مسئولیت اجتماعی باید به  فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با اعلام خبر برگزاری آیین کلنگ‌زنی ساختمان جدید دفتر نمایندگی و کتابخانه دیجیتال گویا انجمن نابینایان ایران در ارسنجان فارس گفت: خانواده مرحوم محمدابراهیم رحیمی و خدیجه رحیمی برای ساخت این مجموعه‌ها زمینی به مساحت یک هزار متر در شرایط اقتصادی کنونی به انجمن اهداء کردند. سزاوار است که یاد و شأن والای آن عزیز درگذشته و بازماندگان او و تمام افراد نیکوکاری که مسئولیت اجتماعی را به چشم یک ضرورت می‌بینند همواره گرامی داشته و مراتب تشکر و قدردانی از آنها را به جا آورد.

منصور شادکام در گفت وگو با آتیه آنلاین گفت: این مراسم به علت اهدای قطعه زمینی که سرکار خانم خدیجه رحیمی همسر مرحوم محمدابراهیم رحیمی به همراه یکی از پسران و ۶ دختر او برای ساخت یک ساختمان چند منظوره به انجمن نابینایان ایران در نهایت باشکوهی و استقبال برگزار شد. امیدوارم این امر موجب ساخت یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای نابینایان ارسنجان شود و علاوه بر این شهر، بتوان شهرهای مرودشت، پاسارگاد، آباده، بوانات و خرامه که در جوار این شهر قرار دارند پوشش داده شود. این ظرفیت و امکانات وجود دارد تا این افراد از شهرهای موردنظر به ارسنجان آمده و از تجهیزاتی که در حال حاضر در کتابخانه ارسنجان برای نابینایان فراهم شده استفاده کنند.

شادکام افزود: این مراسم فرصت مغتنمی ایجاد کرد که از فرماندار و اعضای شورای شهر تقاضا شود که کمیته‌ای با حضور فرماندار، اعضای شورای شهر، خیرین و معتمدین شکل گیرد تا هر دو یا سه سال یکبار از چهره‌های ماندگار و افراد بی‌شماری که اقدامات آموزشی و فرهنگی در شهر ارسنجان به انجام رسانده‌اند و یا نمایندگانی که امکانات خوبی از دهه‌های قبل تاکنون برای شهر فراهم کرده اند باید تقدیر شود.

وی ادامه داد: افرادی مانند مرحوم محمدابراهیم رحیمی یا سرکار خانم خدیجه رحیمی که در شرایط اقتصادی کنونی دست به چنین اقدام ارزشمندی می‌زنند، همواره باید یادشان گرامی داشته و از آنها تشکر شود. قطعه زمینی که ایشان به انجمن اهدا کردند بیش از یک هزار متر بود که در موقعیت فعلی شهر ارسنجان حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش مادی دارد. با کسورات شهرداری به منظور اخذ مجوزهای قانونی و یک کوچه هشت متری که در مقابل این ساختمان جانمایی شده است، زمینی به مساحت ۷۰۰ متر برای ساخت این مرکز در اختیار انجمن نابینایان ایران قرار گرفته است.

شادکام بیان کرد: قرار است در این زمین یک مجتمع چند منظوره در راستای ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و توانبخشی به اعضای جامعه هدف ساخته شود. لذا از تمام مسئولین و خیرین تقاضا دارم دست به دست هم داده تا این مرکز هر چه سریع‌تر افتتاح شود.

او در ادامه با اشاره به آمار دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در سطح کشور گفت: چنانچه امکانات و تجهیزات کمک‌توانبخشی در اختیار نابینایان قرار بگیرد، این قشر پتانسیل رسیدن به درجات بالای علمی و تحصیلی را دارند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تأکید کرد: در بسیاری از مواقع تجهیزات از طریق مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، خیرین و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تأمین و خریداری می‌شود. انجمن نابینایان ایران در این زمینه تجربیات خوبی دارد. یک نمونه آن به سال گذشته برمی‌گردد که با پیگیری‌های انجمن و حمایت چندین بنگاه اقتصادی برای ۴۰ مرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۵ کتابخانه انجمن نابینایان ایران که عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند، دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه تبلت بریل ویژه نابینایان خریداری شد.

او افزود: سال گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت برای پروژه چاپخانه مکانیزه بریل انجمن یک دستگاه چاپگر بریل به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان از طریق مسئولیت اجتماعی سفارت استرالیا خریداری و در اختیار انجمن قرار گرفت. قرار است به زودی این چاپخانه که تجهیزات خوبی نیز برای آن در حال آماده‌سازی است افتتاح شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران ادامه داد: برای به سرانجام رساندن پروژه‌های اینچنینی باید همه مسئولان پای کار بیایند. در حال حاضر در کتابخانه‌های ما بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب بریل برای کودکان نابینا و حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب صوتی وجود دارد. بنابراین نقش مسئولان بسیار اثربخش و مهم است. ما مدیری مانند آقای رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را داریم که در عین مردمی و متواضع بودن، توجه ویژه‌ای نیز به جامعه نابینایان دارد. در حال حاضر حدود ۵۰ نابینا در بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور استخدام شده و مشغول به کار هستند.

شادکام ادامه داد: خبر خوبی در مراسم کلنگ‌زنی نیز اعلام کردم که یک خیر که اصلاً ارسنجان را نمی‌شناسد اما وقتی متوجه اقدام ما برای ساخت این مرکز شد، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای این پروژه اهدا کرد که همان روز به حساب نمایندگی ما در ارسنجان واریز شد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: مسئولیت اجتماعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود. انسان‌ها فارغ از هر گونه دین و آیینی که دارند، در قبال همنوع خود مسئولیت دارند و این مهم ارتباطی به اسلام، یهودیت و مسیحیت ندارد.

او افزود: به هر حال این پروژه از سال ۹۸ آغاز شد، البته با شیوع کرونا شاهد وقفه‌هایی نیز بودیم اما پس از انجام کارهای سند و اخذ مجوز هم‌زمان با دهه کرامت مراسم کلنگ‌زنی برگزار شد. خانم خدیجه رحیمی نگرانی‌هایی نیز داشتند اما انجمن از طرف خیرین و مسئولان شهر ارسنجان به او و فرزندان‌شان قول دادند که بتوانند هر چه سریع‌تر این پروژه و اقدام نیک آن‌ها به سرانجام برسد.

شادکام در پایان ضمن تسلیت مجدد شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه بیان کرد: کمتر از۴۰ روز دیگر رئیس جمهور و اعضای جدید کابینه ایشان مشخص می‌شوند. ضمن آنکه در هفته جاری و در تاریخ هفتم خردادماه، مجلس دوازدهم آغاز به کار می‌کند. انتظار جامعه نابینایان و معلولان کشور از کابینه جدید دولت و نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی آن است که افراد اصلح و متخصص در ارتباط با معلولان به کار گرفته شوند. از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور از میان افرادی انتخاب شوند که نسبت به نیازهای جامعه معلولان و قوانین آن‌ها اشراف و دغدغه داشته باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آیین کلنگ‌زنی ساختمان جدید دفتر نمایندگی و کتابخانه دیجیتال گویا انجمن نابینایان ایران در ارسنجان روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

مسئولیت اجتماعی باید به  فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود

کد خبر: 71039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =