بیش از ۱۶ میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش تأمین اجتماعی

جدیدترین داده‌های آماری بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر از افراد بیمه شده تحت پوشش این سازمان را گروه بیمه‌شدگان اصلی تشکیل می‌دهند که به صورت ماهانه بابت حق بیمه خود به این نهاد بیمه‌گر بیمه‌پردازی دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات گسترده‌ای به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش ارائه می‌دهد. به واسطه این اقدامات و برنامه‌های عملیاتی اکنون ۴۷ میلیون نفر در بخش‌های مختلف خدمات این سازمان را دریافت می‌کنند.

گستردگی چتر پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به شیوه‌ای است که در حال حاضر علاوه بر بیمه‌شدگان اصلی، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان به عنوان دریافت‌کننده خدمات از این نهاد بیمه‌گر محسوب می‌شوند که تأمین اجتماعی به صورت ماهانه خدماتی در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به این گروههای تحت پوشش ارائه می‌دهد.

۱۱ میلیون بیمه شده اجباری هستند

بشیر عمرانی، مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: براساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان، در پایان سال گذشته از مجموع ۱۶ میلیون و ۳۰۵ هزار بیمه‌پرداز به تأمین‌اجتماعی، ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر بیمه‌شده اجباری در یک میلیون و ۳۶۲ هزار کارگاه مشمول قانون تأمین‌اجتماعی در حال کار هستند.

بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی بخش عمده‌ای از منابع سازمان را در قالب ۸۶ درصد تشکیل می‌دهند تا این سازمان نیز به واسطه بیمه‌پردازی این افراد در راستای ارائه خدمات به بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به صورت گسترده برنامه‌ریزی کرده و همه تعهدات خود را اجرایی کند.

اگرچه بیشترین آمار بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند اما در سال‌های اخیر نیز جذب بیمه‌شدگان جدید به عنوان یک راهبرد و رویکرد این سازمان دنبال شده به طوری که تنها در سه سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده به جمع بیمه‌شدگان سازمان افزوده شده است.

جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع بیمه‌ها

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور از میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای، دارای بیشترین تنوع بیمه‌ای برای بهره‌مندی افراد از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی است. طبق آخرین آمارها انواع بیمه‌ها مانند اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، توافقی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دیگر بیمه‌ها برای برخورداری افراد بیمه‌شده جدید براساس شرایط متقاضیان وجود دارد.

براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی گسترش چتر بیمه‌ای در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته تا از جمعیت هشت میلیون نفری افراد بدون بیمه تعداد بیشتری را جذب کند که مسیر جذب این افراد با انواع بیمه‌های اجتماعی میسر می‌شود.

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یکی از انواع بیمه‌ها برای برخورداری افراد بدون بیمه از خدمات سازمان تأمین اجتماعی است که در این بخش پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد پیش‌بینی شده که افراد پس از برقراری این نوع بیمه از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی طبق انتخاب درصد حق بیمه استفاده خواهند کرد.

بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان از دیگر انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که این نوع بیمه از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز دارای نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد و زمینه برخورداری هم مشابه همان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان نیز با انواع نرخ حق‌بیمه‌های مشابه بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان است که دولت در این بخش ۲ درصد حق بیمه این افراد را پرداخت می‌کند و براساس انتخاب نرخ حق بیمه از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی برخوردار می‌شوند.

یکی دیگر از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی بیمه اختیاری است که در این بخش نیز نرخ حق بیمه ۳۰ درصد است که سهم بیمه شده ۲۷ درصد است. این بیمه‌شدگان از خدمات کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و بازنشستگی، قوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی می‌توانند بهره‌مند شوند.

در بخش بیمه‌های توافقی که در حال حاضر ۳۲ گروه مشمول این نوع بیمه هستند که نرخ حق بیمه برای این گروه‌ها ۳۰ درصد در نظر گرفته شده که ۲۷ درصد آن توسط افراد متقاضی پرداخت می‌شود. البته با پرداخت این حق بیمه افراد مشمول تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت همچون کمک هزینه ازدواج، کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و بازنشستگی، قوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی می‌شوند.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی گسترده‌ترین خدمات را برای همه گروههای تحت پوشش بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در دستور کار دارد تا با این خدمات گسترده بتواند تعهدات خود را به این گروهها ارائه دهد. براساس آمارهای موجود به طور میانگین ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای اجرای تعهدات این سازمان هزینه شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات تأمین اجتماعی در قبال همه افراد تحت پوشش به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر: 71145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =