افزایش ۳۲ درصدی بیمه‌شدگان جدید شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی

شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی تهران به عنوان یکی از شعب باسابقه سازمان تأمین اجتماعی، در پهنه وسیعی از منطقه جغرافیایی جنوب شرق تهران، با پوشش جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان اصلی و افراد تبعی آنان، طیف گسترده‌ای از خدمات را به این بخش از خانواده بزرگ تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین، افزایش ۳۲ درصدی بیمه‌شدگان جدید و هدف‌گذاری ادامه روند جذب افراد در سال‌جاری، پوشش جمعیت قابل‌توجه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، پوشش بیمه‌ای ۳۶۰۰ کارگاه، توسعه تعامل با شرکای اجتماعی، ثبت ۱۱.۷ درصد مازاد وصولی، پرداخت بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری سالانه و بسیاری اقدامات و برنامه‌ریزهای آتی، بخشی از کارنامه عملکردی و هدف‌گذاری شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی تهران در سال ۱۴۰۲ و سال‌جاری محسوب می‌شوند.

«محمدعلی پرند» رییس شعبه ۲۰ اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، اقدامات اساسی مرتبط با حوزه‌های مختلف این شعبه در سال گذشته و هدف‌گذاری توسعه خدمات در سال پیش رو را تشریح کرده است.

چه ویژگی‌های خاصی در حوزه تحت پوشش شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها و نوع فعالیت وجود دارد؟ چه تعداد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید.

شعبه ۲۰ به عنوان یکی از شعب باسابقه اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران با محدوده پوشش نسبتاً وسیع جغرافیایی در جنوب شرقی شهر تهران فعالیت دارد. طیف‌های متنوعی از گروه‌های مختلف اجتماعی در قالب بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند.

به دلیل عدم فعالیت کارگاه‌های بزرگ در محدوده شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی در مقایسه با شعب بزرگ، بافت مسکونی متراکم و سکونت بخش عمده‌ای از مستمری‌بگیران در این محدوده، در حوزه ارائه تعهدات بیمه‌ای نسبت به وصول منابع فعال‌تر بوده و به عنوان شعبه تعهداتی شناخته می‌شود.

تعداد بیمه‌شدگان در پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۶۵ هزار و ۸۵۰ نفر بود که این تعداد در پایان سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۲ درصدی به ۸۷ هزار و ۳۴۵ بیمه‌شده اصلی رسید که با احتساب ۱۱۹ هزار نفر افراد تبعی آنان در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

به صورت تفکیک در این حوزه، بیمه‌شدگان حرَف و مشاغل آزاد بیش از ۱۴ هزار نفر، اختیاری بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر، رانندگان یک‌هزار و ۵۶۸ نفر، کارگران ساختمانی یک‌هزار و ۹۹ نفر، قالیبافان ۱۱۵ نفر، بیمه‌شدگان اجباری بالغ بر ۵۶ هزار نفر و همچنین یک‌هزار و ۹ نفر از کارفرمایان صنفی را شامل می‌شوند.

چه مقایسه آماری در حوزه بیمه‌شدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟ چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی بهره‌مند هستید؟

در محدوده شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی تهران، کارگاه نیروهای قراردادی و خرید خدمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کارگاه‌های بزرگ تحت پوشش قرار دارد. در قالب این کارگاه از سال ۱۴۰۱ تعداد هفت‌هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای شعبه ۲۰ قرار داشتند و در سال گذشته نیز با روند افزایشی بیمه‌شدگان این بخش مواجه بودیم.

همچنین در سال قبل با پیگیری‌های صورت گرفته موفق به رشد بیمه‌شدگان در قالب اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای و افزودن برخی کارگاه‌های بزرگ دیگر به جمع بیمه‌شدگان شعبه شدیم. در راستای اقدامات انجام شده، توسعه بیمه‌ای و افزایش وصول مطالبات را در شعبه محقق کردیم.

در سال ۱۴۰۲، گسترش آماری جامعه بیمه‌شدگان جدید را در ابعاد مختلف به عنوان اولویت‌های سازمانی پیگیری کردیم. در این راستا با بهره‌مندی از ایده‌های همکاران و از طریق برگزاری جلسات هم‌اندیشی، راهکارهای رشد بیمه‌شدگان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در سال گذشته با برپایی میز خدمات در برخی ادارت و سازمان‌های محدوده، تلاش در جذب بیمه‌شدگان جدید داشتیم؛ بیشتر فعالیت همکاران شعبه در مراکز مورد اشاره برای جذب خانواده شاغلان این نهادها انجام شد. در ادامه موفق به جذب بخشی از افراد خانواده افراد مذکور شدیم.

همین‌طور به واسطه عمده کارگاه‌های فعال در محدوده فعالیت شعبه، به صورت گسترده در حوزه جذب کارفرمایان صنفی اقداماتی را در دستور کار داشتیم. البته جذب افراد از طریق بیمه اختیاری و آزاد مانند گذشته در دستور کار و اقدام قرار داشته است. برپایی میز خدمت در مراکز خرید و حضور همکاران در مساجد، ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها و مراکز پر رفت‌وآمد نیز از جمله اقدامات مرتبط با جذب بیمه‌شدگان جدید در سال گذشته بود.

به دنبال فعالیت‌های اشاره در حوزه رشد تعداد بیمه‌شدگان جدید، شعبه ۲۰ در سال گذشته در حوزه فعالیت شعب ممتاز، رتبه یک استانی را کسب کرد و در این بخش موفق به ارائه بهترین عملکرد شدیم. در سال‌جاری نیز با رویکرد افزایش بیمه‌شدگان، کارفرمایان صنفی را به دلیل بافت مسکونی و تعدد مراکز صنفی منطقه در اولویت داریم و بیمه دانشجویی نیز در دستور کار رشد بیمه‌ای شعبه قرار دارد. البته به دلیل وجود پرتعداد مراکز نظامی در محدوده فعالیت شعبه، برنامه‌ متقاعدسازی و جذب افراد خانوار آنان را در اولویت برنامه‌های جاری امسال قرار داده‌ایم.

ضریب پوششی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال‌های اخیر چه تغییراتی را شامل شده است؟

براساس برآوردها در سال‌های اخیر رشد بیمه‌شدگان و بازنشستگان به شکل متوازن در حوزه فعالیت این شعبه اتفاق افتاده است. به واسطه بافت تعهداتی شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی، با آمار بیش از ۸۷ هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی و بالغ بر ۴۸ هزارنفر مستمری‌بگیر، در حال حاضر ضریب پشتیبانی ۱.۸۴ را تجربه می‌کنیم.

در حال حاضر این شعبه در سطح کشور به عنوان یکی از شعب با بالاترین میزان پوشش مستمری‌بگیران تحت پوشش شناخته می‌شود و به این واسطه شعبه ۲۰ را باید قطب ارائه‌دهنده خدمات به جامعه بازماندگان حوزه مستمری‌بگیری سازمان تأمین اجتماعی محسوب کرد. سال گذشته حدود ۱۹۰۰ مورد پرونده برقرار شده بازنشستگی و مستمری‌بگیری ارجاعی از شعب دیگر داشتیم.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در حال انجام است؟

براساس داده‌های آماری اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران، سال گذشته شعبه ۲۰ در حوزه بازرسی‌های کشفی موفق به کسب رتبه اول شد؛ در این راستا با وجود همکاران کوشا و استفاده از ظرفیت بازرسی‌های شیفت بعدازظهر موفقت‌های بسیاری حاصل شد. در محدوده این شعبه بسیاری کارگاه‌ها به واسطه نوع فعالیت خود در ساعات عصر و شب مشغول به فعالیت هستند و ما در شعبه نیز به همین جهت، بازرسی کشفی در ساعات اشاره شده را در دستور کار داریم.

در حوزه فعالیت‌ مشاغل حوزه زنان نیز با بهره‌مندی از ظرفیت همکاران خانم در مجموعه، امکان بازرسی کشفی این بخش‌ها فراهم کرده‌ایم. به واسطه اقدامات صورت گرفته، سال گذشته رشد تعداد کارگاه‌ها را در شعبه تجربه کردیم.

با توجه به اینکه بیش از ۳۶۰۰ کارگاه در محدوده این شعبه تأمین اجتماعی، تعداد یک‌هزار ۱۲۳ مورد کارگاه با یک‌نفر بیمه‌شده و ۸۵۰ مورد کارگاه‌ها با ۲ نفر پوشش بیمه‌ای تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند. در واقع ۵۵ درصد کارگاه‌های این تحت پوشش شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی تهران دارای یک یا ۲ نفر بیمه‌شده هستند.

در حوزه کشفی همچنین با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد؛ البته همچنان در حوزه کشفی امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های مهمی وجود دارد. همین‌طور به دلیل مسکونی بودن منطقه تحت پوشش شعبه و فعالیت مراکز تجاری و تفریحی، برنامه رشد بازرسی‌های کشفی و جذب بیمه‌شدگان از این طریق را داریم.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟

موضوع منابع انسانی به عنوان ظرفیت اساسی ارائه‌دهنده خدمات به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی و برقرارکننده ارتباط مستقیم با شرکای اجتماعی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارتی کلید انجام کارها را آنهم به‌طور ویژه در شعب باید نیروی انسانی شاغل دانست؛ به همین دلیل در درجه اول باید تعامل خوب در محیط کار با همکاران اتفاق بیافتد. پس از این مرحله است که ارتباط و تعامل مناسب و تاثیرگذار با شرکای اجتماعی و توسعه تعامل با آنان را شاهد خواهیم بود.

با توجه به بازخوردهای دریافتی، تعامل مناسب با همکاران و به دنبال آن توسعه تعامل با شرکای اجتماعی در حال وقوع است. بهبود فضای فیزیکی بخش مربوط به واحد مستمری‌بگیران برای حضور بهتر جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش، به عنوان یک اقدام اصلاحی و تعاملی با شرکای اجتماعی، سال گذشته در شعبه محقق شد. برپایی میزهای خدمت هفتگی و رسید به امور مراجعین هم در قالب اقدامات تعاملی با جامعه تحت پوشش محقق شده است. همینطور برگزاری جلسات متعدد با کارفرمایان، شنیدن و تلاش در راستای حل مشکلات آنان نیز در حوزه توجه به سه‌جانبه‌گرایی مورد توجه ما در شعبه است.

آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سالهای اخیر تشریح کنید.

سال گذشته برای شعبه ۲۰ ماهانه ۱۳۳ میلیارد تومان مصوب وصولی اعلام شد که روند وصول با موفقیت، حتی بیشتر از میزان مذکور به ثبت رسید؛ به‌گونه‌ای که تا پایان سال قبل ۱۱.۷ درصد مازاد بر وصولی مصوب اتفاق افتاد. در سال ۱۴۰۲ از بابت میزان تحقق وصولی در بین شعب ممتاز اداره‌کل شرق تهران، رتبه اول را کسب کردیم.

افزایش مزد سالانه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه، فعالیت‌های حوزه بیمه‌ فراگیر خانواده ایرانی و بازرسی‌های کشفی از جمله منابع لازم برای تحقق وصولی در سال‌جاری محسوب می‌شوند. البته به دلیل فعالیت گسترده کارگاه‌های ساختمانی در محدوده شعبه ۲۰، بخش مهم تمرکز ما در حوزه وصول باید در حوزه بیمه کارگران ساختمانی باشد؛ به همین جهت فعالیت‌های کشفی کارگاه‌های ساختمانی را نیز در دستور کار داریم. برمبنای اقدامات انجام شده در سال گذشته با وجود مصوب وصولی سالانه ۱۵۹۵ میلیارد تومانی، وصولی یک‌هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان در حوزه عملکردی این شعبه به ثبت رسید.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و مقرری بگیران بیمه بیکاری در شعبه تحت نظر در چه وضعیتی قرار دارد؟

براساس آمار سال قبل، تعداد ۱۴۳۰ مورد بازنشستگی عادی و فقط ۴.۲ درصد شامل ۶۱ مورد بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور در شعبه ثبت شده است. البته از بین مجموع بیش از ۳۰ هزار بازنشسته عادی شعبه ۲هزار و ۵۱۱ مورد معادل ۸.۳ درصد به بازنشستگان سخت‌وزیان‌آور اختصاص دارد.

در حوزه بیمه بیکاری نیز ۲۲۶ مورد برقراری بیمه بیکاری در این شعبه تأمین اجتماعی انجام شده و در حال حاضر یک‌هزار و ۶۸ مورد پرونده مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شعبه فعال است. در این حوزه سال گذشته در ارتباط با تعداد ۳۹۳ مورد مقرری بیمه بیکاری «اشتغال پنهان» قطعی صورت گرفت. همچنین سال گذشته در این حوزه مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان میانگین ماهانه و حدود ۹۰ میلیارد تومان به صورت سالانه به مشمول این شعبه پرداخت شد.

به عقیده شما راهکار برای کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟

باید توجه داشت که بخش مهمی از بازنشستگی‌های پیش از موعد سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بازنشستگانی است که با تعداد سال‌های کم بیمه‌پردازی در جمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران قرار گرفته‌اند و در عین دریافت حقوق بازنشستگی و خدمات درمان، بخش کمتری از مزایا به آنان ارائه می‌شود و این مهم به نسبت سابقه آنان صورت می‌گیرد.

با توجه به قانون مشاغل سخت‌وزیان‌آور و سختی کار برای شاغلان این حوزه، حتماً ضرورت حمایت از این افراد نباید نادیده گرفته شود؛ این مهم به‌ویژه برای مشاغل و مشمولان گروه «ب» مورد توجه است که در شرایط فعلی قابلیت حذف سخت‌وزیان‌آوری را ندارند.

در مجموع به حوزه سخت‌وزیان‌آوری باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا به دنبال آن بار مالی این مهم برای سازمان تأمین اجتماعی روند کاهشی داشته باشد. همینطور در این راستا تصمیم‌سازی و اقدام در حوزه اصلاحات پارامتریک نیز باید مورد توجه باشد که البته در برنامه هفتم به این موضوع پرداخته شده است.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و فعالیت‌های شعبه در این حوزه چه وضعیتی را تجربه می‎‌‎کند؟

در سال‌های اخیر در حوزه هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی به‌ویژه در ارتباط با ارائه خدمات به جامعه بزرگ تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در قالب شرکای اجتماعی شاهد اقدامات بسیار خوبی بوده‌ایم. خدمات گسترده به جامعه ذینفعان در قالب سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی و اپلیکیشن (برنامه کاربردی) تأمین من به عنوان یکی از نمونه‌های بازر حوزه هوشمندسازی تأمین اجتماعی قابل استناد است. البته بخشی از فرایند هوشمندسازی نیز طبیعاً باید در ارتباط با سامانه‌های مورد بهره‌برداری توسط کارکنان تعریف شده و مورد توجه باشد.

در طول سال‌های اخیر در بسیاری واحدهای فعال حوزه فعالیت سازمان تأمین اجتماعی، تمرکز سیستم‌های یکپارچه به صورت کامل مشهود است؛ با توجه به این سیستم‌ها تعاملات و تسهیلگری درون‌سازمانی و در حوزه ارائه خدمات به جامعه ذینفعان محقق شده است. البته به‌نظر می‌رسد می‌توان پیوند بهتری بین سیستم‌های متمرکز بخش‌های مختلف و خلق یکپارچه‌سازی برقرار کرد.

چه تعداد پرسنل با چه سطحی از تحصیلات در این شعبه تأمین اجتماعی فعالیت دارند؟

در حال حاضر تعداد ۶۸ نفر از همکاران شاغل در شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف مشغول ارائه خدمات به جمعیت تحت پوشش هستند. از مجموع همکاران این شعبه یک نفر دارای مدرک دکتری، ۳۰ نفر با مدرک کارشناسی ارشد، ۲۳ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۴ نفر فوق‌دیپلم و ۱۰ نفر دیپلمه در قالب ۳۳ نفر خانم‌ها و ۳۵ نفر از آقایان در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.

کد خبر: 71052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =