پدران و مادران آینده، امروز تربیت می‌شوند 

یک پژوهشگر حوزه زنان و خانواده معتقد است قوانین بسیار غنی در حوزه افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، اما دستگاه‌ها در اجرا آنطور که باید اثرگذار عمل نمی‌کنند و باید آثار عملکرد دستگاه‌های مجری بررسی شود. 

به گزارش آتیه آنلاین، در چهارمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، زهرا دانش طلب در غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) میزبان زینب جهاندار، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در نشست تخصصی ابعاد حقوقی و اجتماعی خانواده در جامعه در قالب سلسله نشست‌های تخصصی هم اندیشی خانواده و جمعیت بود که جهاندار بیان کرد: خانواده در عین کوچکی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین واحدهای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه جامعه سالم نیاز به خانواده سالم دارد، ادامه داد: بسیاری از پژوهشگران خطر فروپاشی خانواده را در سال‌های آینده در جوامع مختلف تذکر داده‌اند و این در حالی است که خانواده و اعضای آن دارای نقش‌های تعیین کننده‌ای در جامعه هستند.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده یادآور شد: خانواده در قوانین کشور جایگاه ویژه‌ای دارند و این موضوع در اصل دهم قانون اساسی که توجه ویژه‌ای به تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده دارد، کاملا مشهود است.

او ادامه داد: با توجه به قوانین در سال ۱۴۰۰ ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور تشکیل و ۲۳ دستگاه و سازمان دولتی همچون وزارتخانه‌ها به عنوان اعضای آن معرفی شدند. قوانین و مقررات بسیاری خوبی از این ستاد خارج شده اما کارنامه عملکردی و اجرایی قوانین آنچنان مثبت ارزیابی نمی‌شود.

جهاندار اضافه کرد: در اجرا بسیاری از دستگاه‌ها و بخش‌ها با وجود پذیرش نقش خانواده، پدر و مادر اما در اجرا آنطور که باید به قوانین و حمایت از نقش پدر و مادر تلاش نمی‌کنند.

او گفت: قانون گذاری و سیاست گذاری بدون عمل و اجرا آنچنان ارزشی ندارد و اجرای قوانین باید به گونه‌ای صورت گیرد که چالش پدران و مادران در انجام وظایف و نقش‌های آن رفع شود.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده تاکید کرد: در سال‌های اخیر آثار مثبت اجرای قوانین قابل لمس نبوده زیرا آمارها بیانگر رشد گرایش افراد به ازدواج و فرزندآوری نیستند.

جهاندار در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا کیفیت قوانین را مثبت ارزیابی می‌کنید، گفت: قوانین بسیار خوبی در کشور وجود دارد اما در اجرا ضعف‌هایی وجود دارد و در شرایط فعلی جامعه نیاز به قوانین جدید ندارد و مسئله بزرگ عدم اجرای بخشی از قانون است.

او ادامه داد: در اجرای قوانین و مقررات فایده مندی فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود پیمایشی بر قوانین، اجرای آن و اثر اجرای قوانین در جامعه هدف انجام شود.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا والیدن به اندازه قانون گذار در رشد و تعالی خانواده نقش دارند، گفت: نقش والدین در رشد و تعالی خانواده در جامعه قابل توجه است و باید به انها پرداخته شود. پدران و مادران باید فرزندان خود را برای همسرداری و خانواده داری در آینده تربیت و آماده کنند.

جهاندار اضافه کرد: برخی مسائل در جامعه عاملی شده تا برخی از افراد در خانواده نقش‌های خود را فراموش کنند و تنها از پدری و مادری به رفع دغدغه‌های مالی بپردازند که این مهم در آینده فرزندان برای پذیرش نقش پدر و مادر بسیار تاثیرگذار است.

غرفه خانواده ما در ایام برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب میزبان سلسله نشست‌های تخصصی خانواده و جمعیت است.

کد خبر: 70569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =