بارندگی‌های اخیر مشکل افت فشار آب را حل می‌کند؟

اعلام شده که بیش از ۶۷ درصد ذخایر سدهای کشور پر شده و ظرفیت ۹ سد نیز به صورت کامل پر شده است، موضوعی که این سئوال را ایجاد می‌کند که حال که وضعیت بارش‌ها بهتر شده آیا می‌توان انتظار داشت دسترسی مردم نیز تسهیل شده و مشکلات افت فشار آب برطرف شود؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، بیش از یک سال است که مردم در شهرها و مناطق مختلف تهران از کاهش قابل توجه فشار آب می‌گویند و در پاسخ از سوی مسئولان سازمان آب پاسخ‌های متنوعی داده می‌شود اما در نهایت همچنان این مشکل پابرجا بوده و حاشیه‌ها و دردسرهای مختلفی در زندگی مردم ایجاد کرده است.

اردیبهشت ماه امسال بود که سید احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و نهمین جلسه صحن شورای شهر در واکنش به گزارش مدیر عامل سازمان آب و فاضلاب شهر تهران، از کاهش فشار آب در برخی از مناطق شهر، انتقاد کرده و چنین اظهار کرد که «چند ماهی است که مردم مناطق پایین شهر تهران در روزهای تعطیل از فشار آب گلایه دارند و باید در این خصوص، فکری اساسی کرد.»

البته این مشکل تنها به استان تهران یا یک منطقه خاص مربوط نبوده و در سال‌های گذشته گلایه‌های بسیاری درباره افت فشار آب مطرح شده است.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جلسه مذکور شورای شهر به ارائه توضیح پرداخته و به نوعی کاهش فشار آب را آخرین راهکار مدیریت مصرف برشمرده است.

وی دراین باره تاکید کرد: «ذخایره سدها در سال‌های اخیر یک میلیارد متر مکعب بوده اما سال قبل به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده، اگر فشار آب شبکه را کاهش ندهیم چگونه می‌توان با این میزان ذخیره آب شرایط را مدیریت کرد.»

البته به نظر می‌رسد این اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یک گام به جلو بوده است چراکه تا تیر ماه سال گذشته وی حتی کاهش و افت فشار آب را تائید هم نمی‌کرد و در این باره گفته بود: «در حال حاضر هیچ‌گونه افت فشار در مناطق تهران نداریم و هر کدام از مشترکان که با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند، موضوع بررسی می‌شود و به نظر می‌رسد اگر مشترکان افت فشار احساس می‌کنند، عموما از گرفتگی کنتور باشد چراکه هیچ‌گونه افت فشار برنامه ریزی‌ شده‌ای نداریم.»

اردکانی در آن دوره گفته بود: «میزان بارندگی‌ها در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در استان تهران ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله کاهش یافته است. میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل چهار تا پنج درصد رشد داشته اما حجم ذخائر سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته است.»

وی همچنین بر این نکته تاکید کرده بود که «نسبت به سال گذشته سدهای استان تهران وضعیت مطلوبی ندارند چرا که ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره سدها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. هدررفت آب در شبکه‌های استان تهران اکنون ۲۱ درصد بوده ۱۱ درصد هدررفت فیزیکی و ۱۰ درصد هدررفت واقعی ثبت شده است که این میزان نسبت به متوسط کشوری عدد پایینی است.»

این توضیحات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با توجه به میزان کم بارش‌ها در سال گذشته و سال‌های قبل از آن تا حدی منطقی به نظر می‌رسد اما حال که بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای مهم کشور، در حال حاضر میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۷ درصد بوده و ۹ سد به طور کامل و صددرصد پر شده است این سئوال ایجاد می‌شود که آیا مردم هم طعم شیرین بارندگی‌ها را با افزایش فشار آب حس خواهند کرد یا همچنان در بر پاشنه سابق می‌چرخد و خانواده‌ها برای افزایش فشار آب ملزم به صرف هزینه‌های قابل توجه و تهیه پمپ آب هستند؟

بنا بر اظهارات این مسئول شرکت آب و فاضلاب «آب شرب تهران از پنج سد تامین می‌شود. ۲۳ درصد کل کشور در تهران تولید و تامین می‌شود. میزان بارندگی در تهران سالیانه ۲۸۰ میلی‌لیتر است و براساس گزارش هواشناسی در سه سال اخیر خشکسالی داشته‌ایم. به شکلی که در این سه سال گستره بارندگی کمتر از ۲۸۰ میلی‌لیتر بوده است. امسال نیز میزان بارندگی ۱۷۵ میلی‌لیتر بوده و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش داشته و با وجود بارندگی‌های مطلوب کشور در تهران در آستانه خشکسالی هستیم.»

وی همچنین به این نکته اشاره کرده است که «میزان ذخایر سدها در شهریور سال ۱۳۹۸ به میزان ۹۱۸ میلیون متر مکعب بوده است، در سال گذشته با همکاری‌های شهرداری‌های تهران و وزارت نیرو توانستیم شهر را با ۴۰۲ میلیون متر مکعب که در تاریخ بی‌سابقه است، مدیریت کنیم. گرچه ذخایر نسبت به سال قبل ۳۳ درصد بیشتر است اما این به سد طالقان برمی‌گردد و دیگر سدها نسبت به سال قبل ۱۰ درصد ذخیره کمتری دارند.»

کد خبر: 71051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =