ویدا سمیع در گفت وگو با آتیه آنلاین با انتقاد از برخی دیدگاهها در خصوص غیرمفیدبودن آموزش و تحصیل برای افراد اتیسم، افزود: خیلی مضحک است که دانشآموزان پایههای مختلف را در یک کلاس درس قرار میدهند در صورتی که دانشآموز اتیسم نیاز به تمرکز و دقت دارد و چنین وضعیتی برای او آزاردهنده است.
این پژوهشگر حوزه اتیسم بر ضرورت مناسبسازی کتب درسی افراد اتیسم تاکید کرد و گفت: یکی از خواستههای ما این است که کتابهای افراد اتیسمی باید مناسبسازی شود. فرزند اتیسم من تاریخ، دینی و قرآن به دردش نمیخورد. زمانی که او نمیتواند زبان مادری خود را که فارسی است به درستی تکلم کند عربی و انگلیسی برای او چه کاربردی دارد.
سمیع افزود: افراد اتیسم درک انتراعی از مفاهیم ندارند و معانی لغات را نمی فهمند بنابراین باید برای حرفهآموزی و مهارت های دست ورزی آنها ارتقاء داده شود. کار با کامپیوتری، تایپ، امور باغبانی وکشاورزی و در مجموع فعالیتهای عملیاتی باید به آنها آموزش داده شود.
وی با اشاره به نبود مراکز مناسبسازی شده ویژه افراد اتیسم را مساله جدی خواند و افزود: مرکز جامع اتیسم حتی در تهران به عنوان یک پایتخت وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: زمانی که تاسیس مرکز جامع اتیسم در اولویت نباشد، افراد اتیسم بدون در نظرگرفتن گروه سنی و یا طیفهای اختلال آنها در یک مکان پذیرش می شوند و مشکلات جدی بروز پیدا می کند و چنین شرایطی نبود یا محدودیت نظارت بهزیستی باز مسالهآفرین میشود.
نظر شما