کاهش پرداختی از جیب مردم؛ اولویت دولت در بخش درمان

سال ۱۳۸۳ قانونی با عنوان ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی نوشته و اجرایی شد که در تبصره ماده ۲ این قانون درمان را دو نوع عنوان کردند «درمان همگانی و درمان تکمیلی»، مقرر شده بود برای درمان همگانی ظرف شش ماه آیین نامه اجرایی نوشته شود که اکنون بعد از ۱۸ سال هنوز این آیین نامه نوشته نشده و تکلیف بسیاری از هزینه‌های درمانی بازنشستگان مشخص نیست.

به گزارش آتیه آنلاین، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسش روزنامه " ایران" در خصوص ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی و درمان همگانی و درمان تکمیلی افراد تحت پوشش سازمان می گوید: در قانون نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی لایه بندی امور امدادی، بیمه ای و حمایتی مورد تاکید قرار گرفته و در حوزه بیمه ای نیز سطوح پایه، مازاد و تکمیلی پیش بینی شده است. تجربیات جهانی نیز نشان می دهد که کشورهایی موفق به استقرار ساختار کارآمدی در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی شده اند که این تفکیک‌ها را به درستی انجام داده اند.

میرهاشم موسوی ادامه می دهد: نزدیک به ۲۰ سال از تصویب قانون ساختار جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی می گذرد و قطعا باید دلایل اجرایی نشدن آن به صورت جداگانه بررسی شود اما جدای از این کار امروز در صورتی که تمرکز تمامی اجزای نظام رفاه اجتماعی کشور بر عملیاتی سازی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد، ما خواهیم توانست بهترین سیاست‌های رفاه و تأمین‌اجتماعی را برای خدمت به اقشار مختلف جامعه طراحی کنیم. با این حال در همین شرایط و با وجود تمامی محدودیت‌ها، اقدامات قابل توجهی در مسیر تحقق راهبرد درمان همگانی در این دولت انجام شده است.

وی ادامه می دهد: کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در بخش درمان است. با توجه به هزینه بالای دارو، طرح دارویار در این دولت اجرایی شده که در این طرح تعداد جدیدی از داروها تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و تأمین‌اجتماعی هم در این طرح در کنار وزارت بهداشت و درمان بوده است.

موسوی با بیان آنکه با مصوبه هیات وزیران خدمات درمان نازایی تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی درآمده است، می افزاید: اتفاق خوب و مهم دیگر در حوزه درمان در این دولت، تحت پوشش قرار دادن بیمه درمان تعدادی از بیماری‌ها و خدمات مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج مانند بیماران اوتیسم و EB و... بوده است. همچنین در راستای توجه به تعالی جمعیت، خدمات درمان نازایی زوجین نابارور با مصوبه هیات محترم وزیران تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفت. همان طور که اطلاع دارید هزینه این گونه درمان‌ها بسیار بالا است اما تأمین‌اجتماعی، همواره در همه این موارد، با نگاه توسعه خدمات در کنار مردم بوده است. علاوه بر این توسعه خدمات درمان مستقیم هم از رویکردهای اصلی ما در تأمین‌اجتماعی است. در توسعه مراکز درمانی، تعداد مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی از حدود ۲۰ مرکز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به نزدیک ۳۹۰ بیمارستان و مرکز درمانی در حال حاضر افزایش یافته و علاوه بر این ۱۸۳ پروژه ساختمانی درمانی و بیمه ای نیز در مناطق مختلف کشور در حال ساخت است و در تلاش هستیم که آنها را مطابق برنامه زمان بندی تکمیل کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان با اشاره به کاهش پرداختی در بحث سلامت از جیب افراد تحت پوشش عنوان می کند: سازمان همواره تلاش کرده در مناطقی که طبق نظام سطح بندی، مرکز درمانی ملکی ندارد با عقد قرارداد با پزشکان و مراکز درمانی، دارویی و پاراکلینیکی خصوصی و دولتی، به نیازهای درمانی بیمه شدگان پاسخ دهد. در مورد بازنشستگان و مستمری‌بگیران محترم نیز با توجه به نیاز ویژه این عزیزان به خدمات سلامت، در بحث بیمه تکمیلی کوشیده ایم سهم پرداختی از جیب را تا حد امکان کاهش داده و به صفر نزدیک کنیم. در این دوره مدیریتی، در سال گذشته سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در تقبل حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به ۵۰ درصد مبلغ حق بیمه افزایش یافت و در قرارداد اخیر بیمه تکمیلی نیز با افزایش سقف تعهدات شرکت بیمه گر، سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در تقبل حق بیمه تکمیلی بازنشستگان، از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال گذشته با حدود ۱۲۰ درصد افزایش به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان در سال جاری افزایش یافته است که امیدواریم به این ترتیب دغدغه‌های این قشر معزز و فرهیخته در زمینه خدمات سلامت و درمان کاهش قابل توجهی پیدا کند.

کد خبر: 57187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =