال تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اقدام بسیار ارزشمندی است. در این آزمون منشی‌های زیادی حضور داشتند و ناشنوایان و نابینایان را همراهی ‌کردند که بتوانند آزمون با کیفیتی داشته باشند.

او با ابراز امیدواری از قبولی خود در آزمون اضافه می‌کند و می‌گوید: در آزمون های استخدامی قبلی بعضاً دوستانی داشتم که قبول شدند اما در مراحل بعدی گزینش و مهارت سنجی شغلی رد شدند. امیدواریم این بار کسانی که نمره علمی را کسب می‌کنند بتوانند مراحل بعدی جذب را بدون مانع پشت سر بگذارند.

کد خبر: 71479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =