چاره‌ای جز تقویت و سرمایه‌گذاری در زمینه برندینگ نداریم

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن تاکید بر اهمیت برندسازی در یک سازمان، گفت: . ضعف فرهنگی جامعه صنفی در خصوص جایگاه برندسازی همراه با مشکلات نقدینگی و نیز گرفتاری‌های روزمره موجود در بخش تولید مانند کمبود مواد اولیه، تورم و...، تحرک و فراغ بال مدیران صنعتی کشور جهت پرداختن به سایر جنبه‌های فعالیت اقتصادی را محدود کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، هبت‌الله فاضلی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های صنایع آلومینیوم در ساختمان ایران و مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون ضمن تاکید بر اهمیت برندسازی در یک سازمان، گفت: ضعف فرهنگی جامعه صنفی در خصوص جایگاه برندسازی همراه با مشکلات نقدینگی و نیز گرفتاری‌های روزمره موجود در بخش تولید، مدیران صنعتی کشور جهت پرداختن به سایر جنبه‌های فعالیت اقتصادی را محدود کرده است.

فاضلی در ارتباط با اهمیت برندسازی در تولید، بیان کرد: برندسازی به نوعی مکمل کار تولیدکننده است. به این مفهوم که اگر شما بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید کنید اما در زمینه ارائه و معرفی محصول اقدامی انجام ندهید یا به صورت هوشمندانه عمل نکنید، در عمل میدان رقابت را به رقبا واگذار کرده‌اید. متاسفانه در ایران در این خصوص دیر به فکر افتاده‌ایم و در سال‌های اخیر که در زمینه برندسازی صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود، کمتر اقدامات عملی صورت گرفته است. بنابراین برای کسب ارزش افزوده کافی از تلاشی که در زمینه تولید انجام می‌شود، چاره‌ای جز تقویت و سرمایه‌گذاری در بخش برندینگ نداریم. تنها در این صورت است که کشور جایگاه واقعی خود در عرصه‌ تولید محصول را پیدا می‌کند.

وی افزود: شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون، نخستین شرکت در صنعت پروفیل آلومینیومی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۰، موفق به کسب برند برتر تولید پروفیل در کشور شده است. یعنی از گذشته تا به امروز، جایگاه برندسازی در شرکت حائز اهمیت تصور شده و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است، هرچند که از وضعیت موجود راضی نیستیم و تلاش ما بر هرچه برجسته‌تر کردن برندینگ در مجموعه است.

عزم جدی آبسکون در تقویت برند سازمانی

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون اضافه کرد: همواره سعی کرده‌ایم در حد امکان، فعالیت خود را در زمینه برندیگ حفظ کنیم و ارتقا دهیم. به طور مثال، شرکت آبسکون در نمایشگاه‌های تخصصی حضور داشته است. همچنین وب سایت و کاتالوگ‌های متنوع و باکیفیتی جهت معرفی محصولات شرکت طراحی شده است. در کنار این، راه‌اندازی واحد روابط عمومی و برندینگ در شرکت آبسکون، نشانه عزم جدی ما جهت تقویت این جنبه مهم از فعالیت اقتصادی شرکت است.

فاضلی با بیان اینکه شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون از لحاظ کیفیت محصول و اقدامات تخصصی در سطح بازار شناخته می‌شود، گفت: مجموعه ما دامنه تولید بسیاری ندارد اما به لحاظ کیفیت، به عنوان یک برند مطرح که با کارفرماهای خاص و سخت‌پسند مشارکت می‌کند، شناخته می‌شود. بنابراین این اندیشه‌ از روز نخست در تعیین ماهیت تولیدی شرکت حاکم بوده است که کیفیت نباید فدای کمیت شود. خوشبختانه شرکت ما مخاطب خود را پیدا کرده و بازار آلومینیوم مجموعه آبسکون را به خوشنامی یاد می‌کند؛ هر چند از شرایط موجود رضایت کافی نداریم و به همین خاطر ماموریت‌های واحد روابط عمومی و برندینگ را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به مشکلات توسعه برند در واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: چالش‌های شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون نیز از چالش‌های عمومی تولیدکنندگان و سایر صنایع کشور جدا نیست. مسائل مختلفی باعث شده است که برندهای ایرانی آن‌گونه که باید و شاید جایگاه خود را پیدا نکنند. ضعف فرهنگی جامعه صنفی در خصوص جایگاه برندسازی همراه با مشکلات نقدینگی و نیز گرفتاری‌های روزمره موجود در بخش تولید مانند کمبود مواد اولیه، تورم و…، تحرک و فراغ بال مدیران صنعتی کشور جهت پرداختن به سایر جنبه‌های فعالیت اقتصادی را محدود کرده است.

اهمیت آموزش در توسعه برند سازمانی

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در خصوص راهکارهای پیشنهادی جهت توسعه برند، اضافه کرد: آموزش نیروی انسانی و مدیران توسط کارشناسان مجرب و نیز مشاوران واجد شرایط، موثرترین نقش در این زمینه را ایفا می‌کند. افزایش تبادل ارتباطات جامعه تخصصی آلومینیوم در کنار هدایت عمومی دولت نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر جایگاه‌های واسطه‌ای مانند انجمن‌ها و یا سندیکاهای تخصصی می‌توانست نقش میانجی را در این زمینه بازی کنند، شرایط بهتر از این می‌شد که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است و امیدواریم سندیکا، انجمن و بزرگان صنعت آلومینیوم قدم‌های لازم را در این زمینه بردارند.

فاضلی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه کیفیت محصول و رضایتمندی مشتریان را تا چه اندازه در توسعه برند سازمانی موثر می‌دانید و این مهم تا چه اندازه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: از روز اول تاسیس این شرکت، هدف اصلی و عمده شعار مدیریت بر اولویت کیفیت بر کمیت بوده است. حتی در سخت‌ترین شرایط تولید همراه با کمبود نقدینگی و افزایش نرخ ارز به بهای زیان، اجازه استفاده از مواد بی‌کیفیت و یا کاهش سخت‌گیری‌های کنترل کیفیت را نداده‌ایم که موید آن، صادرات موفق مجموعه در سال ۱۳۸۳ با حجم حدودی دو میلیون یورو به آلمان و هلند به عنوان مهد صنعت اروپا بوده است. ارتقای روندهای کیفی و به‌روز بودن محصولات تولیدی، اولویت نخست و دغدغه همیشگی مدیریت شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در تولید بوده و هم‌اکنون نیز شرکت از لحاظ امکانات در شرایط پایداری قرار دارد.

نقش راهبری دولت در رونق برندسازی

وی در خصوص نقش دولت در توسعه و شناخت هرچه بیشتر برندهای برتر آلومینیومی کشور، یادآور شد: دولت می‌تواند نقش هدایت‌گری بسیار مهمی را ایفا کند. دولت نمی‌تواند راسا در این زمینه اقدام کند و خروجی مناسبی ارائه می‌دهد اما می‌تواند با هدایتی مناسب از طریق آموزش و با سیاست‌های تشویقی، در درجه اول تولیدکنندگان را نسبت به جایگاه برندسازی آگاه و هوشیار کند و در درجه دوم نسبت به توسعه آن در میان تولیدکنندگان موثر واقع شود. البته این امر مستلزم آن است که در مجموعه دولت و دستگاه‌های دست‌اندکار مانند وزارت صمت، کار، و… این سطح از آگاهی و نیز انگیزه و اقدام مورد نیاز وجود داشته باشد تا دولت بتواند به عنوان یک مرجع و حمایت‌کننده هوشمندانه و پایدار، به هدایت و راهبری تولیدکنندگان بپردازد.

کد خبر: 57386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =