۲ دلیل عمده روند فرسایشی و نزولی این روزهای بورس

 روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت‌ ماه) شاخص کل بورس با افت ۷ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در سومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۷.۶۴۸ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۲.۷۶۰ واحدی در محدوده ۷۴۱ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۴ میلیارد ورقه سهم طی ۳۱۵ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۲ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت، توسعه معادن و فلزات و عمران و توسعه فارس بیشترین تاثیر منفی و نمادهای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و بیمه ملت بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۳۸ واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۹ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۷۵ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، ایران‌خودرو دیزل، بیمه پاسارگاد و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین تاثیر منفی و نمادهای سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری پار آرین و بیمه دی بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۱۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها ۱۴۷ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز منفی ۱۰۰ میلیارد تومانی را تا به اینجا در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

تابلوهای خلوت در کنار ارزش معاملات پایین بازار سهام را به شدت رکودی کرده و می‌توان گفت اکثریت بازار سهام فرسایشی معامله می‌شوند. چنین روندی باعث فراری‌دادن سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه است و تابلوهای معاملاتی کاملا موید این مسئله به حساب می‌آیند. به لحاظ چارتی نیز به حمایت دو میلیون و دویست هزار واحدی شاخص کل نزدیک می‌شویم.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۱۳۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای هفتمین روز متوالی با ثبت رقم ۱۳۲ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۷۰۱ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۷۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها، نسبت به میانگین ماهانه در حال کاهش است.

ارزش صف‌های خرید ۹۱ میلیارد تومان است که کاهش ۱۵ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۱۵ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۲۲۹ میلیارد تومان قرار ایستاده است.

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۳۱۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۳۰۰ میلیارد تومان و شیمیایی با ارزش معاملات ۲۸۷ میلیارد تومان قرار دارند.

گروه کاشی و سرامیک با ارزش معاملات ۶۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه منسوجات با ارزش معاملات ۲۲ میلیارد تومان و گروه زغال سنگ با ارزش معاملات ۱۲ میلیارد تومان قرار گرفتند.

کد خبر: 70473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =