به گزارش آتیهآنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا زاکانی در آئین بهره برداری از طرح نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در قالب هفتاد و چهارمین پویش امید و افتخار، گفت: مردم تهران در صدر مشکلات خود از آلودگی هوا و ترافیک رنج میبرند. بر همین اساس یکی از جهت گیریهای اصلی در این دوره مدیریت شهری این بود که با دقت گره گشایی از این مشکلات مردم پیگیری شود.
او افزود: در حوزه ترافیک و آلودگی هوا برای اینکه خدمت خود را به مردم به صورت تساعدی و ویژه بالا ببریم پنج راهبرد را هدفگذاری کردیم. نخست اینکه به مناسبسازی شهر و فرهنگسازی و هوشمندسازی و همچنین ارائه خدمات به مردم تلاش کردیم تا تعداد سفر را در درون شهر کاهش دهیم.
شهردار تهران ادامه داد: در بخش دوم به این موضوع توجه شد که از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بتوانیم نسبت به کاهش آلودگی هوا و ترافیک اقدام موثری را انجام دهیم. لذا سعی شد ابتدا ناوگان را توسعه دهیم و به زیرساختها توجه کنیم.
شهردار تهران عنوان کرد: روزی که در تهران شهرداری را تحویل گرفتیم ۱۸۶۷ دستگاه اتوبوس فعال بود. بالاترین رتبه اتوبوس فعال در تهران در سال ۱۳۸۹ با ۴۹۶۰ دستگاه اتوبوس بوده است اما امروز ما رقم اتوبوسهای فعال را به ۳۰۰۰ دستگاه رساندهایم که ۲۱۰۰ دستگاه مشغول ارائه خدمت هستند.
زاکانی با اشاره به اینکه ۶۶۳ دستگاه اتوبوس ظرف دو سال اخیر نوسازی شده است، افزود: انعقاد قرارداد ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس هدفگذاری شد که تا کنون بخشی از آنها رونمایی شده است. این ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا سال آینده به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد و ظرفیت این شرکت را به رقمی میرساند که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. این اقدامات در کنار توجه به تغییر خطوط و شرایطی که برای بالا بردن جذابیت و تطبیق با نیازهای شهروندان انجام شد گام بسیار بلندی را رقم زد و قطعا دولت هم به این سقف میافزاید. در شهریور ماه نیز ۹۷ دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل شد و حدود ۱۳۷ دستگاه هم سال قبل تحویل داده شده بود. به این ترتیب در سقف بینظیری نسبت به گذشته در حوزه ارائه خدمات به مردم قرار گرفتهایم.
زاکانی تاکید کرد: در حوزه مترو نیز در حال حاضر ۱۵۰ ایستگاه در حال خدمت رسانی هستند که در هفته آینده نیز چهار ایستگاه دیگر به بهره برداری میرسد و بیش از ۸.۵ کیلومتر در حوزه خطوط درون شهری افتتاح میشود و با بازگشایی خط پرند نیز ۲۱ کیلومتر به خطوط برون شهری اضافه خواهد شد.
او افزود: خط ۱۰ مترو به زودی و در هفتههای آتی آغاز بکار میکند و از سوی دیگر امکانی فراهم شد که توسعه ناوگان محقق شود به شکلی که ۱۲ رام قطار تا کنون بازسازی شده و ۷۹۱ واگن قراردادش عملیاتی شد و ۱۱۳ دستگاه واگن نیز به عنوان قطار ملی در درست اقدام است.
شهردار تهران ادامه داد: موضوع ونها و نوسازی تاکسیها نیز پیگیری و گامهای بلندی برداشته شده و مردم به زودی از این خدمات بهرهمند خواهند شد. بخش دیگری از کار که در مدیریت شهری دنبال شد برقی سازی است که قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بسته شده و ۵۰ دستگاه از ماه آینده در محور جمهوری مشغول ارائه خدمات خواهند شد. همچنین تراموا نیز پس از طی سیر تصویب در شورا عملیات آن آغاز میشود و به این ترتیب امکان شکستن کمر ترافیک در تهران فراهم خواهد شد.
در بخش دیگری از این مراسم سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر لزوم تشخیص دقیق مشکلات و اولویتبندی برای حل و فصل آنها گفت: سال گذشته نظرسنجی از مردم تهران انجام شد که اولویت مشکلات خود را آلودگی هوا و پس از آن موضوع حمل و نقل عمومی اعلام کرده بودند. بر همین اساس باید اولویتها برای حل این مشکلات برنامه ریزی میشد. لذا شورای شهر تهران ۴۰ درصد بودجه شهرداری را به بحث حمل و نقل و ترافیک اختصاص داد و همین امر موجب وقوع اتفاقات خوبی در تهران شده است.
او افزود: بودجه گذاری و سیاست گذاری در این زمینه اتفاقات خوبی را رقم خواهد شد که در آینده رضایت مردم را در پی دارد و ارتباط مستقیمی نیز با کاهش آلودگی هوا دارد. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد مردم از حمل و نقل شخصی استفاده میکنند و ۳۰ درصد از حمل و نقل عمومی، در حالیکه این نسبتها باید برعکس شود تا به مشکلات موجود در حوزه آلودگی هوا و ترافیک فائق بیاییم.
او تاکید کرد: امروز در تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس فعال نیاز داریم. لذا باید در مسیر حل معضلات با اولویت بندی انجام شده حرکت کنیم.
عضو شورای شهر تهران افزود:از مدیران سابق سؤال دارم؛ از ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخهای که ساختید، ۲۶۰ نفر دوچرخهسوار استفاده میکنند؟ اصلیترین گلایه مردم امروز توسعه زیرساختهای اتوبوس و مترو است.
امروزه ۷۰ درصد از مردم از وسایل حملونقل شخصی استفاده میکنند که اگر این درصد کم شود مشکل آلایندهها حل میشود. امروز بالای ۱۵ متر مربع سرانه فضای سبز در پایتخت داریم. اما در بحث حملونقل عمومی به ۱۰ هزار اتوبوس فعال در پایتخت نیاز است و اینکه به این تشخیص برسیم و در این مسیر حرکت کنیم اهمیت دارد.
او گفت: هنوز هم کسانی هستند که اولویت را تشخیص نمیدهند. مردم حاشیه تهران گلایه از این دارند که باید ۳۰ دقیقه در انتظار اتوبوس بمانند. هیچ اولویتی مهمتر از تأمین اتوبوس برای تهران نداریم. ناوگان ما برای ۵ میلیون نفر ظرفیت دارد، اما به دلیل کمبود ایستگاه صرفا ۲ میلیون را جابهجا میکند.
آقامیری افزود: حدود ۳ تا ۴ سال آینده حجم ناوگان مترو چند برابر خواهد شد. بودجه گذاری به همین روند مطلوب ادامه خواهد داشت تا در همین روزها به نقطهای برسیم که در تهران هیچ وقت به این اندازه اتوبوس فعال در شهر نداشته باشیم.
نظر شما