خط و نشان برای صاحبان خودروهای شوتی

برخی گزارش‌ها گویای آن است که در کشور بیش از ۴۰ هزار خودروی شوتی وجود داشته و در برخی استان‌ها این پدیده رو به رشد است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خودروهای شوتی و به اصطلاح شوتی سواری را می‌توان پدیده‌ای دانست که در سال‌های گذشته همواره برای توقف یا حداقل محدود شدن آن تلاش‌های متعددی صورت گرفته اما همچنان این معضل ادامه دارد.

اخیرا نیز سرهنگ ابراهیم ارزانی، رئیس پلیس راه پایتخت چنین اعلام کرده که پلیس طرح برخورد و توقیف خودروهای شوتی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌های پایتخت را به‌صورت گسترده در دستور کار قرار دارد.

ارزانی در این باره متذکر شده که با تلاش مأموران پلیس راه پایتخت تاکنون بالغ بر ۵۰ دستگاه خودروی شوتی، توقیف و به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی در این زمینه تاکید کرده است: رانندگان باید از تغییر در قدرت موتور، ارتفاع خودرو و تغییر کمک فنر و ...خودداری کرده و خودرو را از حالت استاندارد و ایمن خود خارج نکنند چرا که می تواند برای راننده و سایر کاربران ترافیک حادثه ایجاد کند.

البته این تنها پیگیری صورت گرفته در این زمینه نیست و در استان‌های مختلف همواره بحث مقابله با خودروهای شوتی در دستور کار بوده است به گونه‌ای که سال گذشته نیز به گفته سردار رحیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا شاهد رشد ۴۸ درصدی توقیف خودروهای شوتی بوده‌ایم.

خودروی شوتی چیست؟

اما ممکن است اصطلاح شوتی برای برخی ناآشنا باشد که باید در این باره گفت: شوتی پدیده‌ای اجتماعی-اقتصادی است که در آن افراد به قاچاق کالا یا انسان، به‌وسیله خودروهای خاصی با سرعت‌های غیرمجاز می‌پردازند. خودروهای شوتی اغلب با سرعت‌های غیرمجاز بالاتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، که گاهی تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. ارتفاع عقب خودروهای شوتی اغلب بیش از حد استاندارد بوده و معمولاً بین ۸ تا ۱۴ انگشت بوده‌است. یکی از علل سرعت بالای خودروهای شوتی، شناسایی نشدن و فرار از دست پلیس است. همچنین این خودروها گاهی پلاک خود را نیز مخدوش می‌کنند. شوتی‌ها به‌طور معمول در جاده توقف نمی‌کنند. برخی از شوتی‌ها به دودزا نیز مجهز هستند که با انتشار دود غلیظ سفید، مانع دید خودروهای تعقیب‌کننده می‌شود. بیشتر خودروهای شوتی فقط صندلی راننده دارند و مابقی صندلی‌ها را درمی‌آورند.

گزارشی که آذر ماه سال گذشته ایرنا منتشر کرده گویای آن است که طبق گزارش پلیس این خودروها سالانه ۴۰۰ کشته از مردم می‌گیرند و برآورد می شود بیش از ۴۰ هزار خودرو شوتی در سراسر کشور فعال هستند که پلیس تا آذر ماه سال گذشته طی سه طرح برای مقابله با حاملان کالای قاچاق یکهزار و ۴۷۵ دستگاه از خودروهای شوتی را توقیف کرد و این طرح در سال جاری نیز ادامه دارد.

براساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، که از دهم اردیبهشت ۱۴۰۲ ابلاغ و لازم الاجرا شده است، افرادی که ارتفاع خودروهای سواری خود را افزایش دهند و جاسازی تعبیه می‌کنند، در مرتبه نخست حدود ۱۸ میلیون تومان جریمه شده و در صورت تکرار تخلف، خودروهای آنان به سود دولت توقیف می‌شود. حتی در صورتی که خودرویی با ارتفاع نامتعارف حامل کالای قاچاق هم نباشد و فقط جنبه تزئینی داشته باشد، بازهم این جرائم اعمال خواهد شد.

فرمانده کل انتظامی کشور سال گذشته چنین اعلام کرده بود که برای افزایش زمان توقیف خودروهای شوتی درخواستی به شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده که بنابر این درخواست مدت توقیف خودروهای شوتی به ۶ ماه افزایش می یابد.

کد خبر: 70922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =