پوشش ۱۶۴ هزار بیمه شده اصلی در شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران

پوشش حدود ۱۶۴ هزار بیمه شده اصلی، بالغ بر ۴۰ هزار و ۵۰۰ مستمری‌بگیر و نزدیک به ۴۲ هزار کارگاه و تحقق ۴۵۰ میلیارد تومان وصولی ماهانه در سال ۱۴۰۲ بخشی از کارنامه شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران محسوب می‌شود. در همین ارتباط، مجموعه اقداماتی در راستای توسعه و تعمیم پوشش بیمه‌ای، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای در جهت جذب اقشار مختلف به عنوان بیمه‌شدگان جدید و گسترش بازرسی‌ها در حوزه کارگاه‌های کشفی در این شعبه صورت گرفته است.

آتیه آنلاین در گفت‌وگو با «نیلوفر مددی» رییس شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران، علاوه بر اطلاع‌رسانی در حوزه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به فعالیت‌های گسترده و متنوع این شعبه، نظر وی در ارتباط با موضوعات تخصصی نظیر رویکردهای گسترش پوشش بیمه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های موجود، راهکارهای افزایش تعامل با شرکای اجتماعی، سازوکار کاهش بازنشستگی مشاغل سخت‌وزیان‌آور و برخی مسائل دیگر را جویا شده است.

چه ویژگی‌های خاصی در حوزه تحت پوشش شعبه از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها و نوع فعالیت وجود دارد؟ میزان بیمه‌شدگان تحت پوشش این شعبه چه تعداد هستند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید.

محدوه بسیار بزرگ شهری تحت پوشش شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران قرار دارد. بسیاری کارگاه‌های مهم از جمله وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع، بانک سپه با تمرکز بیش از ۲۸ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش این شعبه تأمین ‌اجتماعی از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

در مجموع تا پایان اسفند ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۳ هزار و ۹۷۲ نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش شعبه ۹ تأمین ‌اجتماعی برآورد شده که از این تعداد ۱۴۰ هزار و ۲۰۹ نفر بیمه شده اجباری، ۷۴۹۳ نفر دارای بیمه اختیاری، ۱۲هزار و ۶۳۱ نفر بیمه شده حرف و مشاغل آزاد، ۶۰۸ نفر دارای بیمه رانندگان، ۱۳۴ نفر بیمه شده بافندگان، ۶۳۵ کارگر ساختمانی، ۳۱۷ نفر در بخش بیمه‌های توافقی و تعداد ۹۴۵ نفر نیز در حوزه بیمه نویسندگان تحت پوشش شعبه ۹ تأمین‌اجتماعی قرار دارند. همین‌طور ۲۸ هزار و ۴۷۵ نفر در قالب افراد تبعی در جمع بیمه‌شدگان شعبه ۹ قرار دارند.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی بهره‌مند هستید؟

بیمه‌های فراگیر در قالب بیمه دانشجویی، بیمه زنان خانه‌دار و حرف و مشاغل آزاد در سال‌های اخیر در دستور کار سازمان تأمین‌ اجتماعی قرار داشته و استقبال خوبی از این مجموعه بیمه‌ها صورت گرفته است.

با توجه به تمام ظرفیت‌های شعبه ۹ به‌ویژه در حوزه بیمه کارکنان بانک سپه، اقدامات لازم در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید در دستور است. تلاش داریم با برپایی میز خدمت در محوطه بانک سپه، خانواده کارکنان این بانک در قالب زنان خانه‌دار و فرزندان دانشجوی آنان را جذب و تحت پوشش شعبه قرار گیرند.

همچنین در سال‌های اخیر با برپایی میز خدمت در مراکز دانشگاهی محدوه شعبه ۹ به‌ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد پاسداران سعی در جذب بیمه‌شدگان جدید از بین جامعه دانشجویان داشته‌ایم. همینطور با حضور همکاران شعبه در مراکز ورزشی. فعالیت‌های مربوط به جذب افراد بیمه شده جدید از بین گروه‌های مختلف صورت گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع توسعه بیمه‌شدگان برای سازمان تأمین‌اجتماعی، اقدامات لازم در گسترش تعداد افراد بیمه شده در این شعبه محقق شده و همچنان این اقدامات در دستور کار است. با توجه به تمرکز سازمان تأمین‌اجتماعی بر موضوع پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی در سال‌جاری، ما نیز در این شعبه در حوزه بازرسی‌های کشفی تلاش در جذب اتباع شاغل و بیمه کردن آنان داشته‌ایم.

ضریب پوششی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال‌های اخیر چه تغییراتی را شامل شده است؟

سال گذشته با افزایش قابل ملاحظه تعداد مستمری‌بگیران شعبه ۹ تأمین‌اجتماعی مواجه بودیم. با توجه به پوشش محدوده‌ای وسیع این شعبه، رشد مستمری‌بگیران قابل پیش‌بینی است. همچنین اعلام افزایش سن بازنشستگی را می‌توان یکی دیگر از دلایل روند رشد مستمری‌بگیران این شعبه‌ محسوب کرد.

در حال حاضر ۲۹۳۹۰ نفر بازنشسته، ۷۱۲ نفر ازکارافتاده، ۱۰۴۶۹ پرونده فوتی و در مجموع ۴۰۵۷۱ مستمری‌بگیر تحت پوشش شعبه ۹ قرار دارند. البته با لحاظ افراد تبعی ۶۹۶۵۷ نفر در قالب مستمری‌بگیران اصلی و تبعی از مزایای سازمان تأمین‌اجتماعی در شعبه ۹ بهره‌مندند.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در حال انجام است؟

در حال حاضر ۹ هزار و ۶۶۱ کارگاه فعال در قالب کارگاه‌های صنفی، حقوقی و پیمان و در مجموع تعداد ۴۱ هزار و ۷۹۰ کارگاه تحت پوشش شعبه ۹ تأمین اجتماعی قرار دارند. البته به صورت عمده کارگاه‌های بدهکاری و با تعطیلی موقت در جمعه کارگاه‌های نیمه فعال قرار دارند.

همکاران ما در شعبه ۹ تأمین اجتماعی از طریق پلاک‌برداری منطقه‌ای فعالیت در راستای کارگاه‌های کشفی را در دستور کار دارند. همینطور با استفاده از بازرسی‌های کشفی، اقدامات مربوط به کشف کارگاه‌ها و بیمه‌شدگان جدید را اجرایی کردیم.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟

در شعبه ۹ تأمین اجتماعی از طریق برگزاری نشست با کارفرمایان، تلاش در بهبود حوزه‌ وصول حق بیمه، تسهیل در امور بازنشستگان و اقدامات مربوط به حوزه مشاغل سخت‌وزیان‌آور داریم. از تیرماه سال گذشته این شعبه یه عنوان پایلوت لیست هوشمند کارفرمایان انتخاب و فعالیت مربوط به این بخش را در دستور کار داشت؛ در این راستا با برگزاری نشست‌های کارشناسی با جامعه کارفرمایان موفق به تحقق اقدامات این طرح شدیم.

سال‌جاری نیز با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش در برگزاری نشست‌های مختلف و مستمر با کارفرمایان داریم تا از این طریق، توسعه تعامل را با این بخش از جامعه کارفرمایی در دستور کار داریم.

همچنین موضوع تسهیل وصول حق را از طریق فعالیت شعبه و کارگزاری‌ها در سال‌جاری دنبال می‌کنیم‌. توسعه تعامل با شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی در راستای بهبود ارائه خدمات سازمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سال‌های اخیر تشریح کنید. در سال‌جاری چه پیش‌بینی در حوزه وصول دارید؟

در شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران، مبلغ ماهانه ۳۵۱ میلیارد تومان مصوب وصولی سال ۱۴۰۱ و مبلغ ماهانه ۴۵۰ میلیارد تومان مصوب وصولی سال ۱۴۰۲ محقق شد. تلاش داریم از طریق اطلاع‌رسانی به کارفرمایان در جهت اصلاح مبالغ دستمزد واقعی در لیست ارسالی حق بیمه، بخشی از مصوب وصولی سال‌جاری را پوشش دهیم. همچنین تأمین بخشی از مصوب وصول از طریق عوارض واحدهای ساختمانی در دستور کار شعبه قرار دارد.

البته اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در این شعبه تأمین اجتماعی در سال گذشته نیز از دیگر موارد موثر در رشد مصوب وصول به‌شمار می‌رود؛ بسترسازی جهت عملیاتی کردن ارسال لیست هوشمند را باید یکی از اقدامات هوشمندانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه وصول حق بیمه محسوب کرد.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور در این شعبه در چه وضعیتی قرار دارد؟ به عقیده شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟

تعداد ۱۱ کارگاه به صورت گروهی آرای مشاغل سخت‌وزیان‌آور را برای اجرا به شعبه ۹ تأمین اجتماعی ارجاع می‌دهند. در سال‌های گذشته در این محدوده به صورت عمده بیمه‌شدگان بیمارستان‌ها، پیمانکاری‌های تأمین نیروی انسانی و شرکت آب و فاضلاب، مشمولان بیمه مشاغل سخت‌وزیان‌آور را تشکیل داده‌اند.

در حال حاضر یک‌هزار و ۲۷۴ نفر از طریق مشاغل سخت‌وزیان‌آور، مشمول این نوع بازنشستگی هستند؛ به صورت آماری ماهانه بین ۵۰ تا ۶۰ مورد مراجعه در حوزه بازنشستگی مشاغل سخت‌وزیان‌آور به شعبه ارجاع و به طور میانگین ۱۰ مورد آن در کمیته‌های تخصصی مربوطه مورد تأیید می‌گیرد.

یکی از موارد مطرح شده در حوزه بازنشستگی مشاغل سخت‌وزیان‌آور، در حوزه آلاینده‌ها دسته‌بندی می‌شود که طبق مواد قانونی کارفرمایان باید ظرف مدت ۲ سال نسبت به رفع آلایندگی کارگاه اقدام کنند. بهترین راهکار در راستای کاهش موارد بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور، برطرف کردن آلایندگی کارگاه‌ها براساس قانون و الزام کارفرما به انجام این تعهد قانونی است. در این ارتباط رعایت مهلت ۲ ساله قانونی در رفع آلاینده‌های کارگاهی، بررسی اقدامات کارفرما در این حوزه و صدور تأییدیه‌های به‌روز در این راستا باید در دستور کار متولیان این بخش قرار گیرد.

مبلغ دریافتی سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت‌وزیان‌آور، در مدت حداکثر ۲ سال ابتدایی پس از بازنشستگی فرد، مستهلک می‌شود؛ به عبارتی بازنشستگی مشاغل سخت‌وزیان‌آور صرفاً برای این سازمان هزینه است.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است؟ در این شعبه چه فعالیت‌های در این حوزه انجام شده است؟

در سال‌های اخیر با درایت مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و تلاش و اقدامات حوزه برنامه‌ریزی سازمان، اتفاقات بسیار مناسبی در حوزه هوشمندسازی و گسترش استفاده از سیستم‌های هوشمندسازی و گسترش استفاده از سیستم‌های الکترونیک رخ داده که یکی از مهم‌ترین این اقدامات در قالب لیست هوشمند قابل ارزیابی است.

در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش، ارتباطات این سازمان، ادارت کل و شعب با نهادها و دستگاه‌های دیگر در راستای تسهیل دریافت خدمات الکترونیک نقش بسیار مهمی دارد.

اجرای گسترده‌ سیستم‌های غیرحضوری و هوشمند تأمین اجتماعی جهت ارائه خدمات به جامعه بزرگ ذینفعان این سازمان، زمینه رشد کمی و کیفی خدمات و سریس‌های گوناکون به جمعیت تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای را فراهم کرده است.

طبیعتاً هوشمندسازی و توسعه الکترونیک، تردد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی و گروه‌های مختلف مردمی مرتبط با تأمین اجتماعی را در شعب کاهش داده است؛ به طور حتم، ارتباط کمتر حضوری و دریافت بهتر خدمات الکترونیک، رشد رضایتمندی ذینفعان تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

چه تعداد پرسنل با چه سطحی از تحصیلات در این شعبه تأمین اجتماعی فعالیت دارند؟

در حال حاضر تعداد ۸۶ نفر در قالب نیروهای کارشناس حوزه‌های مختلف بیمه‌ای در شعبه ۹ تأمین اجتماعی تهران مشغول ارائه خدمات متنوع و گسترده به جامعه تحت پوشش هستند. اکنون ۴۱ نفر در مقطع کارشناس ارشد، ۳۴ نفر دارای مدرک کارشناسی، یک نفر فوق‌دیپلم و ۱۰ نفر دیپلمه در این شعبه اشتغال دارند.

کد خبر: 70947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =