زنان خانه‌دار و دختران در سال ۱۴۰۳ چقدر حق‌بیمه پرداخت می‌کنند؟

بیمه‌پردازی زنان خانه‌دار و دختران از مسیرهای اصلی برای دریافت خدمات گسترده در حوزه بازنشستگی، بیمه‌ای و درمانی برای همه افراد بیمه‌شده جدید در سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. در همین راستا گروههای مختلف در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی امکان استفاده از انواع خدمات را دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، اجرای طرح بیمه فراگیر ایرانی مسیری را فراهم کرد تا همه زنان خانه‌دار و دختران بتوانند از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند البته برای بیمه‌پردازی این افراد شرایطی وجود دارد تا هر فرد براساس انتخاب حق بیمه بتواند خدمات موردنیاز خود را از این نهاد بیمه‌گر دریافت کند.

براساس جدیدترین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران در سال ۱۴۰۳ از سوی این سازمان تعیین شده است که در صورت انعقاد قرارداد بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، حق‌بیمه پرداختی (شش ماهه اول) سال براساس نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد مشخص شده است.

زنان خانه‌دار و دختران برای نرخ ۱۲ درصد حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از خدمات این سازمان، باید ماهانه ۸۸۸ هزار تومان تحت عنوان حق بیمه خود به این نهاد بیمه‌گر پرداخت کنند.

همچنین نرخ ۱۴ درصد بیمه‌پردازی این گروههای تحت پوشش در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به صورت ماهانه یک میلیون و ۳۶ هزار تومان تومان تعیین شده است تا هرکدام از بانوان و دختران خانه‌دار براساس انتخاب نوع حق بیمه بتوانند از خدمات سازمان استفاده کنند.

زنان خانه‌دار برای نرخ ۱۸ درصد حق بیمه جهت دریافت خدمات از سازمان تأمین اجتماعی نیز باید ماهانه یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومان بیمه‌پردازی داشته باشند. این نرخ حق بیمه از کامل‌ترین انواع حق بیمه برای این افراد به شمار می‌رود.

۴۹۱ هزار زن خانه‌دار بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی تا پایان شهریور سال گذشته نشان از وجود ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه شده اصلی در این سازمان بیمه‌گر دارد که ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر از آنان جزء بیمه‌شدگان اجباری شامل شاغلان بخش‌های دولتی و خصوصی هستند.

همچنین یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کارفرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند. تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذی‌نفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

توسعه پوشش بیمه‌ای براساس تکلیف ذاتی تأمین اجتماعی

رسالت و تکلیف ذاتی سازمان تأمین اجتماعی بر توسعه و گسترش خدمات بیمه‌ای برای همه گروههای فاقد بیمه است به همین منظور و براساس آخرین داده‌های آماری که در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه در میان شاغلان و غیرشاغلان از خدمات بیمه‌های اجتماعی برخوردار نیستند. این نهاد بیمه‌ای هم با اجرای طرحی همانند بیمه فراگیر بیمه ایرانی به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید از میان زنان خانه‌دار و دانشجویان است.

سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح‌های بیمه‌ای همانند بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، اجباری و دیگر انواع بیمه‌ها را برای جذب افراد جدید در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بتواند جامعه آماری خود را گسترده‌تر کند. اگرچه اکنون بیش از ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب ۴۷ میلیون نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

تضمین آینده برای زنان خانه‌دار

بیمه‌پردازی افرادی همانند زنان خانه‌دار در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم زمینه اجرایی پیدا کرده است تا گروه دانشجویان و زنان و دختران خانه‌دار با پرداخت حق بیمه فردایی بهتر برای خود داشته باشند و در

طبق برخی آمارها، حدود ۱۹ میلیون زن خانه‌دار در کشور فعالیت دارند که بسیاری از این گروهها از خدمات بیمه‌ای همسر خود بهره‌مند هستند اما برای داشتن تضمینی برای آینده امکان بیمه‌پردازی از سوی این گروهها فراهم شده و از طرفی دیگر تأمین اجتماعی هم با پرداخت حق بیمه از سوی این افراد به دنبال تأمین منابع پایدار است.

سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل یکم قانون تأمین اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی برای گسترش پوشش بیمه‌ای را به عهده دارد که در همین راستا گروه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه کارفرمایان صنفی در زمره گروههای مورد توجه تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند.

به واسطه اقدامات گسترده سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان این سازمان اضافه شده است و همچنان به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دیگر انواع بیمه از میان افراد بدون بیمه در میان شاغلان و غیرشاغلان است.

کد خبر: 70609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =