به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، پیش از راهاندازی این سامانه، نامنویسی بیمهای نیروی کار و اختصاص شماره بیمه به این افراد، مستلزم مراجعه حضوری کارفرما یا نماینده قانونی وی به شعب تأمیناجتماعی بود.
کارفرمایان میتوانند پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی به نشانی es.tamin.ir، از طریق منوی کارفرمایان← خدمات کارفرمایان ← نامنویسی غیرحضوری بیمهشده، با وارد کردن مشخصات بیمهشده و بارگذاری مدارک مورد نیاز (اظهارنامه نامنویسی، عکس، تصویر شناسنامه و کارت ملی) نسبت به نامنویسی بیمهشدگان خود اقدام کنند.
این درخواستها پس از ثبت اطلاعات و بارگذاری اسناد، در انتظار تائید از سوی کارفرما قرار گرفته و لازم است کارفرمایان نسبت به بازبینی جزئیات درخواست و تائید آنها اقدام کنند.
نامنویسی، اولین گام ایجاد سوابق بیمهای
بشیر عمرانی مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی، با اشاره به اینکه نامنویسی اولین گام در ایجاد سوابق بیمهای و بهرهمندی از خدمات بیمهای است، گفت: در مواردی از جمله مغایرت اطلاعات هویتی و عدم دریافت اطلاعات از ثبت احوال، وجود درخواست ناتمام قبلی بیمهشده، عدم رعایت حداقل سن موردنظر، درخواست نامنویسی کارفرما ثبت نشود، درخواست در وضعیت «درخواست نامعتبر» قرار گرفته و لازم است کارفرما نسبت به ثبت درخواست برمبنای اطلاعات صحیح اقدام کند.
او افزود: چنانچه درخواست بنابه دلایلی از قبیل نقص در اسناد بارگذاری شده، وجود همپوشانی بیمهای و برخی موارد دیگر توسط واحد اجرایی تأمیناجتماعی تائید نشود، درخواست در وضعیت «مختومه - عدم تائید» قرار میگیرد که در این صورت کارفرما باید مطابق توضیحات ارائهشده از سوی واحد اجرایی اقدام کند.
عمرانی تاکید کرد: پس از بررسیهای لازم و در صورت تایید واحد اجرایی، فرآیند درخواست به پایان میرسد و کارفرما میتواند شماره بیمه قبلی بیمهشده (در صورت وجود) یا شماره بیمه تخصیص یافته جدید را در فهرست بیمهشدگان کارگاه مشاهده و ضمن استفاده از آن در تنظیم لیست پرداخت حق بیمه، شماره بیمه مذکور را به بیمهشده ارائه کند.
مدیرکل نامنویسی و حسابانفرادی تأمیناجتماعی اضافه کرد: هرچند امکان ارائه غیرحضوری درخواست نامنویسی بیمهشدگان و افراد تبعی آنان در سامانه خدمات غیرحضوری فراهم شده اما در صورت مراجعه حضوری بیمهشده، مستمریبگیر یا افراد خانواده تحت پوشش آنها، واحدهای اجرایی مکلف به رسیدگی درخواستهای حضوری هستند.
عمرانی در مورد نحوه نامنویسی افراد فاقد شماره بیمه در انعقاد قراردادهای خویشفرما گفت: پس از انعقاد این قرارداد، سیستم مربوطه به گونهای طراحی شده پس از کنترل اطلاعات هویتی و شماره ملی در پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال، به صورت اتوماتیک شماره بیمه به فرد متقاضی تخصیص مییابد. در مواردی که فرد متقاضی دارای سابقه قبلی بیمهپردازی و شماره بیمه باشد، صرفاً در مواردی که شماره بیمه قبلی فرد فاقد کد ملی باشد، نامنویسی مجدد صورت میگیرد.
او افزود: در صورتیکه فرد بیمهشده در طول دوران اشتغال، دارای چند شماره بیمه باشد و اطلاعات هویتی او یکسان و شماره بیمههای تخصیصی مربوط به وی باشد، آخرین شعبه محل بیمهپردازی نسبت به ادغام شماره بیمهها اقدام کرده و در نتیجه شماره بیمهای که دارای تاریخ نامنویسی قدیمیتر است، جایگزین سایر شماره بیمهها میشود.
مدیرکل نامنویسی و حسابانفرادی تأمیناجتماعی با تأکید بر اینکه نامنویسی اتباع خارجی فقط با درج کد ۱۲ رقمی میسر است و ثبت دستی اطلاعات یا استفاده از شناسههای دیگر امکانپذیر نیست، گفت: اتباع خارجی برای نامنویسی لازم است نسبت به ارائه کد فیدای ۱۲ رقمی اقدام کنند. در غیر این صورت باید از طریق مبادی ذیربط دراین خصوص اقدام کنند. همچنین دریافت و تصویربرداری از مدارک مربوط به کارت اقامت و مجوز اشتغال بهکار اتباع خارجی ضروری است.
او ادامه داد: جهت تسهیل نامنویسی بیمهشدگان، فرآیند غیرحضوری"نامنویسی گروهی بیمهشدگان" برای کارفرمایان در دستور کار حوزه بیمهای تأمیناجتماعی قرار دارد. با پیادهسازی این سرویس، کارفرمایان در منوی خدمات کارفرمایان با بارگذاری فایل اطلاعات هویتی و بیمهای کارکنان بهطور اتوماتیک قادر به نامنویسی گروهی خواهند بود و این موضوع با صرفهجویی در زمان موجب رضایتمندی کارفرمایان خواهد شد.
نظر شما