خدابنده در گفتوگو با آتیه آنلاین افزود: در راستای اجرای تعهدات دولت الکترونیک و همچنین به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراکز اجرایی، افزایش رضایتمندی ذینفعان سازمان ارایه خدمات به صورت غیرحضوری از سال ۹۹ در دستور کار این مرکز قرار گرفت و تاکنون ۵۷ خدمت برای بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان در سامانه ارائه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir راهاندازی و در حال بهرهبرداری است.
او ادامه داد: موضوع ارائه خدمات غیرحضوری از سال ۱۳۹۹ با اجرای طرح ۳۰۷۰ به منظور ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری برای جلوگیری از مراجعه حضوری برای دریافت ۷۰ میلیون خدمت طراحی و پیادهسازی شد که اکنون با اقدامات موثر در بخش تأمین اجتماعی هوشمند خدمات غیرحضوری در سامانه تعیین شده به ۵۷ خدمت رسیده است.
۲۴ خدمت غیرحضوری در بخش بیمهشدگان
خدابنده، ۲۴ خدمت از ۵۷ خدمت غیرحضوری در حوزه بیمهشدگان را ارائه خدمات سابقه، پرداخت کمک هزینه ازدواج، نامنویی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمهشدگان اجباری، سرویس غیرحضوری احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم، بیمه بیکاری و اخذ درخواست کفالت و بازرسی عنوان کرد.
او اضافه کرد: واکشی عکس از سامانه نامنویسی، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، اخذ کمک هزینه اروتز و پروتز، نامنویسی بیمه شده اصلی، اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده و ثبت افراد تبعی، اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل، انعقاد قرارداد زنان خانهدار و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد دانشجویان، درخواست برقراری و ابطال کفالت، پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی و مشاهده تأییدههای دریافتی از مراجع پزشکی از دیگر خدمات غیرحضوری در حوزه بیمهشدگان است.
۲۰ خدمت غیرحضوری در بخش کارفرمایان
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ الکترونیک – جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزییات محاسبات و گردش حساب بدهیها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میزکار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال را بخشی از خدمات غیرحضوری در حوزه کارفرمایان دانست.
او ادامه داد: حذف کاغذ از درآمد (سامانه مکاتبات الکترونیک)، امکان تقسیط غیرحضوری و نظاممند بدهیها، حق بیمه پروانه ساختمانی – ارتباط با شهرداریها، لیست هوشمند حق بیمه، سرویس اعتراض به بازرسی توسط کارفرما/ بیمه شده، سرویس ابلاغ الکترونیک، درخواست بخشودگی جرائم، مشاهده مکاتبات و ابلاغهای انجام شده توسط سازمان، بازرسی دفاتر قانونی تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی پورتال کارفرمایان، نامنویسی بیمهشده توسط کارفرما، درخواست رسیدگی به بدهی قطعی موضوع ماده ۱۶ آییننامه هیأتها، ایجاد امکان تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی و ثبت درخواست تقسیط بدهی به عنوان ۲۰ خدمت غیرحضوری در حوزه کارفرمایان محسوب میشود.
۱۱ خدمت غیرحضوری در حوزه مستمریبگیران
خدابنده همچنین ۱۱ خدمت غیرحضوری در حوزه مستمریبگیران را برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان، ثبت هوشمند خاتمه کفالت فرزندان اناث مستمریبگیران (به علت ازدواج)، برقراری مستمری ازکارافتادگی، ارتقاء و بهبود برقراری غیرحضوری مستمری بازنشستگی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، مشاهده فیش و حکم مستمریبگیران، درخواست گواهی حقوق، ثبت درخواست گواهی کسر اقساط معوق، ارسال نامه ترک کار و ثبت درخواست تسهیلات به مستمریبگیران بیان کرد.
خدابنده بیان کرد: همچنین یک خدمت در بخش بیمهشدگان و مستمریبگیران برای اعلام شماره حساب بانکی توسط بیمه شده/ مستمریبگیران و یک خدمت در حوزه کارفرمایان و بیمهشدگان با عنوان امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده/ کارفرما از دیگر خدمات غیرحضوری این سازمان به شمار میروند.
هفت سرویس غیرحضوری دیگر در حال پیادهسازی است
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: همچنین علاوه بر ۵۷ خدمت عملیاتی هفت سرویس غیرحضوری دیگر برای ذینفعان و مخاطبان این سازمان در حال پیادهسازی است.
او این خدمات را ثبت درخواست برقراری مستمری کار با اشعه، درخواست برقراری بازنشستگی براساس ماده ۶۵ تأمین اجتماعی، درخواست کارفرما مبنی بر اجرای ماده ۶۶ قانون (اعلام خسارات موضوع ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی به کارفرما)، درخواست تشکیل پرونده مطالباتی کارگاههای حقیقی، درخواست ارسال قرارداد (کارفرما)، درخواست غیرحضوری حوادث ناشی از کار و درخواست معاینات پزشکی بیان کرد.
خدابنده افزود: همچنین با توجه به بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات، بهبود و توسعه خدمات، عدم دریافت مستندات و اخذ اطلاعات از سازمانها و ارگانهای متولی نیز در دستور کار این مرکز است.
او از جمله این خدمات قابل بهبود به ثبت درخواست حذف و اضافه بیمه تکمیلی مستمریبگیران، ثبت درخواست حذف و اضافه بیمه عمر مستمریبگیران، ثبت درخواست نقل و انتقال حق بیمه از سازمان به سایر صندوقها و بالعکس و پرداخت حق بیمه عوارض کارفرمایی کارگاههای ساختمانی در کل کشور اشاره کرد.
نظر شما