محمداسماعیل شیخ قرایی در گفتوگو با آتیهآنلاین با اشاره به برگزاری یکی از این کارگاههای آموزشی در روزهای اخیر گفت: از سوی اداره کل سلامت به عنوان مسئول برگزاری کارگاه آموزش کانون معلولان، سعی میشود توصیههایی در راستای حل مشکلاتی که افراد نابینا برای امور زندگی خود با آن مواجه هستند مطرح و راهکارهایی ارایه شود.
شیخقرایی در بیان توصیههای مؤثر به صاحبان کسبوکار در تعامل با نابینایان گفت: صاحبان مغازه و فروشگاه با ورود افراد نابینا باید برخوردی دوستانه، با محبت و صبورانه داشته باشند. همچنین مختصات محیطی را کاملاً برای فرد نابینا توصیف کنند. علاوه بر این، ضمن بیان درست ایمنی مسیر عبور، از اشیائی که در سر راه قرار دارد فرد نابینا را نیز آگاه کنند.
او بر توصیف کامل محصول موردنیاز فرد نابینا اشاره کرد و گفت: محصول دلخواه افراد نابینا باید از سوی فروشندگان به صورت جزئیات از نظر رنگ، جنس، اندازه، قیمت و ... توصیف شود و از طرف دیگر نیز صاحبان کسب و کار ترس از تحویل اجناس شکستنی به افراد نابینا نداشته باشند، زیرا که افراد نابینا با لمس شئی میتوانند آن را تصویرسازی کنند.
دبیر کانون معلولان منطقه۱۲ شهرداری تهران با اشاره به اینکه افراد نابینا با رعایت نکات و اصولی به راحتی برای خریدها و رفع نیازهای روزانه خود اقدام کنند، افزود: فرد دارای معلولیت، در بدو ورود به مغازه ضمن در میان گذاشتن نوع معلولیت خود (کم بینایی یا نابینایی) با فروشندگان، به راحتی نیاز خود را بیان کرده و از راهنماییها و کمک فروشندگان بهرهمند شوند.
وی در پایان خواستار اجرای این توصیهها و رعایت آن از سوی صاحبان صنوف شد تا افراد دارای معلولیت نابینایی بهتر بتوانند با توجه به شرایط جسمی خود، کمتر در جهت رفع نیازهای خود دچار مشکل شوند.
نظر شما