محو فقر با بازتوزیع عادلانه ثروت

بی‌تردید یکی از عوامل اثرگذار بر گسترش عدالت اجتماعی، بازتوزیع عادلانه ثروت به وسیله حمایت از دهک‌های کم‌درآمد و دریافت مالیات از اقشار پردرآمد است و این امر محقق نمی‌شود مگر با وجود حکمرانی داده‌محور، به همین دلیل است که حالا در دولت سیزدهم رصدخانه ملی رفاه ایرانیان ایجاد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، رصدخانه ملی رفاه ایرانیان پنجره واحدی بر پایه اطلاعات و داده‌محوری است تا با رصد اطلاعات 85 میلیون ایرانی، شاخص‌بندی دهک‌ها صورت گرفته و معیشت مردم در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از اقشار کم‌درآمد رقم بخورد.

دولت سیزدهم با تأکید بر حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد و عدالت‌محوری در راستای ریشه‌کن کردن فقر و توزیع عادلانه حمایت‌های معیشتی، کار خود را آغاز کرده و در همین راستا رصدخانه ملی رفاه ایرانیان بر پایه رصد نظام‌مند و مستمر شرایط و مسائل مربوط به رفاه همه افراد و خانوارها در پهنه جغرافیایی کشور راه‌اندازی شده است.

این رصدخانه در راستای سیاست، برنامه، تصمیم‌گیری و اجرای «کارآمد و مبتنی بر شواهد»، حمایت از خانوارها را در دستور کار قرار داده است تا با ارائه تصویری روشن از وضعیت رفاهی کشور با پلتفرم کاملی از داده‌ها و اطلاعات رفاهی، برای کاهش فقر، بی‌عدالتی و نابرابری در حوزه رفاه و اشتراک داده‌ها و آمار با سازمان‌های دیگر در راستای فقرزدایی گام بردارد.

رصدخانه ملی رفاه ایرانیان روز یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه با حضور «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت‌های رفاه و امور اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغال، توسعه و منابع و معاون روابط کار این وزارتخانه، رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رئیس سازمان بهزیستی کشور و سخنگوی هیأت دولت آغاز به کار کرد.

هدفمند کردن سیاست‌های حمایتی

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری و اجرای طرح‌های رفاهی و یارانه‌ای دولت داشته و خواهد داشت؛ بنابراین در مقطع زمانی فعلی ایجاد رصدخانه ملی رفاه به عنوان یک نیاز مهم بیش از پیش احساس می‌شود.

این پایگاه طی سال‌های اخیر تلاش کرده است با تجمیع بانک‌های اطلاعاتی گوناگون وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد و خانوارهای کشور را بررسی و تحلیل کند.

هدف اصلی پایگاه مذکور توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق داده‌های ثبتی و متقن، مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی کشور و تحلیل شرایط، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم‌درآمد و دریافت مالیات از گروه‌های پردرآمد، صرفه‌جویی در منابع مالی دولت از طریق هدفمند کردن سیاست‌های حمایتی و ارزیابی اثربخشی سیاست‌های رفاهی و تحول در ارائه خدمات حمایتی است.

رصدخانه رفاه ایرانیان، مظهر عدالت‌محوری در معیشت

پیش از این وزیر کار در آیین افتتاحیه «رصدخانه ملی رفاه ایرانیان» گفت: این رصدخانه مظهر عدالت برای معیشت مردم است و بر اساس آن دهک‌بندی دقیقی از افراد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نبود پایگاه جامع از وضعیت معیشتی مردم در گذشته چالش‌هایی را ایجاد کرد: اکنون بستر فراهم شده است تا خدمات مؤثر به آحاد مردم ارائه شود. یکی از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم و این وزارتخانه محقق شده است.

مرتضوی با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان، بستر خدمت عادلانه را فراهم کرده، اشاره کرده بود که وبگاه‌هایی ذیل این پایگاه تعریف شده که می‌تواند خدمات‌رسانی را به مردم آسان کند که شامل کالابرگ الکترونیکی و طرح مادران شیرده است. این پایگاه اطلاعات درآمدی جامعه را به‌روز می‌کند؛ ضمن اینکه بستر برای اعتراض یافته‌های پایگاه رفاه ایرانیان فراهم می‌شود و قابل راستی‌آزمایی است.

۸۵ تا ۸۷ میلیون جمعیت کشور تحت پوشش پایگاه رفاه ایرانیان

«علیرضا عسگریان» معاون وزیر رفاه نیز پیشتر در این مراسم با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان ۸۵ تا ۸۷ میلیون جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است، گفت: این پایگاه علاوه بر پایش و رصد دقیق اطلاعات، اخبار و تبیین و تحلیل، مکانی برای گفت‌وگو است تا اطلاعات به‌ صورت دقیق انتقال پیدا کند.

به گفته عسگریان با اینکه چند سال از فعالیت پایگاه رفاه ایرانیان می‌گذرد اما در 2 سال اخیر در بالاترین سطح فعالیت قرار گرفته است. این پایگاه بیش از ۲۵۰ خدمت بخشی و ۵ خدمت کلان ملی را انجام می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: در کنار این پایگاه باید وضعیت محیطی افراد نیز سنجیده شود، به همین دلیل یک پایگاه دیگر به اسم «بهره‌مندی ایرانیان» شکل می‌گیرد که اطلاعات مکفی درباره هر دو این پایگاه‌ها در کنار یکدیگر، کشور را به سمت برنامه‌ریزی هدایت می‌کند تا با تلفیق هم، هم وسع فرد و هم میزان برخورداری از امکانات مشخص شود. بعضی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، داده کامل ندارند اما از امروز پایگاه فعال است و دستگاه‌ها سعی می‌کنند تا حدی که وسع اطلاعاتی دارند، خدمات ارائه دهند.

به گفته عسگریان، در این سامانه وضعیت محیطی و جغرافیایی افراد نیز بررسی خواهد شد که بررسی معیشت در پایگاه رفاه ایرانیان و موقعیت جغرافیایی و بهره‌مندی افراد از امکانات در پایگاه بهره‌مندی صورت می‌گیرد. با تلفیق این دو می‌توان نتیجه گرفت میزان عدالت و رفاه در سطح جامعه چه میزان اجرا شده و آیا عادلانه است یا خیر؟

نویسنده: ایلیا پیرولی

کد خبر: 71161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =