دو خبر امیدبخش برای رشد بازار سهام، در روزهای نزولی بورس

 روز شنبه (۱۹ خرداد ماه) شاخص کل بورس با افت ۱۷ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۴ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱۷.۷۲۹ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۴ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۳.۵۱۰ هزار واحدی در محدوده ۶۷۵ هزار واحدی ایستاد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۹.۱ میلیارد ورقه سهم طی ۱۸۳ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی نوری، پالایش نفت بندر عباس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر منفی و نماد بانک تجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۲۲۳ واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۵ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۹۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، ایران‌خودرودیزل، بیمه پاسارگاد و صبا فولا خلیج فارس بیشترین تاثیر منفی و نمادتجلی توسعه معادن و فلزات بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که تلاش‌های بانک مرکزی و دولت این روزها برای از بین بردن موانع سرمایه‌گذاری در تولید جدی شده و خبر ابطال سپرده‌های با نرخ‌هایی بیشتر از سقف منتشر شد. خبر دیگر مبنی بر موافقت سران قوا برای کاهش دوره تجدید ارزیابی دارایی‌ها از پنج به سه جهت شروع فرآیند تجدید ارزیابی دو خودروساز برای ماندن در بازار بورس نیز در بین سهام‌داران دست به دست شد. حال باید دید که چه زمانی این اخبار خوب تاثیرگذار خواهد بود.

از سویی روند کوتاه مدت شاخص کل و شاخص هم‌وزن نزولی است. امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند. ارزش معاملات خرد نیز عدد ۲۱۷۲ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۱۸ و نسبت به میانگین ماهانه ۳۴ کاهش داشته است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم ۶۳۰ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۱۲۰۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. اما صندوق‌های درآمد ثابت امروز شاهد ۲۰۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی بوده‌اند.

ارزش صف‌های خرید ۱۱۸ میلیارد تومان است که کاهش ۷۰ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۳۸۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۱۰۰۰ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه فلزات اساسی با ثبت رقم ۱۷۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های خودرویی با ارزش معاملات ۱۶۷ میلیارد تومان و شیمیایی با ارزش معاملات ۱۶۳ میلیارد تومان قرار دارند.

گروه زراعت با ارزش معاملات ۲۸ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه بانکی با ارزش معاملات ۱۴۹ میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با ارزش معاملات ۱۷۳ میلیارد تومان قرار دارند.

کد خبر: 71330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =