سعید حسینی با بیان اینکه اداره کل غرب تهران بزرگ با جمعیت تحت پوشش ۳ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۵۴۶ نفری، ۸.۵ درصد کل جمعیت پوشش سازمان تأمیناجتماعی را خدمترسانی میکند و از نظر فراوانی در جایگاه اول کشوری قرار دارد، گفت: «این رقم در مقایسه با سال گذشته ۳.۸۱ درصد رشد داشته است.» او افزود: «کل جمعیت تحت پوشش ما مشتمل بر ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۴۵۷ بیمهشده اصلی و تبعی است که یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۸۸۲ نفر آنها بیمهشده اصلی (رتبه اول کشور) و ۶۲۵ هزار و ۸۹ نفر مستمریبگیر اصلی و تبعی و از نظر میزان ۳۶۶ هزار و ۸۷ نفر مستمریبگیر اصلی (رتبه سوم کشور) هستند.»
تعداد مستمریبگیران
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران با اشاره به اینکه تعداد کل مستمریبگیران اصلی در سال ۱۴۰۱، شش درصد افزایش داشته و روزانه ۲۷۰ مستمریبگیر به تعداد مستمریبگیران این اداره کل افزوده میشود، گفت که در حال حاضر ضریب پشتیبانی (نسبت بیمهشده به مستمریبگیر) این اداره کل ۴.۴ است. حسینی در ادامه با ارائه آماری از کارگاههای فعال درباره میزان بیمهشدگان جدیدی که در سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند یادآور شد: «تعداد کارگاههای فعال در سال ۱۴۰۱ مشتمل بر ۸۰ هزار و ۵۲ مورد (شمارش بر اساس لیست یا بازرسی کارگاه دارای بیمهشده) با دو درصد رشد سالانه میرسد.»
او افزود: «این اداره کل در سال ۱۴۰۱ در گروه بیمهشدگان حرف و مشاغل آزاد ۷۴ هزار و ۷۷ نفر (رتبه دوم کشوری)، زنان خانهدار ۱۶ هزار و ۲۷۳ نفر (رتبه دوم کشوری)، دانشجویان ۴ هزار و ۸۸۳ نفر (رتبه اول کشوری)، اختیاری ۳۱ هزار و ۲۱ نفر (رتبه دوم کشوری) قرارداد جدید منعقد کرده است. این عدد در گروه بیمهشدگان اجباری معادل چهار درصد و در بخش بیمهشدگان خاص پنج درصد رشد داشته است.»
خدمات غیرحضوری
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران در تشریح روند ارائه خدمات غیرحضوری در استان افزود: «طبق مندرجات سایت رسمی سازمان به آدرس (tamin.ir) منوی میز خدمت، از ۴۴ خدمت اعلام شده ۳۷ خدمت غیرحضوری است؛ لکن برخی از این خدمات به دلایل مختلف مانند نقص مدارک، لزوم تأیید مدارک و... نیازمند حضور در شعبه میشود، اما در برخی موارد عموماً در حوزه سرویس کمکهای کوتاهمدت، مراتب به صورت صددرصد غیرحضوری انجام میگیرد.»
حسینی در ادامه به تشریح وضعیت حوزهها و مشکلات آن پرداخت و ادامه داد: «در بخش امور مستمریها، شعب تابعه این اداره کل در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۴ هزار و ۲۲۰ درخواست غیرحضوری را دریافت کردهاند. بهرغم استقرار طرحهای غیرحضوری همچنان این فرایندها به صورت حضوری نیز در شعب در حال انجام است. اما ضروری است نسبت به موضوع، بررسیهای لازم انجام و اقدام مقتضی صورت گیرد.»
او افزود: «در بخش امور نامنویسی و حسابهای انفرادی، در بازه زمانی یک ساله ۱۴۰۱ تعداد نامنویسی غیرحضوری تبعی ۷۱ هزار و ۱۵۱ مورد و تعداد نامنویسی غیرحضوری بیمهشده اصلی توسط کارفرما ۴۳۱ هزار و ۸۸۱ مورد و در مجموع ۵۰۳ هزار و ۳۲ رکورد زده شد که معادل ۴۶ درصد کل نامنویسیهای انجام شده در مدت یک سال است.»
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران با بیان اینکه تعداد اعتراض به سابقه در بازه زمانی یک ساله ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار و ۳۷۵ مورد است افزود: «در مجموع در صورتی که مشکلات قطعی و کندی سیستم مرتفع شود انگیزه مخاطبان سازمان به استفاده از خدمات غیرحضوری بیشتر و بار مراجعات شعب، کمتر خواهد شد.»
حسینی ادامه داد: «در بخش امور بیمهشدگان، خدمات غیرحضوری حوزه امور بیمهشدگان مشتمل بر فرایندهای استراحت پزشکی، ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز، سربازی، کمکهزینه ازدواج و کفنودفن بوده و به طور میانگین به میزان بیش از ۹۵ درصد خدمات مذکور به صورت غیرحضوری ارائه میشود.» او با اشاره به اینکه کمکهزینه ازدواج به صورت صددرصد و فرایند پروتز و اروتز تا ۹۹ درصد به شیوه غیرحضوری انجام شده و از این رو از بار مراجعات حضوری به شعب به طور چشمگیری در این حوزه، کاسته شده است.»
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران به روند ارائه خدمات در بخش امور وصول حقبیمه اشاره کرد و گفت: «حدود ۱۵ خدمت از خدمات ارائه شده به کارفرمایان در واحد وصول حقبیمه، به صورت غیرحضوری ارائه میشوند. وضعیت ارائه خدمات غیرحضوری در این واحد مطلوب ارزیابی شد و از میزان بار مراجعات حضوری به شعب (صرفاً در مواردی که خدمات غیرحضوری شدهاند) تا حدودی کاسته شده و باید در خصوص غیرحضوری کردن سایر فرایندهایی که هنوز به شیوه حضوری ارائه میشوند با جدیت کار را دنبال کرد.»
بخشودگی جرائم بیمهای
حسینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امسال به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، چه برنامهریزیهایی برای حمایت از تولید و کارگاههای تولیدی انجام دادهاید؟ گفت: «بدون تردید سازمان تأمیناجتماعی در بهبود فضای کسبوکار، حمایت از نیروهای مولد کشور و بهبود شاخصهای عدالت اجتماعی اقتصادی نقش بیبدیلی دارد.» او ادامه داد: «این اداره کل با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری و به منظور حمایت از تولید، حفظ و افزایش اشتغال برای بنگاهها، برنامهریزی و تمهیدات لازم به منظور اطلاعرسانی، حمایت و بهرهمندی کارفرمایان مشمول قانون بخشودگی جرائم را در دستور کار دارد.»
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران با بیان اینکه حسب تسهیلات مذکور، شرکتها و واحدهای کوچک و متوسط در صورت پرداخت بدهیهای معوقه خود یا توافق با شعب سازمان تأمیناجتماعی در مورد پرداخت اقساطی این بدهی در ۱۲ قسط و به شرط پرداخت به موقع همه اقساط؛ از صددرصد بخشودگی جرائم بیمهای برخوردار خواهند شد، گفت: «کارفرمایان کارگاههای مشمول برای برخورداری از تسهیلات مزبور و به منظور تعیین تکلیف بدهیهای قطعی شده مطابق قوانین، باید از ابتدای خردادماه و حداکثر به مدت سه ماه، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی (es.tamin.ir) اقدام کنند.»
حسینی افزود: «با توجهبه تسهیلات فراهم شده در ارائه خدمات غیرحضوری، ارائه درخواست کارفرمایان متقاضی صرفاً به صورت غیرحضوری امکانپذیر خواهد بود.» او در ادامه از سایر اقدامات این اداره سخن گفت و اظهار کرد: «شرکت در جلسات کارگروه تسهیل و رفع مشکلات و موانع تولید استان تهران در جهت حفظ اشتغال پایدار و ممانعت از تعطیلی و کاهش فعالیت بنگاههای تولیدی و اقتصادی، مساعدت با کارفرمایان کارگاههای تولیدی و صنعتی جهت تقسیط دیون معوق و جرائم باشد.»
مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران درباره میزان وصولی مطالبات از کارفرمایان در سال گذشته نیز گفت: «میزان وصولی مطالبات سال گذشته این اداره نسبت به مصوب ابلاغی مطلوب ارزیابی میشود. عملکرد وصولی در سال ۱۴۰۱ (۷.۳۷%+) و نسبت افزایش وصولی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۶۲ درصد بوده است.»
بازنشستگیهای پیشازموعد
حسینی پیرامون روند برقراری بازنشستگیهای پیشازموعد از جمله مشاغل سخت و زیانآور و اینکه آیا این روند نیازمند اصلاح است؟ گفت: «در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۶۵۴ پرونده سخت و زیانآور برقرار شد. تعدد کارگاههای مشمول استفاده از مزایای سخت و زیانآور در این اداره کل، بخصوص شرکتهای خودروساز و تأییدیه اکثر شغلها و پستهای شاغل در قسمت تولیدی و مرتبط با سخت و زیان آور، منجر به بازنشستگیهای پیشازموعد با احتساب سوابق ارفاقی برای بیمهشدگانی با سنین کم میشود. از این رو، ضرورت دارد قانون سخت و زیانآور اصلاح شود.»
او افزود: «این قانون به علت جذابیت بیش از حد (میزان سنوات ارفاقی و برقراری مستمری با مجموع سابقه اصلی و ارفاقی) موجب شده متقاضیان این قانون بسیار بیش از متقاضیان شرایط عادی تقاضای بازنشستگی داشته باشند و چالشهای فراوانی در این زمینه وجود دارد که اهم آنها عدم بررسی صحیح مشاغل در ادارات کار و صدور آرا بر اساس سه رأی موافق، آرای متناقض، عدم وجود عناوین شغلی صحیح در لیستها، ارائه عناوین توسط کارفرما در احکام، آرای دیوان عدالت اداری صادره و مصوبات شورای تأمین است.» مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران در ادامه به بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۰ هزار و ۷۴۵ نفر نیز از مقرری بیمه بیکاری استفاده میکنند، گفت: «این تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری به میزان ۸ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۶۹۶ ریال بار مالی داشتهاند که ما نسبت به سال گذشته ۱۱درصد کاهش را
شاهد بودیم.»
عدم توجه به پیامدهای قطع بیمهپردازی
حسینی در خاتمه عمدهترین چالشهای حوزه بیمهای را برشمرد و گفت: «ضعف فرهنگ عمومی بیمهای و عدم توجه بیمهشدگان به آثار و پیامدهای قطع بیمهپردازی، وجود تحریمهای ناجوانمردانه که سبب ایجاد مشکلات عدیدهای برای اقتصاد کشور و بنگاههای تولیدی شده از جمله چالشهای پیش رو است. قطعاً بهبود وضعیت اقتصادی و پایداری شاخصهای کلان اقتصادی کشور که در شعار سال نیز توسط مقام معظم رهبری «مهار تورم و رونق تولید» مورد تأکید قرار گرفته، بر توسعه خدمات سازمان تأمیناجتماعی تأثیرگذار است.»
او افزود: «عدم رعایت مصوبه و آییننامههای حوزه مشاغل سخت و زیانآور در خصوص لزوم رعایت آلایندهسنجی و ایمنسازی محیط ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ آرای سخت و زیانآور چالش دیگری است که ما با آن مواجه هستیم.»
۸.۵ درصد کل جمعیت تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی تحت پوشش اداره کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران قرار دارند. این اداره کل از حیث فراوانی بیشترین میزان بیمهشدگان تحت پوشش را در مقایسه با سایر استانها دارد و با اقدامات خوبی که انجام داده، موفق شده رشد خوبی را در بُعد افزایش بیمهشدگان جدید تجربه کند. با مدیر کل تأمیناجتماعی غرب استان تهران درباره وضعیت ارائه خدمات بیمهای و چالشهایی که پیش رو دارند به گفتوگو نشستیم.
کد خبر: 62289
نظر شما