به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: ناسا در سال ۲۰۱۰ برنامه خدمه تجاری(CCP) خود را آغاز کرد؛ برنامهای که سعی در ساخت سفینههای فضایی جدید با قابلیت حمل و ارسال انسان به فضا داشت تا به وابستگی آمریکا به کپسولهای "سایوز" روسیه برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بینالمللی(ISS) پایان دهد.
ناسا تصمیم گرفت به جای اینکه خودش این کار را انجام دهد، طراحی، تحقیق و توسعه و ساخت این فضاپیماها را به شرکتهای تجاری فضایی مانند "اسپیسایکس"، "بوئینگ" و شرکت "سیرا نوادا" بسپارد و در این راه به آنها یارانه پرداخت کند. ناسا امیدوار بود با انجام این کار، ناوگانی از سفینههای قابل استفاده مجدد و قابل اعتماد و نسبتاً مقرون به صرفه ایجاد شود.
بر اساس این گزارش که به نقل از نیو اطلس نوشته شده: کپسول فضایی "استارلاینر" ساخته شرکت بوئینگ که قبلاً با نام "CST-۱۰۰" شناخته میشد، یکی از دو کپسول دارای قابلیت ارسال انسان است که تحت برنامه "CCP" در حال تولید است. این کپسول پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود هفت فضانورد را به صورت همزمان به ایستگاه بینالمللی فضایی منتقل کند و حداقل روی کاغذ میتواند تا ۱۰ بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
فضاپیماهایی که تحت نظارت برنامه CCP در حال توسعه هستند، برای اینکه بتوانند برای ارسال انسان تأیید شوند، باید مورد آزمایشات دقیق قرار گیرند که شامل ارزیابی بیشمار عملکرد چترهای کپسول، نرم افزارها، آزمایش لرزش و گرما و طیف وسیعی از معاینات دیگر است.
همچنین این فضاپیما قبل از حمل اولین خدمه انسانی خود باید تعدادی پرواز آزمایشی مداری را انجام دهد که آخرین آنها رسیدن به ایستگاه بینالمللی فضایی و بازگشت به زمین است.
"استارلاینر" در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در اولین ماموریت خود از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به مدار نزدیک زمین رفت و بازگشت. البته این پرتاب که سالها زمان و کار و میلیونها دلار صرف آن شده بود، به دلیل مجموعهای از مشکلات کوتاه انجام شد و در حالی که "استارلاینر" فقط دو روز را در فضا سپری کرده بود در تاریخ ۲۲ دسامبر به زمین بازگشت.
بعداً در یک بررسی مستقل مشخص شد که این مأموریت ناموفق ناشی از تعدادی سوء عملکرد نرم افزاری و مشکلات ارتباطی بوده است که باید قبل از پرتاب بعدی رفع شوند.
در تاریخ ۱۸ ژانویه سال جاری اعلام شد که "استارلاینر" سرانجام مراحل تایید مجدد نرم افزاری خود را به پایان رسانده است. گام بعدی، مأموریت دوم و پرتاب به مدار زیرین زمین خواهد بود که طی آن، یک بار دیگر سخت افزار و نرم افزار "استارلاینر" مورد آزمایش قرار میگیرد و تلاش میکند به ایستگاه فضایی بینالمللی برسد و به آن متصل شود.
ناسا به تازگی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که ماموریت پیش رو که از آن به عنوان "آزمایش پرواز مداری – ۲"(OFT - ۲) یاد میشود، میتواند در روز پنجشنبه ۲۵ مارس آغاز شود.
با فرض اینکه دیگر این پرواز با تأخیر فنی مواجه نشود و هوا در آن روز مطلوب باشد، "استارلاینر" بر فراز موشک "اطلس وی"(Atlas V) از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا خواهد رفت. اگر همه چیز خوب پیش برود، شرکت بوئینگ یک قدم حیاتی برای دستیابی به اهداف خود در برنامه خدمه تجاری خواهد برداشت.
با این حال شایان ذکر است که بوئینگ از رقیب خود یعنی شرکت "اسپیسایکس" بسیار عقب است، چرا که کپسول "کرو دراگون" متعلق به این شرکت اولین ماموریت خدمه خود را در تاریخ ۳۰ مه سال گذشته آغاز کرد و در ماه دسامبر بار دیگر آن را به کار گرفت تا اعضای جدید خدمه ایستگاه بینالمللی فضایی را به این ایستگاه برساند و به زمین بازگردد.
نظر شما